Jocke4U Posted June 14, 2009 Posted June 14, 2009 Halloj, Jag håller som bäst att strippa ner en SAAB 9000 2.0T i beståndsdelar för att bl.a. ta motor. Sen kommer det en Opel Omega V6 låda och sedermera en diff. Har ett erbjudande på en 7,5" Ford diff utan diffbroms (från Sierra 2.9i -89) med utväxling 3,36....och då undrar jag om det blir "rätt" eller kan det bli för hög utväxling? Jag vill ju gärna kunna "såga en och annan Porsche vid rödljusen" men även kunna njuta i normal landsvägshastighet (utan vrålande motor). Sen lär det nog bli och annan sväng på bana. Så är det ett bra val ?!? Jag är inte främmande att börja enkelt/billigt och sen uppgradera. Vill ju komma till ett legalt bygge som kan avnjutas ASAP men sen förbättra. Quote
therealpinto Posted June 15, 2009 Posted June 15, 2009 Det är en bra diff att testa med eftersom du enkelt kan byta sedan om du vill (du får dit både 7" och 7,5" om du bygger för 7,5" från början). Personligen tror jag att 3.36:1 blir lite högt växlat, men turbomotorn kan kompensera det. Det finns ju 3.62, 4.09 och 4.27:1 som är ganska att hitta om du behöver senare. /Gustaf Quote
Acke Posted June 15, 2009 Posted June 15, 2009 http://www.trampebil.se/slask/Tabell_utvax...lad_10k_rpm.xls nu är den specad för min som varvar 9000 och utväxlingen i min växellåda.. Men har du uppgifterna på lådan du skall ha och däcken så går ju allt att ändra så det passar dig.. :) bara att fylla i för de olika diffarna så får du ett hum om vilka varvtal och hastigheter du hamnar på.. :) Quote
Jocke4U Posted June 15, 2009 Author Posted June 15, 2009 Tack för svaren och jag har bestämt mig att jag vill köpa den. Dvs en del till fixad till "byggsatsen" :) Men just nu är det riv-isär-saab-så-mycket-man-kan-och-skicka-resten-till-plåtkvarnen ... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.