Antas Posted July 1, 2009 Share Posted July 1, 2009 När man läser olika böcker så förefaller det "enkelt" att fixa rutram och framförallt att böja den. Glaset fixar jag lätt, sonen jobbar som glasmästare under sommaren. Men ramen...................! Någon som vet var man får tag på lämplig ram och hur man lämpligen böjer den? Antas i ett tropiskt hett Luleå, tur att det bara är några månader till vintern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted July 1, 2009 Share Posted July 1, 2009 Här har dom på Bauhaus eller K-Rauta, men dom är inte billiga.. Bäst är att knalla in på närmsta finmekaniska verkstad och kolla om dom har passande U-profil i Aluminium. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted July 2, 2009 Share Posted July 2, 2009 Hej Antas. Har en komplett framruta med ram hållare och vindrute torkare liggande som är till salu. //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted July 2, 2009 Author Share Posted July 2, 2009 Hej Antas.Har en komplett framruta med ram hållare och vindrute torkare liggande som är till salu. //Nisse Passar den till en McSorley 4+772? Den är ca 5 cm bredare än "bokbilen". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted July 2, 2009 Share Posted July 2, 2009 Hej från ett soligt Umeå. Jag vet inte....bilen grejerna suttit på är en Rush Mk II Kan ta några biler och mäta lite om det låter intressant. //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted July 6, 2009 Share Posted July 6, 2009 hej Antas, den rutlisten som finns på bla Robin Hood och är den som användes på Lotus seven och numer Caterham är lite speciellt utformad,rundad runt om. Den går inte att köpa i sverige hos stålhandlare, kollade hos Tibnor och dom sa att den typen är specialtillverkade för någon firma och således "äger" dom det verktyget. dom liste som finns att få tag på är väldigt "fyrkantiga" men det kanska funkar för dig. Jag fräste fram min övre rutram ur ett solitt alu plattstång och det undre likadant med ett ett T-spår på undersidan. Timmarna jag la ner på detta blev en del så priset på min rutram blev ca 5000:- :P Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted July 6, 2009 Author Share Posted July 6, 2009 Knappast Locost,den rutramen är guld värd! Det får nog bli ett besök hos K-Rauta för mej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted July 6, 2009 Share Posted July 6, 2009 http://www.kitpartsdirect.com/page12.htm Vaför inte här garanterat locost :D Tycker Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted July 6, 2009 Author Share Posted July 6, 2009 Nu har jag varit på K-Rauta. Jodå, de hade en förmodligen lämplig U-profil i aluminium. Kostade småpengar jämfört med andra alternativ. Återstår nu att prova att böja den. Tänkte försöka med metoden som Ron Champion beskriver i sin bok ("Build your own ......") sid 137-140. Någon som har provat hans metod? Erfarenheter och synpunkter? Fortfarande förba......kallt i Luleå Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted July 6, 2009 Share Posted July 6, 2009 Ingen erfarenhet ännu av att bocka u-profil men gissar ändå att en fyrkantprofil som passar smutt i U-et kan hjälpa till en del mot oönskade veckningar.... //Toffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sevenup Posted July 6, 2009 Share Posted July 6, 2009 Hej! Jag har bockat en rutram enligt Ron, det fungerade väldigt bra. Men det gäller att rutformen och plattjärnen på bockverktyget ligger tight mot Al-profilen. Jag använde en Al U-profil 15x15x2 köpt hos Tibnor. I den stoppade jag en U-gummilist från Örebro Agenturaffär, rutan består av 2st 3mm glas med film i mellan. /Per-Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted July 6, 2009 Author Share Posted July 6, 2009 Det känns förtroendefullt att det gick bra att bocka enligt bokens beskrivning. Listen som du anger förefaller vara samma som på K-Rauta. Har du skruvat eller bultat listen mot sidofästena? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted July 6, 2009 Share Posted July 6, 2009 http://www.kitpartsdirect.com/page12.htmVaför inte här garanterat locost :D Tycker Michael W kollade med dom och fick svaret att rutlisten skickade dom inte utomlands men gummidetaljerna gick bra :blink: Har väl en del erfarenhet av att dom kommer fram krokiga gissar jag :prop: Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LOTAB Posted August 10, 2009 Share Posted August 10, 2009 Hej Antas.Har en komplett framruta med ram hållare och vindrute torkare liggande som är till salu. //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts