Pågen Posted July 11, 2009 Share Posted July 11, 2009 (edited) Projektet sålt. Edited September 5, 2011 by Pågen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted July 11, 2009 Share Posted July 11, 2009 (edited) Välkommen och lycka till! :welcome: Den här sommaren verkar vara som gjort för att tillbringa i garaget. :notworthy: Edited July 17, 2009 by Lilje7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 11, 2009 Share Posted July 11, 2009 Skoj! Ser fram emot bilderna och funderingarna kring bygget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 12, 2009 Share Posted July 12, 2009 Pågen: Välkommen och grattis till att du kommer igång. ---Om jag skulle lyckas att nå hela vägen och få en besiktigad och körklar bil ---- Och varför skulle du inte det? Du verkar har rätt drivkraft då du redan pratar om bil nr 2. Förmodligen eller förhoppningsvis läser inte din sambo forumet och har läst just den meningen. Visst tar allt tid men det är roligt också. Välkommen, och du, bilder och beskrivningar mm det gillar vi som hänger på forumet, bara så du vet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted July 13, 2009 Author Share Posted July 13, 2009 (edited) Då har man fått hem hälften av delarna, sambon undrade om det inte var en bil jag skulle köpa och svärmor trodde jag hade lastat släpet för att åka till soptippen (det är sant!), ja ja, de förstår inte sådant här. I morgon blir det nog hämtning av ramen. Otroligt med delar blev det iallafall, han passade på att skicka med det mesta han ville bli av med och jag var inte sen att ta emot det... Det blir med största sannolikhet en B20 som får äran att agera kraftkälla, främst för att fästena är klara men även för att jag nu har tre extra motorer i delar i en prydlig hög... Volvo 940 låda, tanus axel och spindlar är andra delar som jag har klart för mig var de kommer ifrån, får väl se hur det blir med den berömda scrubradien, annars är det väl bara att byta. Nästan färdig kaross hade han också knackat fram, snyggt gjort dessutom. När man fått lite ordning på delarna har jag förstått att bygget är ganska långt gånget, SFRO 1 borde inte ligga långt fram i tiden, ska bli kul att komma igång, måste bara bygga klart altan först och olja in utemöblerna vi släpade hem förra veckan... Edited August 6, 2013 by Pågen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 13, 2009 Share Posted July 13, 2009 Pågen: Trevligt pussel och pyssel du kommit hem med. B20, lite ovanligt men ovanligt brukar vara rätt kul för då blir nya lösningar som växer fram och för oss andra att titta på. --- bara bygga klart altan först och olja in utemöblerna --- Kan inte det vara "svärmorsjobb" så du kan fokusera på bilbygget? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted July 13, 2009 Share Posted July 13, 2009 Ackes bil hade B20 när han hämtade den så han har kanske tips att bidra med om du vill behålla den.... Annars vet jag ingen mer på rak arm som har kört B20 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted July 15, 2009 Author Share Posted July 15, 2009 (edited) Då var den hemma! Råkade direkt ut för en intressekonflikt, ett helt gäng med ooljade stolar i garaget, de hade jag glömt bort, 10 minuter senare var de klara och vi kunde lasta av. Fick med ett trevligt rullbord som bilen står på, perfekt arbetshöjd och kanon till den dagen man ska ha ner bilen igen... Kommer med lite bultfrågor i morgon. Edited August 6, 2013 by Pågen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted July 16, 2009 Share Posted July 16, 2009 kul att se.. hur kommer det sig att föregående byggare gav upp så långt kommet?? tappad sug?? tyvärr är världen full av tappade sugar.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 16, 2009 Share Posted July 16, 2009 (edited) Ser ut som en bra bilgrund att bygga på och långt gången också. Behåller du B20? Det skall bli kul att se bygget fortsätta växa i din regi. Edited July 16, 2009 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 16, 2009 Share Posted July 16, 2009 B20 i all ära. jag har trimmat dem mycket förr men men, ventilslammer, och sämre "verkningsgrad", jag skulle satsa på en B230 eller B234 (16v) om man ska ha volvo eller 5:an i alu men den kräver en annan låda. Du kan ersätta b20 med 230eller 234:an genom att ställa de rakt upp och använda B20:s oljetråg o ändra på oljepumpen och den passar i växellådan, de motorerna ger bättre vridmoment och är trevligare att köra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted July 16, 2009 Author Share Posted July 16, 2009 Förra ägaren hade nog bilen i 10 år och byggde på den, sedan började han med motorcyklar i stället och den blev ståendes, hans kompisar ville att han skulle bygga klart men motivationen var borta. Angående B20 fortsätter jag nog på den inslagna vägen, främst för att det är en äkta Locost, jag har ju redan det som behövs, fick med ett borrat B22 block med kolvar och K-kam, modifierad topp med lätt portning och större insugsventiler. Sedan har jag två SU på en B18 men lutar åt en Weber 36, hade det i en 142 för 20 år sedan tillsammans med k-kam och den gick väldigt fint. "Nästa" bil blir nog helt annorlunda ;) Blir inte en B230 högre än en B20? Fick för övrigt Chris Gibbs bok i går! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 16, 2009 Share Posted July 16, 2009 jag tror inte den blir högre. ventilkåpan på B20:n är mycket högre än B230. till B230 finns en marinvevaxel som ger 2,5 liter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 16, 2009 Share Posted July 16, 2009 Pågen & Thomas: --- Blir inte en B230 högre än en B20? ---- B230 oljepåfyllning, det är ju rena giraffhalsen men förgasaren är värre . Jag uppfattar B230 som totalt sett mycket högre. Förgasaren på CealmSeven har fått ett eget runt hål i huven. Oljelocket klarar sig med ett nödrop. Så högsta punkten är förgasaren (om man nu har en). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 16, 2009 Share Posted July 16, 2009 förgasaren kan man flytta på. eller ett sprut o göra eget insug. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted July 17, 2009 Share Posted July 17, 2009 Ja vill oxså ha klinkers å ett flipperspel i garaget... btw, välkommen hit.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted July 23, 2009 Author Share Posted July 23, 2009 Bilen är klar! Iallafall i tanken... Nu återstår bara ett par hundra timmar av hårt arbete! Hur gör man om man vill ha huven i borstad aluminium? Lämna in eller prova själv? Klarlackad? Kan man ha en B20 lackad i british racing green eller är det som att svära i kyrkan? Någon som har ett bra färgnummer på BRG? Har märkt att det finns ett par hundra varianter av den... Planen är att lacka nos och skärmar, plåtarna till sidorna, huven, bakstam och scuttle (heter den så?) är rätt bra gjorda så de kanske man skulle lämna som de är eller ev. köra borstad yta på? Känns lite synd att lacka dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted July 23, 2009 Share Posted July 23, 2009 Jag tycker inte du ska borsta aluminiumet iaf, tror att du ångrar dig. Antingen lämnar du det bara som det är, polerar upp det, eller så lackar du. Men du kan ju testa att borsta på baksidan av nån plåt eller så innan du bestämmer dig. B20 i BRG, varför inte. :thumbsup: SU-förgasarna är iaf engelska :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 24, 2009 Share Posted July 24, 2009 Pågen: ---- Kan man ha en B20 lackad i british racing green eller är det som att svära i kyrkan? --- Volvo BM RacingGreen finns ju alltid. Vanlig på Viktor, BM35/36/55 mfl och B20 motorn tillhör familjen (BM)Volvo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted July 24, 2009 Author Share Posted July 24, 2009 Fler frågor och påståenden, fick med två skräddarsydda "stolar" i aluplåt, någon som klätt sådana med skumgummi och klädsel (konstskinn) och har lite bilder på det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matz Posted July 24, 2009 Share Posted July 24, 2009 Min bil har Jaguars BRG på all plast, har tyvärr inte färgkoden med färgen passar på en Seven tycker jag :hypocrite: Lycka till med bygget :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted August 3, 2009 Author Share Posted August 3, 2009 Äntligen hemma igen efter 14 dagars kuskande i ur och skur, mest skur har det tyvärr blivit. Nästan 250 mil blev det, Malmö, Stockholm, Gävle, Storfors, Tanum och Malmö igen, kändes som husvagnslåten med galenskaparna, 5 minuter Säffle 5 minuter Flen.... Det positiva är att man hunnit fundera en hel del på bilen och läst på lite, tyvärr är det saker som lack, stolar, mätare och annat kul som upptar all tanke, jag skulle nog behöva lägga krutet på att få till en SFRO 1 istället. Ska gå ut och röja garaget nu så jag kommer igång! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted August 21, 2009 Author Share Posted August 21, 2009 Samlarråttan ligger i, bussningar och nya fästen till länkarmarna samt "svampar" beställda idag, rör till länkarmarna hämtas nästa vecka, sedan blir det att modifiera jiggen och få ihop länkarmarna så den kommer på hjul igen. Funderar lite på styrningen också, i SFRO-boken står det att man skall ha en extra uppsättning med styrstång för materialprov, hur många har haft det egentligen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 21, 2009 Share Posted August 21, 2009 (edited) Pågen: --- SFRO-boken står det att man skall ha en extra uppsättning med styrstång för materialprov, hur många har haft det egentligen? --- Bara de som behöver det, och kanske inte ens de. Om du bygger med svetsning så kan det vara lämpligt att ha kvar material som bevisar att du som konstruktör även tänkt rätt vad avser svetsning. Jag tillhör gruppen som har material om någon skulle kräva det av mig. Dvs jag har materialspec på hydraulröret och ett antal extra Rover rattstångsdelar. För min del har jag svetsat och förlängt en del av rattstången. Det är en Rover rattstångsdel. Rover har samma splines som Volvo 240. Ett hydraulrör med rätt innerdia 19 mm och sedan kapade jag Rover stången i två lämpliga delar. Gjorde precis som det står i nya SFRO boken med ett tillägg jag borrade lite i Rover stången så det blev en urgröpning där med. Sedan svetsades pluggarna, 6 till antalet. Allt i samråd med therealpinto, Gustaf U. Någon gång i vinter kontaktar jag Nerkes Mekan utanför Örebro igen så få de tillverka en ny homogen rattstång i rätt längd och rätt kvalité för utbyte istället för den som är pluggsvetsad. Behövs egentligen inte men det är kul att prova deras tillverining av splines att det fungerar och passar. Behöver bara ta med mig en "splinesmaster" tex 240 eller Rover samt ange längden. Edited August 21, 2009 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 21, 2009 Share Posted August 21, 2009 jag hade extra styrstång som jag svetsat som visning och som jag bankat på med slägga för att visa att det inte spricker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted August 21, 2009 Share Posted August 21, 2009 Jag har en provbit jag provade svetsegenskaper och hållfasthet på. Den hade med mej till sfro och jag tror den var med till sbp med, men ingen ville se den..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted August 31, 2009 Author Share Posted August 31, 2009 En låda med godis väntade idag när man kom från jobbet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted September 6, 2009 Author Share Posted September 6, 2009 Satt och läste Rally Design katalogen och såg att det fanns Willwood bromskit som ersätter sierra original, dvs, skivor, ok och kostar 242£ plus vat och frakt, borde bli strax under 4000 kr hemma, inte så tokigt om man räknar på vad nya originalskivor och ok kostar, men de kanske är i minsta laget? Det står något om max 700 kg men jag finner det svårt att tro att de är sämre än original? Jag åker på att köpa nytt vilket som och att lägga till någon tusenlapp mot original gör jag gärna. http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=562_563_567&products_id=10508 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 6, 2009 Share Posted September 6, 2009 hur stor är originalskivan? dessa är 257mm och diametern styr mycket av bromskraften Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted September 6, 2009 Share Posted September 6, 2009 (edited) Hej! Jag hade exakt samma tanke som du - jag till och med försökte få ihop det med nya spindlar från Rally Design.... Det var dock en sak som gjorde att jag, rätt eller fel, köpte utbytes originalok och det var att dessa Willwoodok inte är dammtätade: "Dust seals are not fitted to this caliper, most owners of this type of vehicle usually have a high attention to cleanliness and the additional weight/complexity of dust seals did not seem appropriate - if dust seals are required, then please use the Midilite caliper." Jag resonerar nämligen så här att bilen kommer att gå i ur och i bland skur och, förhoppningsvis, så kommer man inte att behöva skruva med den hela tiden och då är jag rädd att "vehicle usually have a high attention to cleanliness"inte kommer att stämma in! Vad jag minns så fanns det inte några billiga kit med Midiliteoket. Jag har köpt, nyrenoverade, ok från Tegnabyskroten för under 700kr/st // JEK Edited September 10, 2009 by Panzer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted September 10, 2009 Author Share Posted September 10, 2009 Nu var jag inne på rallydesign och såg att de har nya sierraspindlar, kostar 90 £ paret plus vat, 1360 kr plus frakt för ett par, alternativet är att blästra och lacka mina begagnade och sedan kanske man åker på att byta hjullager och bultar också, det är ganska lockande att köpa nya... Jag har för mig att man kunde få dem färdiga för maxi-leden mot ett tillägg på 20 £. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted September 10, 2009 Share Posted September 10, 2009 Nya Sierraspindlar som är modifierade för Maxispindeln kostar 110£ inkl moms hos MK Sportscars. Du kan alltid höra med Micael om han ska ta hem delar och i så fall kanske få rabatterad frakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted September 10, 2009 Share Posted September 10, 2009 Hej Pågen! Precis så tänkte jag! Man kan nästa berättiga ett köp av nya spindlar om man räknar in ett lagerbyte och kostnaden för att brotscha om originalspindlar, sen får man ju inte glömma hjulbultarna vars gängor definitivt är friskare på de nya spindlarna. Det som fick mig att backa var att frakten nog blir svettig samt att jag lyckades hitta en skrot med humana priser och inte som de lokala skrotarna som ville ha 500kr per sida med tveksamma ok! Du fick har ju närheten till Returbilen så du kan ju handla till hyfsade priser... // JEK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted September 10, 2009 Author Share Posted September 10, 2009 Nya Sierraspindlar som är modifierade för Maxispindeln kostar 110£ inkl moms hos MK Sportscars. Du kan alltid höra med Micael om han ska ta hem delar och i så fall kanske få rabatterad frakt. Tack för tipset, jag har dock försökt nå både honom och även någon på Roadster via mail, ingen av dem har svarat... Ska ta hem en del andra grejer samtidigt, ingen som ska ha medskick? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted September 11, 2009 Author Share Posted September 11, 2009 Fick tid över och kunde köpa rör till framvagnen hos hydroscand, funderar på om jag ska köra med mig/mag, pinne eller tig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 det viktigaste är att du får genombränning så svetsen blir stark. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 (edited) mig/mag, pinne eller tig? använd den teknik som du behärskar bäst.. eller han som svetsar bärarmarna åt dig .. Edited September 11, 2009 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted September 11, 2009 Author Share Posted September 11, 2009 Gahhh, en nyfunnen kompis kom förbi och fick se projektet, jag visste att han hade blivit arbetslös nyligen men inte vad han jobbade med, när han kom in berättade han, han ansvarade för en vattenskärningsmaskin, han kollade på mina nyinköpta plåtar till nedre bararmen och konstaterade kallt att han hade kunnat tillverkat varenda plåtdel och fäste jag behöver till hela bilen om han hade jobbet kvar. Han skrattade när han såg min fågelholkmin... Och, det blir mag:en som får tala, av den enkla anledningen att jag inte har någon annan svets just nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted September 12, 2009 Author Share Posted September 12, 2009 Äntligen lite fart i garaget! Kapade till rör och punktade ihop nedre bärarmarna, punktade även dit fästena på ramen och nedre stötdämparefästet, ser att jag kommer att få flytta ut övre stötdämparfästet 50 mm för att hamna på ca 26 graders lutning på dämparen. Får kolla lite mer på Veddes tråd... Om jag hade haft maxileden hemma kunde jag gjort de övre också men det har jag såklart inte, finns de bara på Widik eller tar autoexperten hem? Skulle gärna sätta dit spindeln så jag ser att det blir rätt med övre armarna, min ram skiljer sig lite mot gibbs. Finns "det gängade M18 röret" att köpa till transitleden, de jag har är begagnade och lite tunna i godset tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 12, 2009 Share Posted September 12, 2009 Snyggt golv i verkstaden. "Raggar-rutígt" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted September 12, 2009 Author Share Posted September 12, 2009 Jag ÄR ju en raggare! Har bytt namn på tråden dagen till ära. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted September 12, 2009 Share Posted September 12, 2009 Hej! Rally Design, mfl, har gängade rörhylsor till den övre leden - man sticker in dessa i ett ytterrör och kan då på ett enklare sätt justera camber (utan att ta loss den övre spindelleden) // JEK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 12, 2009 Share Posted September 12, 2009 (edited) Ok!. --- Jag ÄR ju en raggare! --- Hmmm, saknas inte 4 cylindrar då på bilen, äh skoja bara........ Vad har du för raggarbil som matchar det raggar-rutiga golvet? ---- Har bytt namn på tråden dagen till ära. --- Och alla byternamn på trådarna både högt ock lågt, är det bara jag som inte vet hur man gör, Någonstans har jag läst att man skall ändra första egna inlägget men jag har aldrig hittills "tordas" mig på det. Är det så du gjorde? Edited September 12, 2009 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted September 13, 2009 Author Share Posted September 13, 2009 Usch! nu har man tuggat slipdamm hela dagen, tog mig i kragen och gick ut och kapade bort allt vad framvagn heter, även styrväxelfästet åkte med, nu skall det göras om och göras rätt. Funderade lite på cambergain, det borde ju räcka att följa måtten i Gibbs bok eller har någon annan här ett bätttre eller sämre förslag? Funderade samtidigt (nästan iallafall) på castern, gäller samma där? Övre armen är ju gjord med offset för att generera castern. Annars är det bara att vänta på delar, beställde nyss från Rallydesign. Länkarmarna blir ruskigt snygga, skulle kanske kroma dem? OT. Namnbyte sker med knappen "ändra" i första inlägget. Raggarbil har jag ingen, valde mellan en 63 Cad Cab men den var 5 gånger dyrare än två släpkärror med delar som kallas projektet. Dessutom tycker jag att det är överpriser på många jänkare, får väl bygga en cobra eller rod som kompromiss när jag är klar med den här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted September 18, 2009 Author Share Posted September 18, 2009 Delarna från England kom idag, beställde dem i söndags kväll, nu är det bara att rycka upp spindeln ur elektrolysbadet och börja bygga övre länkarmar, jag köpte även rörhylsan till transitleden, intressant är att det är billigare att köpa maxilederna från England än från Widik, sparade 130 kr inkl frakt och då hade jag 3 kg delar totalt, hade jag bara haft spindellederna hade det säkert skiljt 200 kr. Överlag är det bra priser på delarna och snabba leveranser. Funderar på svart slät hammarlack som penslas på spindeln, ska man grunda med något? (ett par starköl kanske...) Någon som har ett M14 X 1,5 gängsnitt till utlåning eller försäljning? Eller vet var man kan köpa ett? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted September 18, 2009 Share Posted September 18, 2009 Ska du tillverka förlängare till styrstagen? Med tanke på M14*1,5mm snittet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted September 18, 2009 Share Posted September 18, 2009 Jag grundade mina spindlar med Hagmans 2K epoxigrund. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted September 18, 2009 Share Posted September 18, 2009 Hej! Är det M14-1,5? Är det inte M14-2? Om det är till Ford Sierra styrleder så skall det vad jag förstår vara M14-2! Kolla på nedanstående länk: http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=440129&CarReference_ID=8990&CategoryType_ID=1 // JEK Ps: Jag har ju ingen aning om vad skall ha tappen till, så ta inte illa upp för att jag "blandar" mig i! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted September 19, 2009 Share Posted September 19, 2009 Det kanske var M14*2 till styrlederna, men jag gissade för det är det enda stället som jag kommer ihåg att det var M14 involverat i mitt projekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted September 19, 2009 Author Share Posted September 19, 2009 Kortning av styrväxeln är delprojektet inom kort, har för mig att det var M14 X 1,5 men det kan som vanligt vara fel, får se när jag tar isär den. hittade en sida där de visade steg för steg hur de gjorde men sidan är som bortblåst nu... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.