gabbes Posted May 23, 2009 Share Posted May 23, 2009 Ni som redan gjort SFRO 2:an - vad brukar man räkna med i tid efter SFRO:s 2:a besiktning till protokollet kommer tillbaks stämplat o klart så man kan göra en ursprungskontroll?...otålig...vädret är fint...vill åka..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 23, 2009 Share Posted May 23, 2009 (edited) Gabbes: Svar på frågan (för min del) finns i denna tråd. inlägg #3 Se även inlägg #8 i samma tråd stycke 2. Edited May 23, 2009 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gabbes Posted May 23, 2009 Author Share Posted May 23, 2009 Gabbes: Svar på frågan (för min del) finns i denna tråd. inlägg #3Se även inlägg #8 i samma tråd stycke 2. Det verkar bra. När jag fyllde i ursprungskontrollen på deras hemsida så stod det att man skulle skicka in den gröne SFRO delen, men det måste väl räcka med en kopia..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted May 23, 2009 Share Posted May 23, 2009 Hej Skicka kopia på den delen som har SFRO stämpeln och kopia på bulerprovet. Alla kopior ska vara vidimerade. Det tog 8 dagar för mig innan jag fick svar men det var nån röd dag också. Lycka till Sorin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gabbes Posted May 26, 2009 Author Share Posted May 26, 2009 HejSkicka kopia på den delen som har SFRO stämpeln och kopia på bulerprovet. Alla kopior ska vara vidimerade. Det tog 8 dagar för mig innan jag fick svar men det var nån röd dag också. Lycka till Sorin Tack för tipset. MVH Gabbe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zyxx Posted May 28, 2009 Share Posted May 28, 2009 Ska man skicka med bilder av bygget till TransportStyrelsen när man skickar in papper för urspungskontroll ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 28, 2009 Share Posted May 28, 2009 Transportstyrelsen websida. Länk Där står kraven. Speciellt rubrikerna Intyg från SFRO och Annat dokument Obs bara en liten del är för amatörbyggda bilar. Hela ursprungskontrollen är huvudsakligen avsedd för import bilar. Det syns tydligt i andra direktiv kring ursprungskontrollen. Våra amatörbyggda bilar är mer eller mindre en "ad-hoc". Så mitt svar på din fråga är: Står ingenting om kort mm. När det är dags för mig att göra nästa ursprungskontroll och reglerna inte ändrat sig. Då skickar jag in vidimerade kopir på SFRO 2, lyxar till och skickar med vidimerad kopa på bullerprovet. (behövs inte men ser trevligt ut), Tillverkarintyg utfärdat av mig själv enligt blanketten som finns på nätet. Så viktigast av allt BETALNINGEN. Skulle det nu vara så att de saknar något så kommer ett brev om det och då får jag väl komplettera (eller bestrida). Det här är lätt för mig eftersom jag har en bil att köra under tiden. För det är just lite extra tid som det kan kosta och jag vet hur det känns. Jag har inte glömt. Det är nog bara att acceptera att ursprungskontroll på amatörbyggda bilar inte riktigt har taktat in än trots att myndigheten verkat med detta i snart 1 år och 4 månader. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.