Jump to content

Lämplig Diff


Jocke4U

Recommended Posts

Halloj,

Jag håller som bäst att strippa ner en SAAB 9000 2.0T i beståndsdelar för att bl.a. ta motor. Sen kommer det en Opel Omega V6 låda och sedermera en diff. Har ett erbjudande på en 7,5" Ford diff utan diffbroms (från Sierra 2.9i -89) med utväxling 3,36....och då undrar jag om det blir "rätt" eller kan det bli för hög utväxling?

Jag vill ju gärna kunna "såga en och annan Porsche vid rödljusen" men även kunna njuta i normal landsvägshastighet (utan vrålande motor). Sen lär det nog bli och annan sväng på bana.

Så är det ett bra val ?!? Jag är inte främmande att börja enkelt/billigt och sen uppgradera. Vill ju komma till ett legalt bygge som kan avnjutas ASAP men sen förbättra.

Link to comment
Share on other sites

Det är en bra diff att testa med eftersom du enkelt kan byta sedan om du vill (du får dit både 7" och 7,5" om du bygger för 7,5" från början). Personligen tror jag att 3.36:1 blir lite högt växlat, men turbomotorn kan kompensera det. Det finns ju 3.62, 4.09 och 4.27:1 som är ganska att hitta om du behöver senare.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

http://www.trampebil.se/slask/Tabell_utvax...lad_10k_rpm.xls

nu är den specad för min som varvar 9000 och utväxlingen i min växellåda..

Men har du uppgifterna på lådan du skall ha och däcken så går ju allt att ändra så det passar dig.. :)

bara att fylla i för de olika diffarna så får du ett hum om vilka varvtal och hastigheter du hamnar på.. :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren och jag har bestämt mig att jag vill köpa den. Dvs en del till fixad till "byggsatsen" :) Men just nu är det riv-isär-saab-så-mycket-man-kan-och-skicka-resten-till-plåtkvarnen ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...