Jump to content

Nybörjarfrågor


jonas2307
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag är ny här på forumet, håller på och förbereder ett locost bygge.

Har läst boken "build your own..." och inser att man kommer nog inte att hålla budgeten 250 pund direkt.

Men om man bygger den ram som finns beskriven där och använder en Ford Sierra som donator, fungerar det väl dåligt med bakvagnen?

Sierran har väl delad axel, och jag förmodar att man vill ha det istället för en stel?

Eller är inte merjobbet värt resultatet?

Någon som har byggt ramen från boken och gjort om den för delad axel?

Angående Ford så har jag förstått att det är relativt enkelt att använda olika lådor och motorer.

Funderar på en Zetec.

Dessa "tror" jag finns i 1.6, 1.8 och 2.0 L versioner, stämmer det?

Och, är det någon större fysisk skllnad mellan motorerna, vad avser vikt och sånt?

Är någon av dessa att föredra framför någon annan, eller kan man lika gärna använda Pinto snurran?

En del frågor som ni märker, hoppas att någon vill hjälpa en nykomling....

--- Jonas

Link to comment
Share on other sites

Angående bakaxeln så är det lite som man känner. I Locostserien är det bara tillåtet med stela axlar, och de bilarna går ju som sjutton! Har för mig att Rune Naess skrev nånstans att delad axel inte gav några fördelar på banan förutom kanske inställningsmöjligheterna (men de kan lika gärna leda till att man skruva bort sig). Jag resonerar lite som så att man får större skillnad till den delade axelns fördel om man jämför på tjälskottsskadade svenska småvägar än på bana...

Det finns en bok om hur man bygger en Tiger Avon (som har sierrabakaxel), och i den ska det visst finnas ritningar. Det finns även på nätet, jag har för mig Locost7.info som du hittar här till vänster under Ritningar har något med sierradelar. Annars har jag det någonstans på hårddisken...

Välkommen hit, förresten! :)

Link to comment
Share on other sites

Okej, kanske skulle man nöja sig med en stel axel då.

Men, då kan man ju inte ta den från Sierran, så är det någon som har något förslag på axel då?

Vad är enklast att anpassa bredden på?

Verkar enklast med en delad....

Otroligt kul forum!

-- Jonas

Link to comment
Share on other sites

Många kör med Volvo 1031. Andra har Ascona, Lada 2104-2105 eller Fiat 124... Jag tror alla dessa passar ganska bra breddmässigt utan kortning. Lite bredare skärmar bara så...

Link to comment
Share on other sites

Välkommen till Locost Sweden!

Ang bakaxel så är volvos 1031 (Dana) en axel med kraftiga drivaxlar.

Den tom, skall hålla för vridet från en V8. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Kan nog säga som så att det mesta du lätt kan hitta i bakaxelväg håller i en Locost så länge du inte misshandlar dem. Har inga vikter, men Volvos är väl inte direkt lätta jämfört med Escort MKII som boken har. Det finns dock 1031 delvis i aluminium som borde vara en bit lättare. Lada har trummor med kylflänsar i aluminum :) , och Fiat 124 sade nån att de var relativt lätta och fanns med skivor. Fast antagligen är det väl svårare att få tag i en Fiat 124-axel än Escort MKII.

Vill du ha diffbroms så är väl volvos de vanligaste. Jag tror det var en bakaxel från 240 du ska ha om du vill ha Volvo och inte bygger bredare ram. 740 är lite bredare. Sök lite på forumet så hittar du en massa info om volvos bakaxlar.

Link to comment
Share on other sites

Jag byggde efter boken först men eftersom jag hade en sierra som donator så hade jag ju en delad bakaxel som låg så det vart att jag gjorde om så allt passade till en delan bakaxel!!!

Vet inte hur stor skillnad det är på delad resp. stel bakaxel men det känns lite "modernare" med delad:) Så nu känns det bra, ser bra ut iaf!

Vart bor du?

Link to comment
Share on other sites

Snygg konstruktion med den delade axeln, det känns betydligt modernare.

Beräknade ni vinklar och längd på trianglarna själva, eller satte ni dit så långa som fick plats?

Jag bor i Älvsjö söder om Stockholm.

--- Jonas

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag är ny här på forumet, håller på och förbereder ett locost bygge.

Har läst boken "build your own..." och inser att man kommer nog inte att hålla budgeten 250 pund direkt.

Men om man bygger den ram som finns beskriven där och använder en Ford Sierra som donator, fungerar det väl dåligt med bakvagnen?

Sierran har väl delad axel, och jag förmodar att man vill ha det istället för en stel?

Eller är inte merjobbet värt resultatet?

Någon som har byggt ramen från boken och gjort om den för delad axel?

Angående Ford så har jag förstått att det är relativt enkelt att använda olika lådor och motorer.

Funderar på en Zetec.

Dessa "tror" jag finns i 1.6, 1.8 och 2.0 L versioner, stämmer det?

Och, är det någon större fysisk skllnad mellan motorerna, vad avser vikt och sånt?

Är någon av dessa att föredra framför någon annan, eller kan man lika gärna använda Pinto snurran?

En del frågor som ni märker, hoppas att någon vill hjälpa en nykomling....

--- Jonas

Om du ska bygga med stel axel så finns ju ex Ford Taunus och Ford Capri axlar vilka är bland dom bredaste som man kan få tag på.

Capriaxeln går att skaffa diffat till.

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Hej!Bygger du med sierran bakvagn får du bredda chassiet.Du kan kolla in Flying Finn´s bygge på hans hemsida(kolla på "Medlemmar").Han använder sierrans delar och en hemmagjord DeDion

axel.Skitbra!

Kul med en ny Pinto-byggare.

mvh pixbo

ps.Baserar mitt eget på scorpio.ds :)

Link to comment
Share on other sites

Mycket funderingar blir det...

Hm, verkar nästan som om det är en Scorpio man ska använda som donator.

Har den smalare spårvidd än Sierran, eller måste man bredda chassiet i alla fall om man använder den?

Ett alternativ är väl kanske att korta drivaxlarna, det måste ju vara ett mindre jobb än att korta en stel axel.

Fler frågor:

Kan man använda spindlar, hubbar och sådant från scorpan?

Och i så fall också bromssystemet?

Det borde väl inte vara något större problem?

-- Jonas

Link to comment
Share on other sites

Ang Zetecen.

Den finns i ett gäng utföranden. Både med hudraliska lyftare och mekaniska dito.

Sen finns den i lite olika storlekar.

För att koppla ihop en Zetec med en Typ9 (gamla ford sierra lådan) bör man ta svänghjulet från en 1.8 (escort) och koppling från en Mondeo 1.6, den modellen såldes aldrig i sverige men det är inga problem att få fram en sån koppling. Jag tror till och med att Mekonomen har dom.

Dom flesta verkar satsa på Zetec 2.0 och byter till ett 1.8 svänghjul.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...