Morty Posted July 17, 2009 Share Posted July 17, 2009 Har små bekymmer med att bibehålla oljetrycket under alla situationer. Jag har bafflat tråget i samtliga riktningar med luckor och det blev bättre men inte perfekt. Nu är inte problemet att oljetrycksvarningen lyser men oljetrycksmätaren visar det tydligt. Jag vet att det bästa är att bygga om till torrsump och det kanske blir vinterns nöje! :) Nu har jag skaffat en accusump och funderar lite på hur jag ska koppla in den. Det finns både de som säger att det fungerar mycket bra till de som säger att det är "en bluff". Givetvis har de som säger att det är en bluff till 99% inte någon erfarenhet av systemet, men något ligger det nog i det. En av de negativa effekterna som man nämner är att det tar lång tid att bygga upp tryck i systemet efter att accusumpen har agerat och tömt hela eller delar av sitt innehåll. Det finns elektrisk ventil som tar hand om detta men jag vet inte hur och om det fungerar. Jag har i alla fall inte någon sådan än, utan tänker prova utan först för att se om det indikerar en förbättring eller ej. Fick dock en tanke om en mekanisk inkoppling som kanske kunde fungera. Vad tror ni om denna? Den bygger på en förladdat backventil med 3 bars öppningstryck för uppfyllning som en 0,1 bars backventil för tömning av accusumpen. Backventilen på huvudmatningen är för att inte tömma accusumpen över oljepumpen, samt att ha alla prylarna innan oljefiltret för att inte få ev. fjädrar etc. i motorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted July 17, 2009 Share Posted July 17, 2009 Var det du som köpte den i Jönköping som var på annons på Rejsa? I så fall är den min! Säljaren sa:- "Det är lugnt, jag håller den till dig så hör av dig senare..." När jag hörde av mig hade han nyligen sålt den. :angry: Jag tror att det är klart bättre än att köra med för lågt oljetryck i alla fall. Om man tappar oljetrycket så att man tömmer hela Accusumpen så hade problemen utan den varit ännu större än att det tar tid att bygga upp trycket igen. ;) Om du bestämmer dig för att inte köra med den så kontakta mig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 17, 2009 Author Share Posted July 17, 2009 :whistling: Oooppsss!! Det kan ha varit jag som köpte den och jag var inte påstridig, så du kan inte bli sur på mig..... :console: Några tankar kring min tanke på att styra uppladdningstrycket? En som slog mig nu var hur kolven reagerar i accusumpen om den går från strax under 1 bar till att helt plötsligt få 3 bars laddtryck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted July 17, 2009 Share Posted July 17, 2009 Ha ha ha... Jag är inte sur! :) Just nu behöver du den bättre - hemma hos mig skulle den ha blivit hyllvärmare i några år till... Hur fungerar uppladdningen av Accusumpen idag - är det bara oljetrycket som fyller och minsta variantion i oljetrycket ger laddning/urladdning? I så fall skulle du få ett litet "filter" på 0,1 bar för att ta hand om de små variationerna - eller? Vad jag sett så kan ju oljetrycket sjunka ganska markant vid tomgång efter hård körning och då skulle alltså hela den extra volymen i accusumpen hamna i oljetråget på motorn vid tomgång!?! Kan motorn svälja den extra volymen - ca 2 liter utan att skjuta packboxar? (Hela volymen kommer ju inte att tömmas eftersommotorn fortfarande har oljetryck). Annars skulle man ju kunna behöva stänga ventilen när man glider in i depån så man inte överfyller motorn... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 17, 2009 Author Share Posted July 17, 2009 Anledningen till backventilen med öppningtryck på 0,1 bar var att det är det lägsta man kan få med den typen jag tittat på. Annars får man använda sig av en kula som är ofjädrad och tätar på ena hållet. I övrigt sker upp/urladdning precis som du skriver att den ligger konstant och jobbar med det aktuella oljetrycket. Jag har funderat en hel del på det där med oljevolymen som adderas vid låga tryck. När oljepickupen suger luft gör det inget med extra olja i tråget eftersom oljan förmodligen redan är på fel ställe, men vid tomgång (800rpm) så har jag bara 1 bar oljetryck vilket innebär att jag kommer ha ca 1,5 liter extra i sumpen. Hur illa är det på tomgång jämfört med höga varv?? Ev kan jag köra med mindre olja i tråget och låta accusumpen jobba lite... Om man installerar Accusumps EPC (elektrisk ventil) som först låter accusumpen tömmas under ett satt tryck och återfyllas när oljetrycket är över detta trycket så kommer jag få samma problem. Dvs i så fall väljer jag kanske 2,5 bar och då släpper den ut på tomgång oavsett.. Om jag får det att fungera så kan jag använda den ett par år innan du behöver den??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted July 17, 2009 Share Posted July 17, 2009 Låter bra! Du testar på din motor och sedan köper jag ett fungerande system :thumbsup: ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 18, 2009 Author Share Posted July 18, 2009 Nu är Accusumpen och oljefilterförflyttare på plats. På måndag får man göra ett besök på Hydroscand och se om de kan sy ihop prylarna med bra slangar, ventiler och kopplingar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted July 19, 2009 Share Posted July 19, 2009 OM man blandar in elektronik för att styra så måste det väl funka med någon varvtalsstyrning åxå för att undvika att sumpen töms vid tomgång. Eller ställer det till några andra problem ? //Toffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 19, 2009 Author Share Posted July 19, 2009 Jo tanken har bearbetats i huvudet. Jag kan styra ventilen från mitt VEMS och då kan jag sätta vilka varvtal, spjällöppning, MAP värde etc som ska aktivera den. Men det jag vill styra då, är när den ska få urladda och ha ett fast uppladdningstryck (typ 3bar). Är jag fel på det i mina tankegångar?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted July 19, 2009 Share Posted July 19, 2009 Jag är helt novis inom området :) men spånar vilt.... Fråga 1: Hur lång tid tar det att tömma accusumpen? Fråga 2: Hur länge varar en "normal" svacka med bara ordinarie oljepump? Är jag helt bakom flötet om jag antar att accusumpen bara är till för dom "korta" oljetryckfall som uppstår vid vid hård kurvtagning alt. gas/broms ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 19, 2009 Author Share Posted July 19, 2009 Då känns det som om vi är på samma nivå :) Fråga 1 kan jag tyvärr inte svara på. Vi får se i veckan när jag fått kopplat in den. Den är på 3 qt (ca 2,8 liter) men accumulerad volym är givetvis beronde för förladdningstryck och aktuellt oljetryck. Fråga 2 Vad jag kan se på mätaren varar den kanske i 1 - 2 sek men det är svårt att veta då man ofta har koll på annat för svackorna inträffar endast vid kraftigt forcerad kurvtagningen eller acceleration. Nej du är inte helt bakom flötet i några av dina frågor/påstående. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted July 19, 2009 Share Posted July 19, 2009 >>Toffe Egentligen så är väl även en torrsump mest till för att säkerställa smörjningen av motorn vid höga G-krafter? >>Magnus Skall bli spännande att följa resultaten. Hoppas även på att kunna få spana närmare på bygget - kanske kan få göra en inspektion längre fram i höst? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 19, 2009 Author Share Posted July 19, 2009 Mats, har du semester den 27/7 dvs nästa måndag kan vi träffas på Knutstorp. Ska plåga bilen lite och se om den håller för aktivare körning... Kommer nog bara få ihop en "normal" Accusump installation tills dess om inte jag trillar över lite extra komponenter i början på veckan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted July 20, 2009 Share Posted July 20, 2009 Jodå den 27/7 har jag semester - men den kommer att spenderas på Kolmården, annars hade det varit gjutet! Är det ett TP-evenemang eller hur får du tillgång till Knutstorp med en Se7en? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 20, 2009 Author Share Posted July 20, 2009 Det är det årliga TP-evenemanget. Det blir 10 års jubileum i år för mig sen jag var med första gången och sparkade däck i depån.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 21, 2009 Share Posted July 21, 2009 vad är TP? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 21, 2009 Author Share Posted July 21, 2009 TP är en förkortning på ett företag beläget i Lund som utvecklar och tillverkar maskiner och förbrukningsmateriel till dessa.... Inte speciellt svår utmaning om man är från området!! Har fått pressat mina slangar idag på Hydroscand och rabatten som Jonte fixat blir bara bättre och bättre :notworthy: . Nu lyckades jag komma upp i 75%. Om ett år eller två så kanske man får pengar tillbaka när man handlar där :D Med alla slangar på plats ser du ut så här Kort provrunda idag visar att det är betydligt bättre, men jag börjar misstänka att min oljetrycksmätare är knas då den ger konstiga hopp utan någon logisk förklaring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Myst Posted July 23, 2009 Share Posted July 23, 2009 Lite tankar. Raw striker gör ett accusump kit för 4age motorn 370£ +tax frakt. Jag läste lite om detta och om jag inte kommer ihåg fel så tömmer accusumpen lite av oljan vid uppstart för att "preoil the engine" vad det nu skall vara bra för? Jag vet inte hur fort den återladdar men det verkar som det blir xtra mkt arbete med styra alla parametarar för att det skall finnas tryck när det behövs. Det verkar fungera bra på 4age motorn utan xtra styrning. Hade Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 23, 2009 Author Share Posted July 23, 2009 Har läst en del på engelska forum om accusumpen och där är fler positiva tongångar om det än på vissa svenska forum. Skillnaden verkar vara att det finns en del som kör med det i England.... Anledningen till att släppa trycket strax innan start ögonblicket är att smörja alla lager och trycksätta hydrauliska lyftare innan start. Det finns folk som påstår att 80% av motorslitaget sker i startögonblicket pga avsaknad/minskad av smörjning. Känns inte som om det är det som sliter mest på min se7en. Har gjort fyra oljebyten på 85 mil (vill inte räkna på den milkostnaden). En sak som jag läst är att den elektriska ventilen som kan köpas till accusumpen är för långsam (stryper flödet för mycket) och rekommenderas mest för "pre and aftern oiling". Där eftersmörjningen är för turbomotorer för att kyla lagringen. Nu påstår tillverkaren att det finns en elektrisk ventil som styrs med tryckgivare och saknar nackdelen med strypt flöde, men det är samma ventil vad jag kan se. För racingbruk rekommenderas fortfarande en manuell ventil för bästa flöde. Jag har idag kopplat in den med en manuell ventil och provat att öppna efter motorstart och även låtit bli och fyllt sumpen med den extra oljevolymen. Båda fungerar och bilen läcker inte olja pga av den då något högre nivån. Kommer nog att köra så här denna säsongen och bygga om till torrsump i vinter. Måste ha något att sysselsätta mig med när man inte kan köra... Håller för tillfället att rita på en special torrsumpstank som jag kan få plats med i bilen, men inget är påbörjat rent mekaniskt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 28, 2009 Author Share Posted July 28, 2009 Liten uppdatering kring min Accusump. Under gårdagen fick den bekänna färg då jag avverkade 75 varv på Knutstorp på lite mindre än 3 timmar. Längsta passet var på 38 varv "non stop". Oljetrycket varierar hela tiden men håller sig väl ovanför kritiska gränsen, så kortfattat kan jag påstå att Accusumpen fungerar i mitt fall. Kommer under kvällen att uppdatera min byggtråd med bilder och annat från körningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.