pacman Posted April 21, 2009 Share Posted April 21, 2009 Fick detta från en blivande kollega. Tankeväckande läsning! ---------------- Begrunda detta om Top Fuel Dragsters En Top Fuel Dragsters 500 kubiktums (8,2 liter) Hemi genererar mer hästkrafter än dom 16 första NASCAR bilarna i starfältet på Daytona 500. På full gas drar en Nitro motor 6 liter nitro per sekund, ungefär samma bränsleförbrukning som en fullt lastad Boeing 747. Nitron har dock 4 gånger högre energivärde per liter jämfört med flygbränsle. En standard 426 Hemi har inte tillräckligt med kraft för att orka dra runt TF Dragsterns kompressor, den kräver ca 800 hästar. Cirka 85 kubikmeter luft per minut trycks in i motorn av kompressorn och bränsle/luft blandningen komprimeras till nästan fast form i motorn. Cylindrarna körs på gränsen till "hydraulic lock". Dom dubbla magneterna/fördelarna levererar 44 ampere tändström till varje tändstift, det är lika mycket som en elsvets ger. Vid det perfekta blandningsförhållandet av 1,7:1 luft/bränsle (för nitro), är flamtemperaturen för nitron 3900 grader Celsius. Nitrometan brinner med gul låga. Dom spektakulära 2 meters vita flammorna som syns ovanför avgasrören vid nattrace är rått brinnande väte, urskiljt ur luftens fuktighet av dom väldigt heta avgaserna. Dom 16 tändstiftens elektroder är totalt bortbrända efter en repa. Efter halva sträckan självantänder bränslet i motorn av kompressionshettan (som i en diesel) - plus att avgasventilerna glöder med en temperatur av 760 grader Celsius. Enda möjligheten att stänga av motorn är att stoppa bränsletillförseln. Om tändgnistan tillfälligt slutar fungera tidigt under repan, fylls cylindrarna med oförbränd nitro, när kolven försöker komprimera denna vätska, vilket inte går, så exploderar motorn med en kraft som kan spränga topparna i bitar och loss från blocket eller så sprängs motorblocket mitt av. Detta kallas "hydraulicing". För att överstiga 300 mph (482 km/h) på 4.5 sekunder måste TF Dragstern accelerera i genomsnitt med en kraft motsvarande över 4G. Men dom når 200 mph (322 km/h) redan efter mindre än halva banan så accelerationskraften vid starten är närmare 8G. Om all utrustning och bil är betald, teamet jobbar gratis och om för en gångs skull INGENTING GÅR SÖNDER så kostar en repa minst 10 000 kronor per sekund. En TF Dragster kommer upp i över 300 mph (482 km/h) innan du läst klart den här meningen. Vevaxeln i TF Dragsterns motor roterar ENDAST 540 varv från det att den lämnar startlinjen tills den korsar mållinjen! Nitro motorernas toppvarv är relativt högt, 9500 rpm och tomgångsvarvet är ca 2600 rpm. Gällande ET rekord för Top Fuel Dragsters i USA är 4,42 sekunder på kvartsmilen och gällande hastighets rekord är 333,08 mph (536.04 km/h) satt av Tony Schumacher i november 2003. (3,00/453 km/h 1/8 mile) Som slutsummering tar vi ett exempel: Du kör en Lingenfelter trimmad dubbelturbo Corvette. Ett par kilometer längre fram står en Top Fuel Dragster instagead och klar att starta på dragstripen samtidigt som du passerar. Du har fördelen av en flygande start och du varvar ur Corvetten på alla växlar och blåser förbi startlinjen och passerar dragstern med 200mph (322 km/h) på hastighetsmätaren. Exakt samtidigt som du passerar startar TF Dragstern och tar upp jakten på dig, du håller gaspedalen planterad i golvet men du börjar höra ett brutalt vrål som nästan spräcker trumhinnorna och inom ett par tre sekunder har TF-dragstern både hunnit upp och passerat dig. TF Dragstern spöar dig och är först till mållinjen, bara en kvartsmil ifrån när du passerade den. Detta gott folk är acceleration. Om man funderar lite över detta så har från en stående start, föraren i denna fenomenala maskin sett dig passera i 322 km/h och inte bara hunnit upp dig, utan nästan blåst dig av banan när han passerade dig, och allt detta inom 402,33 meter... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rg500 Posted April 21, 2009 Share Posted April 21, 2009 Ballt ! det är en sån man vill ha :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted April 21, 2009 Share Posted April 21, 2009 Fick detta från en blivande kollega. Tankeväckande läsning! ---------------- toppvarv är relativt högt, 9500 rpm och tomgångsvarvet är ca 2600 rpm. Måste vara en BEC :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 22, 2009 Share Posted April 22, 2009 540 varv från start till mål. fascinerande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted April 22, 2009 Share Posted April 22, 2009 Måste vara billigare med raketdrift. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted April 22, 2009 Share Posted April 22, 2009 540 varv från start till renovering! Det är åxå en fascinerande siffra. Inga pendlarbilar direkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted April 22, 2009 Share Posted April 22, 2009 P.g.a. en konsult på jobbet vars chef kör hamnade jag på dragracing på Mantorp förrförra sommaren och det var verkligen en upplevelse. Det hjälpte ju inte ens att hålla för öronen när topfuelbilarna drog iväg. Annan facinerande fakta är att en dragracing motor saknar kylsystem och varmkörs därför inte på normalt sätt utan oljan värms till rätt temperatur. Man startar och gör en fullgasrepa inom ett par sekunder. I de amerikanska serierna är topfuel-motorerna så på gränsen trimmade att bränsletillförseln behöver stängas av exakt på mållinjen. Det handlar bråkdelar av en sekund innan motorn annars havererar. Häftig sport men otroligt väderkänslig. Minsta fukt på banan så ställer man in tävlingarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted April 22, 2009 Share Posted April 22, 2009 P.g.a. en konsult på jobbet vars chef kör hamnade jag på dragracing på Mantorp förrförra sommaren och det var verkligen en upplevelse. Kan bara hålla med och uppmana alla som inte varit och kollat "live" att åtminstone en gång i livet se en repa med en Top Fuel Dragster. Allt annat bleknar i jämförelse! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted April 22, 2009 Author Share Posted April 22, 2009 Lite synd tycker jag det är att de "bara" kör 1000 fot numera och inte 402 m som förut. Kan jag tycka som står bredvid... :hypocrite: De som sitter i och skall få stopp på skrotet från +500 knyck på några hundra meter innan sandfållan tycker kanske annorlunda. :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Triggerhappy Posted April 23, 2009 Share Posted April 23, 2009 Helt magiskt! Har bara hört en stå å torrgasa vid en show....det bidde en jälla skillnad i rapphet när de vred över bränsle matningen från bensin till nitro.....Å det sved i ögonen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted April 23, 2009 Share Posted April 23, 2009 Fick detta från en blivande kollega. Tankeväckande läsning! ---------------- Begrunda detta om Top Fuel Dragsters ...............Vevaxeln i TF Dragsterns motor roterar ENDAST 540 varv från det att den lämnar startlinjen tills den korsar mållinjen! ........... Är det sånt som kallas vridmoment? :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted April 23, 2009 Share Posted April 23, 2009 eller en snabb repa... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimmen Posted April 23, 2009 Share Posted April 23, 2009 Är det sånt som kallas vridmoment? :unsure: Det låter kanske lite men det är ju vad en motor snurrar vid ca 7500 v/m på dryga 4 sek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted April 23, 2009 Share Posted April 23, 2009 När dom ger full gas och drar iväg blir det varmt långt upp på läktaren. http://www.motorevents.com/motorevents/man...IDEC%20Festival Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted April 24, 2009 Share Posted April 24, 2009 Det blir nog Mantorp sista helgen i juli! :checkeredflag: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 24, 2009 Share Posted April 24, 2009 jag o sönerna har också pratat om det. jag var där några ggr på -80talet och de minnena lever kvar än. Då köpte vi depåbiljett så man kunde gå i depån o kika Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted April 24, 2009 Author Share Posted April 24, 2009 Det behöver du inte nu för det är öppna depåer! Men billigt är det inte, speciellt om man tar med sig familjen och man skall ha bra läktarbiljetter... :angry: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted April 24, 2009 Share Posted April 24, 2009 Precis. På Mantorp är det tvärt om. Depån är öppen medans läktarbilljetten är extra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.