Jump to content

Snart Regbesiktning!!


Recommended Posts

Snart är det dax för regbesiktning. Närmast ligger Falun av de stationer som besiktar amatörbyggda fordon. Längre bort finns Västerås, och ännu längre bort Gävle.

Är det någon som har erfarenhet av dessa stationer? Man vill ju helst få bilen kollad av någon som vet vad det är han tittar på, och som kan reglerna. Och som är vettig!

Link to comment
Share on other sites

Tjena!

Jag ska besikta snart och jag bokade tid på Falun, jag pratade med en person som brukar regbesikta bilar och han sa att dem var jätte bra i Gävle där besiktningsmännen också var biletusiaster i Falun skulle det däremot vara lite krångligare folk, dock skulle ett par vara bra och ett par vara sämre. Jag tänkte testa med Falun och hoppas på att jag får någon av dem vettiga personerna. Det man måste tänka på är att Falun inte har någon våg så man måste väga och få intyg innan besiktningen, det kan man dock göra på Falun avfallshantering eller något liknande, i Gävle har dem våg på stationen.

//Lycka till med besiktningen :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Tack för lyckönskningen! Alla är nog lite nervösa inför regbesiktningen.

Det lutar alltså mot Gävle.

Är det någon som vet hur det är i Västerås? Skicka gärna PM om det är känslig info.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Någon som har erfarenhet av reg.besiting i Växjö ellr Kalmar, som har åsikter om vilken ort som är föredra. Samt ev tips som vad man bör tänka på extra noga inför besiktningen.

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips är att:

- Förse dig med en snygg prydlig pärm / mapp där du har ordning på alla dokument så du hittar.

- Känn av stämningen hos besiktaren, Bra stämning är ett plus.

- I allmänna för pratet flika in om han / hon vill att du skall berätta om bilens spec mm ta stöd av din dokumentation.

- Ta direkt kontrollen och säg att alla din lampor är godkända med rätt E-märke ta gärna initiativ att perka på E märkningen. För de är väl godkända med rätt E-märkning

- Just E-märkning det är en nyckel i många fall (för mig i två fall)

Vid det här laget bör du känt in stämningen ordentligt och vet när det är lämpligt att prata respektive vara tyst.

- Ett gott råd är också att ta en lite lugn och avvaktande men "stabil attityd".

- De råd jag skrivit är råd som fungerar om alla parter är vetiiga. Sen vet man aldrig vad man råkar ut för.

- Läs på VVFS 2003:22, ta med en kopia men VISA DEN INTE utan ha BARA med den. Sånt här tas bara fram i NÖDFALL. Det gäller allt annat som är till för att "trycka bilen igenom" SBP. SBP är trots allt myndigheten i detta fall.

- Just ja se till att du har reflexer bak antingen lösa eller att dina baklysen är med reflex. Berätta gärna om reflexerna när du drar läget om E-märkningen.

Jag trodde det var reflex på CealmSeven V8 baklyse men icke. Fast jag var av någon anledning ändå förberedd för jag hade med två röda och två gula reflexer med klister. Och vips var inte det heller någon "bakläxepunkt.

Allt ovanstående och lite till) gäller för mig. För andra kan processen se helt annorlunda ut, Bättre eller sämre.

Skulle säkert gå att skriva en C-uppsats om samspelet i samband med regbes. Kanske någon gjort om man söker.....

Lycka till med regbes och hoppas det blir en trevlig tillställning med ett avslut som ger regnummer.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jepp, det stämmer....

Jag lägger min röst på Växjö, vis av min erfarenhet.....

Kalmar är väl även den enda bekräftade bilprovningsstation som har en

anställd besiktningsman som varit sjukskriven av att "gått i väggen"....

Det tyder ju på att de iallafall är något aktivare än övriga kända stationer.

Det är inte illa pinkat av en statligt avlönad att göra det !! :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Mitt förslag är att du åker till Gävle utav flera anledningar.

Jag har även fast jag bor i Stockholm tagit mig till gävle för att regbesiktiga de bilar jag byggt (4st 7or ).

Jag vet att Marlon på SFRO har varit där och informerat vad amatörbyggt fordon är.

Det finns minst två personer på stationen som har en aktiv bilhobby, den ena håller på med ett cobra bygge.

De är otroligt trevliga och medvetna om att de är en amatörbyggd bil de ska besiktiga.

Ring direkt till stationen och berätta att du kommer och fråga om det är något speciellt utöver det vanliga du skall ha med, de gånger jag varit da7är har det varit uppskattat med kopior på lite byggbilder.

Gör iordning en pärm med alla intyg och en byggbeskrivning, ser proffsigt ut.

Jag har aldrig haft ett nerslag i gävle, men också alltid försökt bygga efter de regler som finns.

/john

Link to comment
Share on other sites

Tänkte på din adress Emmaboda. Mina favoritregistreringsbesikningsställen är Eskilstuna och Örebro. Fast det beror väl på att det fungerade bra med båda, inget krångel de var proffs rakt igenom. En kamrat besiktade i Örebro häromveckan och han har regplåtar på sin bil nu. Hans besiktare var med som "extra" när jag besiktiga i Örebro förra månaden. Båda två besiktningsherrna syns på Na-TV inslaget som gjordes.

Kort och gott ordning och reda och bra stämming gör mycket. Men trots det från bilbyggarens sida så kan de gå snett.

Vad blir ditt första handsval klas?

Hittills finns förslag på: Kalmar, Växjö, Örebro, Eskilstuna, Gävle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...