Jump to content

Byta Oringar På Foder???


AlfaRonny

Recommended Posts

Har tagit bort topparna på min v6 med blöta foder. Ett av fodrena råkade åka upp ca 4cm när jag vred på vevaxeln. Nu har jag tryckt tillbaka fodret igen men frågan är om man måste byta oringar nu eftersom det varit loss.. Vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

man måste spärra foder så de inte kan åka upp. har motorn varit igång så ligger det ofta skräp/smuts längst ner mot fodren och då åker det ner skit och det läcker. har du inte startat och det är nya o-ringar kan är det större chans att det är helt men,, ja då är det en chansning ändå.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag pratat med en erkänkt duktig motortrimmare som säger att han alltid slår i såkallad kylarsvets (ej att förväxla med kylarcement) runt alla fodren innan han sätter på toppen. Man behöver inte byta oringar då, menar han.

Det låter som en smidig lösning. Men tänk om det skulle läcka huuaaaa...

Link to comment
Share on other sites

Låter som en riktig sniklösning! 4 st oringar går väl inte på 150:- ens, bara att plocka upp fodren å rengöra.

Jag har nog några till peugeot liggandes om nån behöver.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Som sagt oringar kostar inte mycket. å vad jag fattat så äre väll bara å lyfta upp fordrena å sätta dit en ny oring. Lär ju gå svinfort å byta så lika bra å byta alla så är det nice å fixat inför framtiden. Skulle det läcka så måste du ju riva ner motorn igen.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt oringar kostar inte mycket. å vad jag fattat så äre väll bara å lyfta upp fordrena å sätta dit en ny oring. Lär ju gå svinfort å byta så lika bra å byta alla så är det nice å fixat inför framtiden. Skulle det läcka så måste du ju riva ner motorn igen.

ja sumpen måste bort o kolvarna o stakarna också. och jag vet inte hur Alfa har det men på t.ex. andra motorer med lösa foder ska de ha rätt höjd och då finns olika schimspackningar. oftast i olika tjocka papper. så det är på sin plats att mäta dem också så de inte är lägre än blockplanet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...