Jump to content

Peugeotfälgar


Micael

Recommended Posts

Tjena,

Jag har kommit över fyra fälgar som har suttit på Peugeot 405.

Bultmönstet stämmer, centrumhålet är lite större men det går att lösa med en navring och ev svarvning.

Frågan är hur styrningen och väghållning kommer att påverkas av den ändrade offsetten.

Peugeotfälgarna har en offsett på ET12 och vad jag har hört brukar Fordfälgar ligga på runda tal ET 30.

Kan nån sprida lite ljus över detta.

Micke

Link to comment
Share on other sites

Det beror helt på vad du har för original-offset. Mina Taunus-spindlar (fram) har ET35 som standard.

Detta bör man inte ändra på eftersom däckslitage, styrgeometri, lagerkrafter etc. ändras. Skall man ha bredare hjul fram, så behåll samma ET och bredda både utåt och inåt!

Bak är det en helt annan femma....

Link to comment
Share on other sites

Frågan är hur mycket det påverkar.

Den bästa lösningen torde ju vara att har ET35 i fram och ET 12 i bak. Då slipper man spaca ut bakhjulet.

Detta betyder att man vill ha samma fälg fast med olika offset= dyrt

Andra lösningen är att ha ET 35 på alla fälgar och spaca ut bakhjulen efter behov.

Hur man än gör blir det problem

Om man kör med lite offset blir styrgemotrin lidande

Om man kör med orginal offset blir spårvidden längre (bredare) i bak.

Frågan är vad som är bäst eller minst sämst :)

Micke

Link to comment
Share on other sites

Det verkar vara svårt att få tag på breda 15" nu. Tillverkarna satsar mer på 16" och uppåt.

Dock finns det saftiga 15" däck och fälgar i USA, men hur kul är det att beställa därifrån: Frakten blir ju lika dyr som hjulen! :(

Jag har satsat på 16" istället. Fick tag på 7,5x16 ET35 fram (original) och 9x16 ET15 bak av samma modell. Smutt! ;) (205/55-16 resp. 245/45-16)

Väntar leverans vilken dag som helst... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Tauns-spindlarna är "lite egendomlig" redan i orginal med en väldigt stor "scrub radius" (någon som vet vad det heter på svenska?). Midre ET ger ändå större värde. Nu är locosten, tackvare låg vikt, väldigt förlåtande men SFRO kan kanske ha synpunkter.

Mindre ärndringar av spårvidden påverkar inte övriga framvagnsgeometrin särskilt mycket. Ändrad hjuldiameter har större inverkan, särkilt om man vill ha samma markfrigång.

Link to comment
Share on other sites

Uppgifterna om vilken offset taunusen har orginal gå isär.

Enligt Rob Lane (www.robs7.com) har den ET19 samt att vissa FWD Fordar har ET30- ET45. Andra hävdar att det är just Taunusen som har ET 30.

Jag har ju ET12 på mina så jag lyssnar till den gode Rob och lägger vantarna på Peugeotfälgarna :).

Micke

Link to comment
Share on other sites

Hej

Taunus har garanterat inte ET 19 som original, snarare 30-35 mm. Capri, som har lägre ET än Taunus, ligger på 28,5 mm på 5,5x13 tums fälgar. Alla som testat att montera Taunus plåtfälg på Capri är smärtsamt medvetna om det (bredare däck än 165 tar i fjäderbenen)

Angående skrubbradien (styrradien) så gäller det all hålla sig inom rimlighetens gräns. Min erfarenhet är att Taunusspindlarna funkar ända nedåt 13-15 mm ET.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag kor med ET på ca noll med taunusspindlar, det fungerar, men det kunde fungera bättre :-)

Jag kan ju säga att det käns ganska rejält i ratten när man pressar den hårt, jag skulle nog rekomendera dig att ta de fälgar du hittar som har mest ET om du skall köra med taunusspindel. (Volvo S80 har ET 48, då har man åtminståne kommit halvvägs)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...