Jump to content

Projekt B230 Locost


Recommended Posts

  • Replies 149
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Pågen: Välkommen och grattis till att du kommer igång. ---Om jag skulle lyckas att nå hela vägen och få en besiktigad och körklar bil ---- Och varför skulle du inte det? Du verkar har rätt drivkraft då du redan pratar om bil nr 2. Förmodligen eller förhoppningsvis läser inte din sambo forumet och har läst just den meningen.

Visst tar allt tid men det är roligt också.

Välkommen, och du, bilder och beskrivningar mm det gillar vi som hänger på forumet, bara så du vet.

Link to comment
Share on other sites

Då har man fått hem hälften av delarna, sambon undrade om det inte var en bil jag skulle köpa och svärmor trodde jag hade lastat släpet för att åka till soptippen (det är sant!), ja ja, de förstår inte sådant här. I morgon blir det nog hämtning av ramen. Otroligt med delar blev det iallafall, han passade på att skicka med det mesta han ville bli av med och jag var inte sen att ta emot det... Det blir med största sannolikhet en B20 som får äran att agera kraftkälla, främst för att fästena är klara men även för att jag nu har tre extra motorer i delar i en prydlig hög... Volvo 940 låda, tanus axel och spindlar är andra delar som jag har klart för mig var de kommer ifrån, får väl se hur det blir med den berömda scrubradien, annars är det väl bara att byta. Nästan färdig kaross hade han också knackat fram, snyggt gjort dessutom. När man fått lite ordning på delarna har jag förstått att bygget är ganska långt gånget, SFRO 1 borde inte ligga långt fram i tiden, ska bli kul att komma igång, måste bara bygga klart altan först och olja in utemöblerna vi släpade hem förra veckan...

Edited by Pågen
Link to comment
Share on other sites

Pågen: Trevligt pussel och pyssel du kommit hem med. B20, lite ovanligt men ovanligt brukar vara rätt kul för då blir nya lösningar som växer fram och för oss andra att titta på.

--- bara bygga klart altan först och olja in utemöblerna --- Kan inte det vara "svärmorsjobb" så du kan fokusera på bilbygget?

Link to comment
Share on other sites

Då var den hemma! Råkade direkt ut för en intressekonflikt, ett helt gäng med ooljade stolar i garaget, de hade jag glömt bort, 10 minuter senare var de klara och vi kunde lasta av. Fick med ett trevligt rullbord som bilen står på, perfekt arbetshöjd och kanon till den dagen man ska ha ner bilen igen... Kommer med lite bultfrågor i morgon.

post-3221-1247700369_thumb.jpg

Edited by Pågen
Link to comment
Share on other sites

Ser ut som en bra bilgrund att bygga på och långt gången också. Behåller du B20?

Det skall bli kul att se bygget fortsätta växa i din regi.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

B20 i all ära. jag har trimmat dem mycket förr men men, ventilslammer, och sämre "verkningsgrad", jag skulle satsa på en B230 eller B234 (16v) om man ska ha volvo eller 5:an i alu men den kräver en annan låda.

Du kan ersätta b20 med 230eller 234:an genom att ställa de rakt upp och använda B20:s oljetråg o ändra på oljepumpen och den passar i växellådan, de motorerna ger bättre vridmoment och är trevligare att köra.

Link to comment
Share on other sites

Förra ägaren hade nog bilen i 10 år och byggde på den, sedan började han med motorcyklar i stället och den blev ståendes, hans kompisar ville att han skulle bygga klart men motivationen var borta. Angående B20 fortsätter jag nog på den inslagna vägen, främst för att det är en äkta Locost, jag har ju redan det som behövs, fick med ett borrat B22 block med kolvar och K-kam, modifierad topp med lätt portning och större insugsventiler. Sedan har jag två SU på en B18 men lutar åt en Weber 36, hade det i en 142 för 20 år sedan tillsammans med k-kam och den gick väldigt fint. "Nästa" bil blir nog helt annorlunda ;)

Blir inte en B230 högre än en B20?

Fick för övrigt Chris Gibbs bok i går!

Link to comment
Share on other sites

Pågen & Thomas: --- Blir inte en B230 högre än en B20? ----

B230 oljepåfyllning, det är ju rena giraffhalsen men förgasaren är värre . Jag uppfattar B230 som totalt sett mycket högre. Förgasaren på CealmSeven har fått ett eget runt hål i huven. Oljelocket klarar sig med ett nödrop. Så högsta punkten är förgasaren (om man nu har en).

Link to comment
Share on other sites

Bilen är klar! Iallafall i tanken... Nu återstår bara ett par hundra timmar av hårt arbete!

Hur gör man om man vill ha huven i borstad aluminium? Lämna in eller prova själv? Klarlackad?

Kan man ha en B20 lackad i british racing green eller är det som att svära i kyrkan?

Någon som har ett bra färgnummer på BRG? Har märkt att det finns ett par hundra varianter av den...

Planen är att lacka nos och skärmar, plåtarna till sidorna, huven, bakstam och scuttle (heter den så?) är rätt bra gjorda så de kanske man skulle lämna som de är eller ev. köra borstad yta på? Känns lite synd att lacka dem.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte du ska borsta aluminiumet iaf, tror att du ångrar dig. Antingen lämnar du det bara som det är, polerar upp det, eller så lackar du. Men du kan ju testa att borsta på baksidan av nån plåt eller så innan du bestämmer dig.

B20 i BRG, varför inte. :thumbsup: SU-förgasarna är iaf engelska :)

Link to comment
Share on other sites

Pågen: ---- Kan man ha en B20 lackad i british racing green eller är det som att svära i kyrkan? ---

Volvo BM RacingGreen finns ju alltid. Vanlig på Viktor, BM35/36/55 mfl och B20 motorn tillhör familjen (BM)Volvo.

Link to comment
Share on other sites

Fler frågor och påståenden, fick med två skräddarsydda "stolar" i aluplåt, någon som klätt sådana med skumgummi och klädsel (konstskinn) och har lite bilder på det?

Link to comment
Share on other sites

Min bil har Jaguars BRG på all plast, har tyvärr inte färgkoden med färgen passar på en Seven tycker jag :hypocrite:

Lycka till med bygget :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Äntligen hemma igen efter 14 dagars kuskande i ur och skur, mest skur har det tyvärr blivit. Nästan 250 mil blev det, Malmö, Stockholm, Gävle, Storfors, Tanum och Malmö igen, kändes som husvagnslåten med galenskaparna, 5 minuter Säffle 5 minuter Flen....

Det positiva är att man hunnit fundera en hel del på bilen och läst på lite, tyvärr är det saker som lack, stolar, mätare och annat kul som upptar all tanke, jag skulle nog behöva lägga krutet på att få till en SFRO 1 istället. Ska gå ut och röja garaget nu så jag kommer igång!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Samlarråttan ligger i, bussningar och nya fästen till länkarmarna samt "svampar" beställda idag, rör till länkarmarna hämtas nästa vecka, sedan blir det att modifiera jiggen och få ihop länkarmarna så den kommer på hjul igen. Funderar lite på styrningen också, i SFRO-boken står det att man skall ha en extra uppsättning med styrstång för materialprov, hur många har haft det egentligen?

Link to comment
Share on other sites

Pågen: --- SFRO-boken står det att man skall ha en extra uppsättning med styrstång för materialprov, hur många har haft det egentligen? ---

Bara de som behöver det, och kanske inte ens de.

Om du bygger med svetsning så kan det vara lämpligt att ha kvar material som bevisar att du som konstruktör även tänkt rätt vad avser svetsning. Jag tillhör gruppen som har material om någon skulle kräva det av mig. Dvs jag har materialspec på hydraulröret och ett antal extra Rover rattstångsdelar.

För min del har jag svetsat och förlängt en del av rattstången. Det är en Rover rattstångsdel. Rover har samma splines som Volvo 240. Ett hydraulrör med rätt innerdia 19 mm och sedan kapade jag Rover stången i två lämpliga delar. Gjorde precis som det står i nya SFRO boken med ett tillägg jag borrade lite i Rover stången så det blev en urgröpning där med. Sedan svetsades pluggarna, 6 till antalet. Allt i samråd med therealpinto, Gustaf U.

Någon gång i vinter kontaktar jag Nerkes Mekan utanför Örebro igen så få de tillverka en ny homogen rattstång i rätt längd och rätt kvalité för utbyte istället för den som är pluggsvetsad. Behövs egentligen inte men det är kul att prova deras tillverining av splines att det fungerar och passar. Behöver bara ta med mig en "splinesmaster" tex 240 eller Rover samt ange längden.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Satt och läste Rally Design katalogen och såg att det fanns Willwood bromskit som ersätter sierra original, dvs, skivor, ok och kostar 242£ plus vat och frakt, borde bli strax under 4000 kr hemma, inte så tokigt om man räknar på vad nya originalskivor och ok kostar, men de kanske är i minsta laget? Det står något om max 700 kg men jag finner det svårt att tro att de är sämre än original? Jag åker på att köpa nytt vilket som och att lägga till någon tusenlapp mot original gör jag gärna.

http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=562_563_567&products_id=10508

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag hade exakt samma tanke som du - jag till och med försökte få ihop det med nya spindlar från Rally Design....

Det var dock en sak som gjorde att jag, rätt eller fel, köpte utbytes originalok och det var att dessa Willwoodok inte är dammtätade:

"Dust seals are not fitted to this caliper, most owners of this type of vehicle usually have a high attention to cleanliness and the additional weight/complexity of dust seals did not seem appropriate - if dust seals are required, then please use the Midilite caliper."

Jag resonerar nämligen så här att bilen kommer att gå i ur och i bland skur och, förhoppningsvis, så kommer man inte att behöva skruva med den hela tiden och då är jag rädd att "vehicle usually have a high attention to cleanliness"inte kommer att stämma in!

Vad jag minns så fanns det inte några billiga kit med Midiliteoket.

Jag har köpt, nyrenoverade, ok från Tegnabyskroten för under 700kr/st

//

JEK

Edited by Panzer
Link to comment
Share on other sites

Nu var jag inne på rallydesign och såg att de har nya sierraspindlar, kostar 90 £ paret plus vat, 1360 kr plus frakt för ett par, alternativet är att blästra och lacka mina begagnade och sedan kanske man åker på att byta hjullager och bultar också, det är ganska lockande att köpa nya... Jag har för mig att man kunde få dem färdiga för maxi-leden mot ett tillägg på 20 £.

Link to comment
Share on other sites

Nya Sierraspindlar som är modifierade för Maxispindeln kostar 110£ inkl moms hos MK Sportscars.

Du kan alltid höra med Micael om han ska ta hem delar och i så fall kanske få rabatterad frakt.

Link to comment
Share on other sites

Hej Pågen!

Precis så tänkte jag! Man kan nästa berättiga ett köp av nya spindlar om man räknar in ett lagerbyte och kostnaden för att brotscha om originalspindlar, sen får man ju inte glömma hjulbultarna vars gängor definitivt är friskare på de nya spindlarna.

Det som fick mig att backa var att frakten nog blir svettig samt att jag lyckades hitta en skrot med humana priser och inte som de lokala skrotarna som ville ha 500kr per sida med tveksamma ok! Du fick har ju närheten till Returbilen så du kan ju handla till hyfsade priser...

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Nya Sierraspindlar som är modifierade för Maxispindeln kostar 110£ inkl moms hos MK Sportscars.

Du kan alltid höra med Micael om han ska ta hem delar och i så fall kanske få rabatterad frakt.

Tack för tipset, jag har dock försökt nå både honom och även någon på Roadster via mail, ingen av dem har svarat...

Ska ta hem en del andra grejer samtidigt, ingen som ska ha medskick?

Link to comment
Share on other sites

Gahhh, en nyfunnen kompis kom förbi och fick se projektet, jag visste att han hade blivit arbetslös nyligen men inte vad han jobbade med, när han kom in berättade han, han ansvarade för en vattenskärningsmaskin, han kollade på mina nyinköpta plåtar till nedre bararmen och konstaterade kallt att han hade kunnat tillverkat varenda plåtdel och fäste jag behöver till hela bilen om han hade jobbet kvar. Han skrattade när han såg min fågelholkmin...

Och, det blir mag:en som får tala, av den enkla anledningen att jag inte har någon annan svets just nu.

Link to comment
Share on other sites

Äntligen lite fart i garaget! Kapade till rör och punktade ihop nedre bärarmarna, punktade även dit fästena på ramen och nedre stötdämparefästet, ser att jag kommer att få flytta ut övre stötdämparfästet 50 mm för att hamna på ca 26 graders lutning på dämparen. Får kolla lite mer på Veddes tråd...

Om jag hade haft maxileden hemma kunde jag gjort de övre också men det har jag såklart inte, finns de bara på Widik eller tar autoexperten hem?

Skulle gärna sätta dit spindeln så jag ser att det blir rätt med övre armarna, min ram skiljer sig lite mot gibbs.

Finns "det gängade M18 röret" att köpa till transitleden, de jag har är begagnade och lite tunna i godset tycker jag.

post-3221-125276639068_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Rally Design, mfl, har gängade rörhylsor till den övre leden - man sticker in dessa i ett ytterrör och kan då på ett enklare sätt justera camber (utan att ta loss den övre spindelleden)

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Ok!. --- Jag ÄR ju en raggare! ---

Hmmm, saknas inte 4 cylindrar då på bilen, äh skoja bara........

Vad har du för raggarbil som matchar det raggar-rutiga golvet?

---- Har bytt namn på tråden dagen till ära. ---

Och alla byternamn på trådarna både högt ock lågt, är det bara jag som inte vet hur man gör, Någonstans har jag läst att man skall ändra första egna inlägget men jag har aldrig hittills "tordas" mig på det. Är det så du gjorde?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Usch! nu har man tuggat slipdamm hela dagen, tog mig i kragen och gick ut och kapade bort allt vad framvagn heter, även styrväxelfästet åkte med, nu skall det göras om och göras rätt. Funderade lite på cambergain, det borde ju räcka att följa måtten i Gibbs bok eller har någon annan här ett bätttre eller sämre förslag? Funderade samtidigt (nästan iallafall) på castern, gäller samma där? Övre armen är ju gjord med offset för att generera castern.

Annars är det bara att vänta på delar, beställde nyss från Rallydesign.

Länkarmarna blir ruskigt snygga, skulle kanske kroma dem?

OT. Namnbyte sker med knappen "ändra" i första inlägget.

Raggarbil har jag ingen, valde mellan en 63 Cad Cab men den var 5 gånger dyrare än två släpkärror med delar som kallas projektet. Dessutom tycker jag att det är överpriser på många jänkare, får väl bygga en cobra eller rod som kompromiss när jag är klar med den här.

Link to comment
Share on other sites

Delarna från England kom idag, beställde dem i söndags kväll, nu är det bara att rycka upp spindeln ur elektrolysbadet och börja bygga övre länkarmar, jag köpte även rörhylsan till transitleden, intressant är att det är billigare att köpa maxilederna från England än från Widik, sparade 130 kr inkl frakt och då hade jag 3 kg delar totalt, hade jag bara haft spindellederna hade det säkert skiljt 200 kr. Överlag är det bra priser på delarna och snabba leveranser.

Funderar på svart slät hammarlack som penslas på spindeln, ska man grunda med något? (ett par starköl kanske...)

Någon som har ett M14 X 1,5 gängsnitt till utlåning eller försäljning? Eller vet var man kan köpa ett?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Är det M14-1,5?

Är det inte M14-2?

Om det är till Ford Sierra styrleder så skall det vad jag förstår vara M14-2!

Kolla på nedanstående länk:

http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=440129&CarReference_ID=8990&CategoryType_ID=1

//

JEK

Ps: Jag har ju ingen aning om vad skall ha tappen till, så ta inte illa upp för att jag "blandar" mig i!

Link to comment
Share on other sites

Kortning av styrväxeln är delprojektet inom kort, har för mig att det var M14 X 1,5 men det kan som vanligt vara fel, får se när jag tar isär den. hittade en sida där de visade steg för steg hur de gjorde men sidan är som bortblåst nu...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...