Jump to content

Gummi Till Tansit Led?

vedde

Recommended Posts

Hej

Efter SFRO 1 så har jag nu nedmonterat min bil för målning och i min iver att få allt på plats hade jag dragit åt muttern på transit leden så hårt att den satt som berget i Svampen.

Min fundering är nu kan man få tag i gummit som skyddar leden? Fick gå på med brytgaffeln för att separera de två och då gick ett gummi sönder.

Trist att behöva köpa en helt ny led bara för gummits skull.

ALLA tips mottages hjärtligt.

/Fredrik

Det var väl bara väntat att du skulle behöva en avdragare? Meningen med konan är väl att den ska nypa fast? Mina brukar i alla fall sitta som berget även om man drar med angivet moment. Det där är ju ett problem när man måste av och på med grejerna hela tiden, hur brukar ni göra för att inte skada gummit? Feg-dra eller?

Vad jag minns så finns det att köpa genom Rally Design, jag tror att det även finns i olika hippa färger. Försökte att hitta det i deras nät-katalog utan att lyckas. Kommer hem på fredag så jag kan återkomma då med art-nr då. Annars så tror jag att du kan få tag i sådan hos de "vanliga" reservdelshandlarna.

//

JEK

Hej

Skall kolla med de vanliga bildelsnasarna i stan. Visst var det Mekonomen som förde dessa?

Per- en sån är toppen men när den gängade delen sitter i det djupa hålet i svampen blir det svårt med alla avdragare, jag har ett par stycken men lyckades inte med någon av dem, så det blev fram med den gamla gaffeln.

Jag drog faktiskt inte ihop den så hårt men när man skall till SFRO 1 och allt står och rullar på hjulen så verkar det som om koningen gör sitt jobb - att fastna något infernaliskt. Men det borgar ju för att det inte riskerar att lossna under färd!

/Fredrik

Du har möjligtvis inte ett artikelnummer på den? :rolleyes:

Underlättar mycket när det är en surmule bakom disken som inte orkar leta, har man deras nummer så måste de ta fram den.

/Fredrik

Du har möjligtvis inte ett artikelnummer på den? :rolleyes:

Underlättar mycket när det är en surmule bakom disken som inte orkar leta, har man deras nummer så måste de ta fram den.

/Fredrik

Tyvärr fick jag ite med mig det :banghead: Efter allt provande så tog jag grejerna i näven när jag gick.

De hade ett sortiment i flera storlekar och jag tror att den det blev tillslut var 33mm i storändan och 15mm i lilla om det kan hjälpa.

Jag köpte min i Mölndalsbutiken och där var killen bakom disken mycket hjälpsam. Du kanske kan prova att ring dem för att få numret.

Edited by fege

Hej

Lite uppdatering kring dessa gummin. Jag talade med Mekonomen i Uppsala och de hade ingen aning om universal satser med dammskydd till spindelleder(styrleder på Transiten). Så jag tog Feges råd och ringde till Mölndalsbutiken och han visste ditrekt vad jag var ute efter och det visade sig att han tagit in dem lite vid sidan av. Han kunde skicka till min butik i mitt namn för samma pris + frakt.

Det kallar jag bra service! Ett stort grattis till er som har denna butik nära er.

Är det fler som behöver så vet ni att ni skall ringa till Mölndals butiken så fixar de dammskydden åt er.

Tack Fege för tipset!

/Fredrik

(lycklig att jag sparat flera hundra kr)