Jump to content

Nu Har Jag Tigit Länge Nog!


Micael

Recommended Posts

Nu är jag trött på detta!

Kan inte den som stjäl alla mina slangklämmor ge sig till känna. Jag har köpt slangklämmor i parti och minut under ett par års tid nu. Förra året blev jag årets privatkund hos ABA. Men när jag ska ha en klämma finns det då någon i rätt storlek i mitt garage?? Nä, givetvis inte.

Hittar jag nån så är dem för stor eller för liten.

Så vem är det som verkar sitta på en hel container med slangklämmor???? Va??

Link to comment
Share on other sites

Du har råkat ut för RLM.

Ni vet väl vad RLM är eller hur? Jassaå inte! Har ni glömt?

Det finns ROM=(sprit) Read Only Memory

RAM = eller Random Access Memory

Och sedan sist men inte minst det som gör att du inte hittar dina slangklämmor:

RLM = Random Lost Memory På dig har det suddat bort all info om slangklämmor.

Firman som säljer nya hela tiden är säkert trött på dina RLM problem för de har blivit tvunga att installera och reparera 4 uppsättningar svängdörrar.

Men bara lugn efter 50 blir det bättre, då kommer du inte längre ihåg att du glömmer bort.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det finns några grundläggande regler här i livet. En av dem är förstås att slangklämmor antingen för stora eller för små (man kommer också lätt att tänka på hårddiskar vilka alltid är antingen "nya" eller "fulla").

Ett sätt att halvera problemet med slangklämmorna vore förstås att alltid enbart köpa slangklämmor av största storlek. Då kommer den delen av problemet med för små slangklämmor att försvinna och man har bara problemet med förstora kvar. Kan det va nåt?

Link to comment
Share on other sites

problemet är att hitta bra slangklämmor till bra priser och med bra menar jag bl.a. uppvikta kanter så de inte riskerar att skära i slangen. japs mc brukar ha sådana på insugningsgummin. jag provkörde häromdagen och råkade ut för en vattenläcka p.g.a. av det. så en del slangar har jag lagt remsor av pumpslang under slangklämman.

Link to comment
Share on other sites

samma kille som snor mina M8-muttrar.

Jag blev årets kund hos ClasO förra året men inte en enda mutter har jag kvar.

Jag föreslår en insamling av slangklammor till Micael

Jag skickar några åt dig se bilden

//Per

post-2543-1241534212_thumb.jpg

post-2543-1241534235_thumb.jpg

Edited by Mildseven
Link to comment
Share on other sites

Fan det måste vara samma djävel som gömmer alla 10 och 13 nycklar?

Lösningen är att mätta verkstaden med dom försvunna grejjorna, en slangkämma försvunnen, köp 10 till osv tills dom inte längre försvinner.

Funkar hyfsat för mig men likt förbannat har man 1st 10 nyckel men 15st 11:or??

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Precis min tanke. Jag undrar om det inte är jonte som är hemma hos mig och tar alla slangklämmor. Sen säljer han dom till mig igen.

Jonte är ju en renlevnadsmänniska, men summan av lasterna är som bekant konstant.

Detta kan ju resultera i ett sjukligt behov av att stjäla slangklämmor istf att som vi andra, droga och supa.

Mitt problem ligger i slangkämmornas område. Men jag börjar se tendenser till samma som Borken nämner. 10,13,15,17,19 hittar man aldrig. Däremot finns det alltid en 11,12,14,16,18 att tillgå. Trots att man inte kan komma ihåg att man har köpt några såna, men har iallafall ett tiotal minnesbilder av inköp av dom andra storlekarna.

Dock köpte jag en låda med M12 bultar och dom har 18 mm skalle. Detta har gjort att jag inte har sett till 18 nyckeln på ett par veckor nu. Givetvis är ju muttrarna 19, men den nyckeln är borta sen länge.

Igår köpte 10 st 10-15 mm ABA slangklämmor. När jag sen letade efter slangskuvmejseln så hittade jag 6 st (exakt det antal som jag behövde) likadana slangklämmor som jag hade köpt. Dessa låg helt öppet på bänken. Dom låg inte där i förrgår, det är jag säker på. Så nu har jag 10 såna klämmor extra. Men dom är väl redan försvunna i dag.

Får nog sätta upp ett Jontefilter i garaget

Link to comment
Share on other sites

Jag har japansk motor. Japsarna kör friskt med 10, 12, 14, 16 skallar på bultarna. Resten av bilen är självklart rätt mycket 13, 15, och 17mm. Med ovanstående resonemang så kan man lätt tro att man då inte hittar någon fast nyckel alls, men så är inte fallet.

Behöver man en 12 så hittar man 13, behöver man 13 så hittar man 12, 14 eller kanske 1/2" osv.

Man tror först att stora grejer som borrmaskiner och sånt inte kan försvinna. Skitsnack. Man får leta efter dem också.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Så det är där mina 14 nycklar är. Är det så det där filtret snor en på de fasta nycklarna så får man helt enkelt lämna dessa hemma nästa gång. Frågan är bara då hur man ska ta sig in i Åmanska garaget :P

Jag tycker problemet med skruv- och stjärnmejslar är större. När man ska ha en skruvmejsel så finns dom aldrig tillhands, då hittar man bara stjärnmejslar i garaget. ska man ha en stjärnmejsel så är problemet det omvända. Blir aldrig riktigt klok på det där :blink:

Link to comment
Share on other sites

Ganska kul tråd det här faktiskt :)

Det är en sak som jag tror vi alla blir av med mer än något annat. Var de blir av är om än mer oförklarligt än frånvaron av några verktyg och slangklämmor.

Så om den som tagit mina pengar hör av sig ska jag skicka mitt kontonummer via PM...

Link to comment
Share on other sites

Ganska kul tråd det här faktiskt :)

Det är en sak som jag tror vi alla blir av med mer än något annat. Var de blir av är om än mer oförklarligt än frånvaron av några verktyg och slangklämmor.

Så om den som tagit mina pengar hör av sig ska jag skicka mitt kontonummer via PM...

ja, jag lider med era förluster. Ska hålla en tyst minut senare idag ! :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

LUTANDE PLAN jag skulle vara överlycklig för ett lutande plan!!!! jag får mecka i bara luften med tänderna men jag klagar minsan inte. :hypocrite:

Michael

Link to comment
Share on other sites

LUTANDE PLAN jag skulle vara överlycklig för ett lutande plan!!!! jag får mecka i bara luften med tänderna men jag klagar minsan inte. :hypocrite:

Michael

Om man brerättar det för ungdomen i dag, så tror dom inte på en. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...