AlfaRonny Posted April 28, 2009 Share Posted April 28, 2009 Har tagit bort topparna på min v6 med blöta foder. Ett av fodrena råkade åka upp ca 4cm när jag vred på vevaxeln. Nu har jag tryckt tillbaka fodret igen men frågan är om man måste byta oringar nu eftersom det varit loss.. Vad tror ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 28, 2009 Share Posted April 28, 2009 man måste spärra foder så de inte kan åka upp. har motorn varit igång så ligger det ofta skräp/smuts längst ner mot fodren och då åker det ner skit och det läcker. har du inte startat och det är nya o-ringar kan är det större chans att det är helt men,, ja då är det en chansning ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersK Posted April 28, 2009 Share Posted April 28, 2009 Rekommenderar verkligen att byta tätningar. Det vill gärna läcka vatten in i oljan om man rubbat fodren. Fråga inte hur jag vet det... :rolleyes: :icon_oops: /Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted April 28, 2009 Author Share Posted April 28, 2009 Nu har jag pratat med en erkänkt duktig motortrimmare som säger att han alltid slår i såkallad kylarsvets (ej att förväxla med kylarcement) runt alla fodren innan han sätter på toppen. Man behöver inte byta oringar då, menar han. Det låter som en smidig lösning. Men tänk om det skulle läcka huuaaaa... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted April 28, 2009 Share Posted April 28, 2009 Låter som en riktig sniklösning! 4 st oringar går väl inte på 150:- ens, bara att plocka upp fodren å rengöra. Jag har nog några till peugeot liggandes om nån behöver. /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted April 28, 2009 Share Posted April 28, 2009 Det är inte värt chansningen !!! Byt byt byt...... annars kan du få tillfälle att ångra dej senare.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted April 28, 2009 Author Share Posted April 28, 2009 Ok, men det måste väl räcka om jag byter på den som lossat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted April 29, 2009 Share Posted April 29, 2009 Är motorn utanför bilen? I så fall är det ju ett höst rimligt jobb att göra. Skulle inte chansat... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted April 29, 2009 Share Posted April 29, 2009 Som sagt oringar kostar inte mycket. å vad jag fattat så äre väll bara å lyfta upp fordrena å sätta dit en ny oring. Lär ju gå svinfort å byta så lika bra å byta alla så är det nice å fixat inför framtiden. Skulle det läcka så måste du ju riva ner motorn igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 29, 2009 Share Posted April 29, 2009 Som sagt oringar kostar inte mycket. å vad jag fattat så äre väll bara å lyfta upp fordrena å sätta dit en ny oring. Lär ju gå svinfort å byta så lika bra å byta alla så är det nice å fixat inför framtiden. Skulle det läcka så måste du ju riva ner motorn igen. ja sumpen måste bort o kolvarna o stakarna också. och jag vet inte hur Alfa har det men på t.ex. andra motorer med lösa foder ska de ha rätt höjd och då finns olika schimspackningar. oftast i olika tjocka papper. så det är på sin plats att mäta dem också så de inte är lägre än blockplanet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.