vedde Posted June 11, 2009 Share Posted June 11, 2009 Hej Har sökt runt lite och inte riktigt hittat vad jag letar efter. Jag skall börja med slutmontering och har lite frågor om karossinfästningar: 1. Vilken storlek på popnit? Verkar som om 4.2 mm verkar vara en gångbar stlk. Jag kör alu för jag har klena nypor och ingen pneumatisk nitmaskin, billigare än RF också. 2. Vilket "lim" skall man ha emellan ram och alu? Sikaflex eller PL400 eller? Jag hittare något som hette ?700 någonting på fäghandeln igår verkar bli som gummi när det härdar. För amn vill väl ha något flexibelt emellan så det inte skramlar? Tacksam för svar. :notworthy: /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 11, 2009 Share Posted June 11, 2009 sikaflex bond är ett lim som är bra. Hjem & fix har ett som heter "all in one" som sitter som berget om det fått bita några dagar. det är typ silikon det också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 11, 2009 Author Share Posted June 11, 2009 Hej Vågar man köpa nitar på Feltema? de har ju attraktiva priser, 100st alunit för 26.90, art nr. 12-969? /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jay-c Posted June 11, 2009 Share Posted June 11, 2009 biltema nitarna är helt okej när dom väl sitter på plats, dock kan dom låta bli å dra fast riktigt ibland, men det märker man tydligt så de e bara att borra ut dom isf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted June 11, 2009 Share Posted June 11, 2009 Jag drog av en av feltemas 4,8 mm RF blindnit! Pinnen gick av precis innanför "gripdelen" i tången varför även Feltemas Proffs tång gick sönder. Tror ingen tång klarar av det! Gick tillbaka till feltema och de stoppade i nya "gripkäftar" i tången och fick samma resultat. Pengarna tillbaka. Det goda med Feltema är att de aldrig ifrågasätter när man vill reklamera! Kanske det beror på att men vet att kvaliteten inte är den bäst och vill ha kvar kunderna. M :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted June 11, 2009 Share Posted June 11, 2009 Hej, Tror mig ha läst rekommendationer på Silicon men utan syra. Från Roadster : "Special syrafri silikon för tätning mellan aluminiumplåt och chassi. Vanlig byggsilikon eller våtrumssilikon innehåller ofta citronsyra som kan skapa en kemisk reaktion mellan stål och aluminium. Vi rekommenderar att du använder denna silikon som är syrafri. Levereras i 310ml patron. Säljes per styck." http://www.karnag.se/?contentpage=showprod...=106&id=107 PL400 skulle nog inte jag använda då detta är väldigt kletigt...dock blir det väldigt starkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 11, 2009 Share Posted June 11, 2009 Jag har använt PL400, sitter lagom hårt på Hammarlack. Går att lossa om man verkligen vill. Hammarlack har ju silikon i sig vilket antagligen gör att det går att lossa PL400. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted June 13, 2009 Share Posted June 13, 2009 Finns även siliconer med ättika/ättiksprit i som rostar finfint..... Jag använde Veidec "sealbond" och det sitter som ..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 15, 2009 Author Share Posted June 15, 2009 Hej Någon som testat Plastic Paddings P700 total fix? Verkar lämna en halvelastisk fog och verkar kunna limma allt och dessutom täta. Verkar vara OK i pris 89:- hos Classe i sjön. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts