Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej jag är ny på forumet. Har läst runt i denna delen om Swift GTI och Samura låda som några stoppar ner i sina byggen. Har själv funderingen på att stoppa ner en GTI motor med Samurai låda i min gamla farfar räcer. Men funderar över hur det blir med kardan "infästningen" då man inte använder fördelningslådan. Är det så simpelt att det bara är att fästa kardanen i axeln som går ut i bak på växel lådan som skulle gått vidare in i fördelningslådan ?

Behövs givetvis även del av samurai kardanen så det passar på lådan men tänker köra med Corollans orginal bakaxel så länge. Då det inte ska gå på bredden, bara kunna komma fram lite snabbare.

Tack på förhand

mvh Jakob

Posted
Hej jag är ny på forumet. Har läst runt i denna delen om Swift GTI och Samura låda som några stoppar ner i sina byggen. Har själv funderingen på att stoppa ner en GTI motor med Samurai låda i min gamla farfar räcer. Men funderar över hur det blir med kardan "infästningen" då man inte använder fördelningslådan. Är det så simpelt att det bara är att fästa kardanen i axeln som går ut i bak på växel lådan som skulle gått vidare in i fördelningslådan ?

Behövs givetvis även del av samurai kardanen så det passar på lådan men tänker köra med Corollans orginal bakaxel så länge. Då det inte ska gå på bredden, bara kunna komma fram lite snabbare.

Tack på förhand

mvh Jakob

Du kan använda främre splines delen och knutkors av en Samurai kardan (Samuraiens kardan mellan växellåda och fördelningslåda är jättekort). Den bör du kunna skarva med Corollans kardan. Tänk på att en kardan måste balanseras när den är skarvad.

Vilken årsmodell är Corollan?

Är det en sjuttitalare kan möjligen också en Celica 1800GT motor från liknande årsmodeller gå att klämmma ned med skohorn.

/Peter

Posted
Du kan använda främre splines delen och knutkors av en Samurai kardan (Samuraiens kardan mellan växellåda och fördelningslåda är jättekort). Den bör du kunna skarva med Corollans kardan. Tänk på att en kardan måste balanseras när den är skarvad.

Vilken årsmodell är Corollan?

Är det en sjuttitalare kan möjligen också en Celica 1800GT motor från liknande årsmodeller gå att klämmma ned med skohorn.

/Peter

Corollan är från 81. sitter en 4K-C motor i den nu (för den som vet). Om jag fårstår dig rätt så ska jag ha på fördelningslådan som jag sedan som man vanligt vis gör kramar på knutkorset från samurai sedan fortsätter med min corollas kardan bakåt.? för då blir kardanen kortare än vad den är idag. om man inte tar samurai kardanen och byter bara ut sista korset mot corollans så det passar på bakaxeln ? Måste även "plugga" igen fördelningslådans uttag för "framaxeln"?

mvh Jakob

Posted
Corollan är från 81. sitter en 4K-C motor i den nu (för den som vet). Om jag fårstår dig rätt så ska jag ha på fördelningslådan som jag sedan som man vanligt vis gör kramar på knutkorset från samurai sedan fortsätter med min corollas kardan bakåt.? för då blir kardanen kortare än vad den är idag. om man inte tar samurai kardanen och byter bara ut sista korset mot corollans så det passar på bakaxeln ? Måste även "plugga" igen fördelningslådans uttag för "framaxeln"?

mvh Jakob

Nej inte riktigt. Ingen fördelningslåda borde behövas. Det sitter en liten kort kardan mellan fardelningslådan och växellådan på Samuraien. Den kan man ta främre delan av.

Swift motor <-> Samurai Växellåda <-> Samurai Kardan främre del ||Skarv|| Corolla kardan bakre del <-> Bakaxel

Såhär ser Samurai lådan ut.

P3300085.JPG

/Peter

Posted

Tack så mycket för hjälpen Peter. Blir till att skaffa Samurai lådan då brodern har en xtra GTI motor som jag paxat.

Jakob

Posted

du behöver oxå samurai lamellen, då swiftens lamell har anndra splines..

+ längre bultar för att sätta ihop paketet..

Posted
du behöver oxå samurai lamellen, då swiftens lamell har anndra splines..

+ längre bultar för att sätta ihop paketet..

Tack för informationen Michael

mvh Jakob

Posted

Kom att tänka på en viktig sak. Hastighetsmätaren. Uttaget för hastighetsmätaren sitter på bakaxeln på samurai om jag förstått rätt. Och jag tänker köra med Toyota axel och har då inget uttag för hastighet då det sitter på växellådan ordinärt. Någon som kan ge mig tips på hur jag löser detta.

P.s sett i trådar att det har pratats om cykeldator men jag är ute efter att montera "riktiga" runda mätare i en egen gjord mätartavla.

Posted

Hastighetsmätaren kommer nog bli ett av dina minsta problem.....

Utbudet är enormt med mätare som går mot induktiv eller hall givare.

Sedan kan du bara sätta givaren att läsa typ på kardanens medbringare eller något.

Den saken behöver du inte oroa dej för....

Posted

har du några bra tips Håkan på runda mätare som tar signal t.ex. magnet på hjul?

Posted

jo jag vet men det verkar svårt att hitta prisbilliga mätare som är lätta att kalibrera. hittar man nån o frågar hur den kalibreras så brukar de som säljer den inte veta.

Posted

Någon som vet hur mycket effekt som samurai lådan klarar av ?

Posted (edited)

Adaptronic i holland gör insprutningssystem bland annat till swiftmotorn. De hävdar att lådan överlever att dumpa kopplingen vid 6000varv och fyrhjulsdriften i på en Suzuki Samurai med en 250 hk turbokonverterad Swiftmotor.

Om det stämmer så är lådan inget problem (beroende på hur mycket effekt du skall ha förstås 350+?? :o ).

Värt att veta också är att många samurai lådor har slitna lager, verkar vara en epidemi :-). Det finns lagerkit att köpa i USA bland annat, alternativt att beställa specialbitarna från Suzuki (svindyrt och nästan omöjligt att beställa utan regnummer) och köpa resten hos din lokala kullagerleverantör. Lådan är lätt att renovera om man har ett gäng avdragare, en hydraulpress och själv är rimligt mekaniskt begåvad.

Om du vill kan du PM a mig din mailadress så kan jag maila över suzukis reparationsmanual för samuraien inklusive lådan och lite manualer för swiftmaskinen. Bra kvällslektyr om man har svårt att somna.

/Peter

Edited by pelle17B
Posted
Adaptronic i holland gör insprutningssystem bland annat till swiftmotorn. De hävdar att lådan överlever att dumpa kopplingen vid 6000varv och fyrhjulsdriften i på en Suzuki Samurai med en 250 hk turbokonverterad Swiftmotor.

Om det stämmer så är lådan inget problem (beroende på hur mycket effekt du skall ha förstås 350+?? :o ).

Värt att veta också är att många samurai lådor har slitna lager, verkar vara en epidemi :-). Det finns lagerkit att köpa i USA bland annat, alternativt att beställa specialbitarna från Suzuki (svindyrt och nästan omöjligt att beställa utan regnummer) och köpa resten hos din lokala kullagerleverantör. Lådan är lätt att renovera om man har ett gäng avdragare, en hydraulpress och själv är rimligt mekaniskt begåvad.

Om du vill kan du PM a mig din mailadress så kan jag maila över suzukis reparationsmanual för samuraien inklusive lådan och lite manualer för swiftmaskinen. Bra kvällslektyr om man har svårt att somna.

/Peter

du har PM

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...