Jump to content

Recommended Posts

Ni som redan gjort SFRO 2:an - vad brukar man räkna med i tid efter SFRO:s 2:a besiktning till protokollet kommer tillbaks stämplat o klart så man kan göra en ursprungskontroll?...otålig...vädret är fint...vill åka.....

Link to comment
Share on other sites

Hej

Skicka kopia på den delen som har SFRO stämpeln och kopia på bulerprovet.

Alla kopior ska vara vidimerade. Det tog 8 dagar för mig innan jag fick svar men det var nån röd dag också.

Lycka till

Sorin

Link to comment
Share on other sites

Hej

Skicka kopia på den delen som har SFRO stämpeln och kopia på bulerprovet.

Alla kopior ska vara vidimerade. Det tog 8 dagar för mig innan jag fick svar men det var nån röd dag också.

Lycka till

Sorin

Tack för tipset.

MVH Gabbe

Link to comment
Share on other sites

Transportstyrelsen websida. Länk Där står kraven. Speciellt rubrikerna Intyg från SFRO och Annat dokument

Obs bara en liten del är för amatörbyggda bilar. Hela ursprungskontrollen är huvudsakligen avsedd för import bilar. Det syns tydligt i andra direktiv kring ursprungskontrollen. Våra amatörbyggda bilar är mer eller mindre en "ad-hoc".

mitt svar på din fråga är: Står ingenting om kort mm. När det är dags för mig att göra nästa ursprungskontroll och reglerna inte ändrat sig. Då skickar jag in vidimerade kopir på SFRO 2, lyxar till och skickar med vidimerad kopa på bullerprovet. (behövs inte men ser trevligt ut), Tillverkarintyg utfärdat av mig själv enligt blanketten som finns på nätet. Så viktigast av allt BETALNINGEN. Skulle det nu vara så att de saknar något så kommer ett brev om det och då får jag väl komplettera (eller bestrida).

Det här är lätt för mig eftersom jag har en bil att köra under tiden. För det är just lite extra tid som det kan kosta och jag vet hur det känns. Jag har inte glömt. Det är nog bara att acceptera att ursprungskontroll på amatörbyggda bilar inte riktigt har taktat in än trots att myndigheten verkat med detta i snart 1 år och 4 månader.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...