Lowflyer Posted May 10, 2009 Posted May 10, 2009 Hej. Jag har ett litet problem. Motorn till min planerade bil är ett hopplock av delar från olika motorer. Blocket är dessutom toppdeckat och därför har motornummret försvunnit. Med andra ord är det svårt att ange någon tillförlitlig effekt på rovan. Vad gör jag? Om jag tvingas bita i det sura äpplet och skaffa en annan motor, hur vet jag vilka motornummer jag skall kolla efter, dvs vilka motorer som håller tillräckligt låg effekt för att godkännas? Motorn i fråga är en vanlig cheva smallblock. MVH Jan i Eskilstuna Quote
cealm Posted May 10, 2009 Posted May 10, 2009 (edited) Kul med en V8a till i området. Min är bara typad för volymen 305. Eftersom jag inte bryr mig om vilken skattevikt bilen får så kan min Cheva vara på 230 hk utan att det ställer till problem. Vad har du för effekt på din? Edited May 10, 2009 by cealm Quote
Lowflyer Posted May 10, 2009 Author Posted May 10, 2009 Kul med en V8a till i området. Min är bara typad för volymen 305. Eftersom jag inte bryr mig om vilken skattevikt bilen får så kan min Cheva vara på 230 hk utan att det ställer till problem. Vad har du för effekt på din? Jag har inte en aning faktiskt. Blocket är ett 4-bultat 350 block, men topparna är bara sunkiga smogtoppar. Antingen chevrolets egna gjutjärnsinsug med en Holley 650 DP eller eftermarknads dito i alumium. Ett hopplock som sagt. Och om inte jag vet, hur skall då SBP veta? Bromsintyg gills väl inte har jag för mig. Hur gör jag? /Janne Quote
cealm Posted May 10, 2009 Posted May 10, 2009 En smogmotor brukar inte vara på mer än 150 till runt 175 hk. Du har ju smogtoppar. Är bilen byggd tillräckligt stabil för V8 vrid (och effekt) då har du väl en skattevikt på minst 8 till 900 kg då sväljer det lätt 175 hk. Blir du klar med regplåtar före 2009 tar slut? Quote
Lowflyer Posted May 10, 2009 Author Posted May 10, 2009 En smogmotor brukar inte vara på mer än 150 till runt 175 hk. Du har ju smogtoppar. Är bilen byggd tillräckligt stabil för V8 vrid (och effekt) då har du väl en skattevikt på minst 8 till 900 kg då sväljer det lätt 175 hk. Blir du klar med regplåtar före 2009 tar slut? Känns ändå osäkert vad SBP säger i frågan. Inte troligt att jag blir klar innan nyår. Hur sent på året gör SFRO sina slutbesiktningar? Det skulle ju onekligen vara skönt att hinna få in bilen i registren innan kraven på Kat och annat kommer. TheRealPinto, vad säger du om motorfrågan? /Janne Quote
therealpinto Posted May 11, 2009 Posted May 11, 2009 Effektintyg är inga problem, i alla fall inte när motorn just är ett "hopplock" som man inte riktigt kan jämföra med en produktionsmotor. Det man ska vara medveten om är att "strypta" intyg ogillas. Ett fyrbultat 350-block med aluinsug och fyrportsförgasare som ger 135 hk kommer inte accepteras. Effekten ska ju vara rimlig i förhållande till liknande produktionsmotorer. /Gustaf Quote
Lowflyer Posted May 11, 2009 Author Posted May 11, 2009 (edited) Effektintyg är inga problem, i alla fall inte när motorn just är ett "hopplock" som man inte riktigt kan jämföra med en produktionsmotor. Det man ska vara medveten om är att "strypta" intyg ogillas. Ett fyrbultat 350-block med aluinsug och fyrportsförgasare som ger 135 hk kommer inte accepteras. Effekten ska ju vara rimlig i förhållande till liknande produktionsmotorer./Gustaf Ok, tack för svaret Gustav! Känns fantastiskt med en SFRO-besiktningsman som du som tar sig tid att svara på alla möjliga och omöjliga frågor här på forumet. Sakligt och begripligt också. Tack för ditt stöd! Bra att det finns obyråkratiska lösningar för detta fall. Ställs det några speciella krav på vem som utfärdar intyget? /Janne Edited May 11, 2009 by Lowflyer Quote
therealpinto Posted May 11, 2009 Posted May 11, 2009 Intyget (baserat på en provning på rullande landsväg eller i motorbänk) ska vara seriöst och innehålla alla data som behövs, som temperatur, lufttryck, motorspecifikation (översiktligt) osv. Eventuella korrektionsfaktorer och beräkningsmodeller (för förluster etc.) ska redovisas. Man bör ange max effekt och max vridmoment vid respektive varvtal, förstås, gärna en graf på kurvorna också. Har motorn överladdning ska max laddtryck anges. /Gustaf Quote
Lowflyer Posted May 11, 2009 Author Posted May 11, 2009 (edited) Intyget (baserat på en provning på rullande landsväg eller i motorbänk) ska vara seriöst och innehålla alla data som behövs, som temperatur, lufttryck, motorspecifikation (översiktligt) osv. Eventuella korrektionsfaktorer och beräkningsmodeller (för förluster etc.) ska redovisas.Man bör ange max effekt och max vridmoment vid respektive varvtal, förstås, gärna en graf på kurvorna också. Har motorn överladdning ska max laddtryck anges. /Gustaf OK, tack än en gång! Ps. Jag såg att jag hade stavat ditt namn fel. Ber om ursäkt för det. Jag har en son som heter Gustav, så det gick av bara farten. ds. /Janne Edited May 15, 2009 by Lowflyer Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.