pelle17B Posted March 23, 2009 Share Posted March 23, 2009 Någon som har några bra tips hur man formar aluminiumplåten i hörnorna runt rören i ovankant vid bagaget och över rören i bakkant på sittbrunnen snett ovanför hjulhusen? I båda fallen så är det ju ett rör som är böjt som man måste forma plåten runt. Frågan är hur man får det snyggt??? Min plan är att använda 0.8 mm alu. /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonsolo89 Posted March 23, 2009 Share Posted March 23, 2009 Hej! Jag körde på en aluminium legering som var gjorde för att den skulle tåla saltvatten bättre.. den var absolut jätte dålig att forma och då hade jag 1mm. Så mitt tipps är att skippa just den legeringen om du nu har funderat på det, tänkte bara varna innan du köper! Jag använde mig av en karosserie hammare, dem har lite större huvud, så kan det vara bra att ha ett mot håll under röret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted March 23, 2009 Share Posted March 23, 2009 Sota plåten med en svets och värm sedan precis så att sotet försvinner (Då ligger man precis under smältpunkten) så blir plåten mjuk och fin. Den hårdnar igen efter bearbetning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersK Posted March 23, 2009 Share Posted March 23, 2009 (edited) Har du bara ett bra stöd bakom plåten så är det bara att knacka ner den. Spänn fast plåten ordentligt om du knackar runt ramen eller rören. Börja med en gummi eller plastklubba och ta lite i taget. Ta det lite lugnare i hörnen. När plåten börjar vecka sig knackar du ut vecken direkt, inifrån och ut. För att jämna ut vecken kan det vara lättare att använda en karosserihammare, ta inte i för hårt bara så blir det inte så mycket märken. HAr du inte stöd bakom hela plåten så använd ett lämpligt mothåll med liknanade radie, trä metall plast allt funkar. Har du ingen gassvets så går det bra att anlöpa med gasol. Samma teknik men ta en tuschpenna och måla på lite. När tuschet är borta är plåten anlöpt. Detta behöver du inte göra direkt utan först då plåten hårdnat. Viktigare i partier där du behöver sträcka mycket. Lycka till /Anders Edited March 23, 2009 by AndersK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.