ezroller Posted April 24, 2009 Posted April 24, 2009 Coilovers i all ära men efter att ha återigen (sånt där är farligt) fastnat på Moulsannes Corner (www.moulsannescorner.com) så började jag fundera på det här med torsionsfjädrar. De har ju en hel del fördelar ur packningssynpunkt och man kan justera fjädertrycket/fjäderkonstanten med att enkelt ändra utväxlingen så som man gör på krängsningshämmare. Problem finns ju givetvis och då främs hur man räknar och hur man får tag i rätt fjädrar. Stötdämpare tror jag man kan lösa med tex. justerbara MC-dämpare för liggande montering. Finns överkomliga för cross-hojar där de används för baksvingen. Sådant här är farligt då det kan fördröja färdigställandet av bygget med månader.. hehe.. men attans vad coolt det varit! :D SÅ: NÅGRA IDÉER? Synpunkter? Quote
Thomas Posted April 24, 2009 Posted April 24, 2009 hade det varit kanongrejor så hade nog fler använt sig av det. nu ser man det mest på pickuper Quote
Jay-c Posted April 25, 2009 Posted April 25, 2009 det finns en anledning till att man inte använder sig av torstionsfjädring på t.ex formel1 och le-mansbilarna, sen blire lite bökigt med just dämpningen. dock kan man ju köra pushrod/pullrod, fördelen där är just att man kan ändra utväxlingen på dämparen/fjädern. samt att man får bättre aerodynamik då man slipper ha en coilover i fartvinden.. nackdelen är dock att man får lite högre ofjädrad vikt. Quote
Michael Th Posted April 25, 2009 Posted April 25, 2009 borde ju vara enkelt att tex använda fjäderstavarna från en vw bubbla och låta dom följa ramrören paralellt med motorrummet.. iofs inte lika lätt att ändra fjäderkonstanten och stötdämpare behöver du hur som..går ju att bygga friktions dämpare eller havarms dämpare.. Quote
Thomas Posted April 25, 2009 Posted April 25, 2009 stötdämparen borde inte vara något större problem, använd en vanlig med fäste på länkarmen Quote
Michael Th Posted April 25, 2009 Posted April 25, 2009 tänkte messt om man tar bort stötdämpare och fjädrar ur vindfånget så blir det ju renare... givetvis kan man ju ha en sas vanlig dämpare.....men nu måste man ju inte göra allt som vanligt.. Quote
ezroller Posted April 26, 2009 Author Posted April 26, 2009 Givetvis får man bygga men dämpare separat, gärna en liggande dito. Och man kommar hur som helst få mygga ngn sorts kraftöverföring från länkarm till fjäder. En torsionsfjäder väger inte fasligt mycket. Har hållit i en från någon sorts sportvagn och den vägde väl kanske 2 kg. Jag tänker nog inte bygga med torsionsfjädrar i första bygget, men att få igång tankegången känns rätt.. för inte f-n kan väl nöja sig efter först bilen är klar? :D Det är ju då man ska bygga en dräpare?? Quote
Jay-c Posted April 27, 2009 Posted April 27, 2009 går ju att kolla på t.ex honda crx gen1 för inspiration, den har torsionsfjädring fram Quote
Michael Th Posted April 27, 2009 Posted April 27, 2009 iofs är alfan en tyngre bil... men alfor med radmotor mellan -74-87 har torisionsfjädring liksom bubblor om man pratar äldre bilar.. Quote
ezroller Posted April 28, 2009 Author Posted April 28, 2009 Ska man radda upp fler bilar så har vi ju renault 4-5, peugeot 205 och 106... Hörde nu härom dagen att det finns en firma i USA som skär torsionsfjädrar på beställning efter mått osv. De ska tydligen inte vara så dyra. :) Annars så verkar det ju inte finnas något stort utbud. Jag tycker det verkar vara en konstruktionslösning värd att funder apå för kommande byggen hur som helst. Quote
Michael Th Posted April 28, 2009 Posted April 28, 2009 Alfa Giulietta har oxså.. ingår i ovanstående... gt gtv gtv 6 Alfetta l , Guiletta 75:a ts 90: a + v6.. same shit different name.. har ägt dom flesta typerna.. och äger fortfarande 3 st.. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.