Jump to content

Recommended Posts

Både ja och nej. Vid regbes "beställer" SBP, besiktningsmannen, plåtar åt dig. Ett bra resonemang med en klok besiktningsman ger med automatik små skyltar. Förr i tiden var detta ett kärt och kontroversiellt ämne men det har nog lättat upp rejält. Fast jag vet några på forumet som "förr i tiden" hade stora problem med skyltarna.

Skulle du få problem är det så att Du, per definition, när du skriver dokumentet Tillverkarintyg är och förbli en bilfabrikör.

SBP uppgift är bland annat att kontrollera bilen mot gällande lagstiftning och övriga regler men också att kontrollera bilen mot tillverkarens specifikation. Biltillverkaren det är Du! Alltså har du har som uppgift att specificera även en lämplig storlek på nummerplåten. I hastigheten hittar jag inte stället som beskriver specning men det finns i regelsamlingen.

Nu har jag mycket svårt att tro att det det blir en tvist. Skulle det bli en kan du först försöka övertyga, sedan eventuellt överklaga. Allt detta tar tid och kan dessutom äventyra inskrivning av fordonsdata. Då kan det vara bra att acceptera Stora plåtar först , Överklaga se vad som händer och kanske lyckas få en liten och stor i alla fall. Sedan tappas uppsättningen skyltar och det beställs en ny uppsättning. Sedan hittas skyltarna av en händelse och vips finns två uppsättningar skyltar att kombinera. Men oj vad mycket jobb. Utan tala om vid lämligt tillfälle om det skulle behövas under regbes att du gärna vill få små skyltar för bilen är gjord för små skyltar. Det kommer säkert gå bra. För hur vad mycket onödigt elände annars.

Skall tilläggas att ovanstående stycke endast är rent hypotetiskt och är ingen uppmaning till vare sig brott eller civil olydnad eller annat straffbart.

Du lovar väl att berätta hur det gick med dina plåtar . Vad är det för bil som skall reggas. När är det dags.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Finns det skylthållare för små skyltar i så fall borde det finnas en idé att sätta sådana på bilen.

Lätt att påvisa att bilen VERKLIGEN inte kan ta stora skyltar, tillverkaren har ju redan förberett för små skyltar :)

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Borken: --- Finns det skylthållare för små skyltar --- Japp det finns i plast på Micro bland annat. Fast jag tror det västa med stor och liten plåt har gått över i SBP kretsar. Fast det kan ju finnas något ställe kvar som är av annan åsikt.

Link to comment
Share on other sites

Cealm frågade vad det var för en bil som skulle regas, men jag vet inte om jag vågar tala om vad jag har byggt för en bil. Som en trogen locost forumläsare har jag uppfattat en stor skepsis och misstro mot det här märket. Några har väl kanske redan nu fattat vad det är. Men ok. det är en Robin Hood Serie 3A som jag köpte för 8 år sedan och nu är Sfro 2 klar och väntar på ursprungskontrollen för att kunna beställa tid för regbes.

Link to comment
Share on other sites

Tack för info. Varför skulle det vara farligt, den är ju SFRO2 godkänd och snart regbessad. Jo, jag vet att det varit diskussioner om RH. Nu kan jag inte vilka modeller som varit i rampljuset. För det har inte varit alla modeller.

Kul att du snart är ute på gatan (för du har väl inte provkört än)?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej

Kanske Old news men Mekonomen har USA skylthållare för 69:-, vilket förbereder bra för storleken på skylt som blir fördefinierad av fabrikör till SBP.

Saxat från Mekonomen:

Skyltar

Artikelnr: 40-20349

Artikel: Nummerplåtshållare

Anm.: För USA-skylt, ink låslist

Info: Hållare till "USA-skylt" inkl låslist. Mått: 305x124 mm.

Info: Svart

Pris: 69.00 kr

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...