Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kanske dags för mig att starta en egen byggtråd.

Jag håller mest på med förberedelser i väntan på grundsatsen än så länge.

  • Motor - 2.0i Zetec Blacktop 16V från Ford Mondeo Automat -00
    Svänghjul från Escort 1,8 -95
  • Växelåda - Typ-9 från Ford Sierra -89
  • Diff - Ford Scorpio -96. Utväxling 3,64

Detta är ett urval av alla bilder jag lägger upp på www.domiseven.se

Dag 1

Direkt från skroten:

Motor

http://domiseven.se/albums/preparations/normal__MG_0975_border.jpg

Diff

http://domiseven.se/albums/preparations/normal__MG_0977_border.jpg

Växellåda

http://domiseven.se/albums/preparations/normal__MG_0976_border.jpg

Posted (edited)

Dag 3

Jag hade lite problem med att få bort clipsen som håller urtrampningslagret, får hoppas paketet med det nya lagret innehåller nya clips.

normal__MG_1017_border.jpg

Kapar bort lite (med bågfil ;)) för att få bak motorn ett par cm i chassiet (efter tips från detta forum). Körde på robbans tips om att spara 68mm.

normal__MG_1019_border.jpg

Hålet täpps igen, inte så snyggt svetsat men det håller bra.

normal__MG_1027_border.jpg

Tänkte lägga en snyggare svets på utsidan men då började svetsen strula så det blev en kort sträng :P

normal__MG_1024_border.jpg

Ett lager svart färg på motorn, vi får se när nya sumpen kommer om den också ska blir svart.

normal__MG_1034_border.jpg

Den silvergrå färgen täckte inte så bra så det blir nog ett lager till där sen. Jag kom på sen att det nog inte är skitbra att hänga växellådan i axeln, ska strax ut till garaget och hänga den i skruvöglor istället. Får hoppas det inte har gjort nån skada.

normal__MG_1028_border.jpg

Kopplingskåpan blir lite svartare

normal__MG_1031_border.jpg

Diffen var jobbigast att måla

normal__MG_1029_border.jpg

Rörliga delar ska ju vara orange :P

Nämen detta var ett test för att se hur mekonomens röda motorfärg såg ut, lite för orange egentligen. Tänkte måla Ventilkåpan röd men det blir nog inte denna nyansen.

Nu hade jag iofs lite problem att få till vitbalansen på denna, den är nog aningen rödare i verkligheten.

normal__MG_1035_border.jpg

Edited by DomiSeven
  • 4 weeks later...
Posted

Dag 4

På fredagkvällen hämtade jag hyllor och köpte en arbetsbänk samt flyttade allt utom motorn och motorlyften (jag orkade inte med motorn själv) till mitt nya garage i Strängäns.

Jag hade beställt en del grejer från Jula, bland annat ett skruvstäd. Men istället för det hade jag fått en marintoalett.

På lördag morgon hämtade jag motorn och lyften samt lånade farsans svets.

Sen blev det en tur till Jula för att få rätt vara, orkade inte vänta på reklamation via posten.

Efter det följde montering av hyllor och att ställa i ordning allt.

normal__MG_1050_border.jpg

1,8-svänghjul från en Escort -94 (köpte nya bultar också)

normal__MG_1054_border.jpg

Tillverkade ett fäste för spännrullen enligt Super7's idé

normal__MG_1039_border.jpg

..men insåg sedan att det vinklade järnet var för brett. Fixade det och smetade på lite färg.

normal__MG_1045_border.jpg

Fästöglorna blev svarta.

normal__MG_1055_border.jpg

Posted

Efter lite miss i komunikationen visade det sig att jag inte skulle få bilen i slutet av veckan utan att "de" skulle hämta den i UK i slutet av veckan.

Men idag kom den, runt halv elva på kvällen.

Jag tog ett par snabba bilder för att dokumentera lite vad som var med, det ska komma lite mer på posten under veckan också.

normal__MG_1107_border.jpg

Nya fronten

normal__MG_1108_border.jpg

Nya röven

normal__MG_1109_border.jpg

En sump

normal__MG_1110_border.jpg

Ett par lådor med lite blandat i, styrväxel, bromsrör och diverse plastdetaljer

normal__MG_1111_border.jpg

normal__MG_1112_border.jpg

Posted

Dag 5

Jag började med plåtarna runt kardantunneln, de var inte bockade i bakkant som det stod att de skulle vara så det fixade jag, blev inte bra först men efter lite justering passade det.

normal__MG_1135_border.jpg

Grymt smidigt med en luftpicka ;)

normal__MG_1143_border.jpg

Tyvärr gick det inte att få till det så att plåtern passade bra på tunneln och samtidigt lirade med hålen för bältesfästena (som jag antar att det är), så det blev till att fila upp dem lite.

normal__MG_1157_border.jpg

När sedan ryggplåten skulle på såg jag att den skulle fästas i samma hål som de jag borrat för kardanplåtarna, så det var bara att borra upp nitarna.

Eftersom jag bockat kardanplåten själv stämde inte hålen mot ryggplåten så där borrade jag om, men det syns ju inte.. synd bara med halva nitar som skramlar runt i ramen.

normal__MG_1137_border.jpg

Posted

Dag 6

Jag började dagen med att fästa den här plåten.

normal__MG_1140_border.jpg

Sen plåtarna framför benutrymmet.

Provmonterade pedalerna för att få koll på vilka hål jag skulle ta upp.

Efter det åkte golvplåtarna dit.

normal__MG_1141_border.jpg

Sen var det lunch.

normal__MG_1142_border.jpg

Bromscylindrarna monterade.

normal__MG_1159_border.jpg

Insåg att jag gjort en miss genom att montera golvplåtarna för småplåtarna i tunneln, nu gick det inte att använda g-klämmorna för att fästa plåten.

Jag får lösa det med ett spännband eller två men blundade för det ploblemet så länge.

normal__MG_1144_border.jpg

normal__MG_1138_border.jpg

normal__MG_1139_border.jpg

..och monterade en av de yttre sidopanelerna istället.

normal__MG_1145_border.jpg

Försökte förstå mig på hur bromsvågen skulle sitta i pedalen.

normal__MG_1153_border.jpg

Det står inget om hur man monterar en bromsvåg i byggbeskrivningen och det som står stämmer inte överens med de pedaler och fästen jag har och de bultar som det stod att man skulle använda fanns inte.

normal__MG_1149_border.jpg

Hittade en påse med en massa grejer jag inte hittat innan, spacers till pedalerna =P

normal__MG_1154_border.jpg

Så här såg det ut när jag lämnade garaget för dagen.

normal__MG_1146_border.jpg

Posted (edited)
Sen var det lunch.
havreringar och kopparpaste.. tror inte det e gott...

annars verkar det som jobbet springer på :thumbup:

Edited by Michael Th
Posted

Snygg bil och bra bilder. Men du håll dig från havreringar.

Knäckebröd och kopparpasta det är bilbyggarmat det.

Lycka till med bygget!

Posted

Jaha oj, ja det var egentligen inte meningen att knäckebrödet och havreringarna skulle komma med på bild :P

Lunchen bestod enbart av kopparpasta.

Kanske är därför jag legat i soffan med feber hela dagen idag, jag vet inte :icon_blink:

Posted

Vad roligt det ser ut med allting bolt-on, typ... :thumbsup:

Man blir allt lite avis. Och det går ju lite snabbare jämfört med att klura ut och bygga allt själv.

Kör hårt så du kommer ut i sommar!

Posted
Jaha oj, ja det var egentligen inte meningen att knäckebrödet och havreringarna skulle komma med på bild :P

Lunchen bestod enbart av kopparpasta.

Kanske är därför jag legat i soffan med feber hela dagen idag, jag vet inte :icon_blink:

Ä vad fan pasta som pasta! Måste vara något annat.

Fan vad det går undan, en annan är ju omkörd trots 1,5 års försprång :icon_oops:

Posted (edited)

Är hemma med grabben idag, passade på att pressa lite bussningar medans han käkade.

Började med fästet för diffen.

normal__MG_1161_border.jpg

Riktigt segt var det.

normal__MG_1164_border.jpg

Men det gick :thumbsup:

..då är det bara 18 kvar..

normal__MG_1168_border.jpg

Edited by DomiSeven
Posted

Jävlar i min låda, här går det undan. :)

Kul!!

Fortsätt så här så är du snart på banan/vägen.

Men du skulle ha satsat på en silvertop istället ;)

Posted

Dag 7

Jag tröttnade på att pressa bussningarna med skruv och mutter och testade skruvstädet istället.

normal__MG_1181_border.jpg

Det gick superlätt.

normal__MG_1182_border.jpg

Så snart var alla bussningar ipressade.

normal__MG_1186_border.jpg

Bärarmarna fram skruvas dit, men eftersom Roadster inte är så snabba på att leverera det man beställer hade jag inte fjädringen så det blir hängande såhär till de kommer.

normal__MG_1189_border.jpg

Bärarmarna bak.

normal__MG_1190_border.jpg

Sen bromsslangarna fram, i beskrivningen stod det att det skulle vara en bricka med samt att slangarna hade olika längd fram och bak. Det fanns ingen bricka och alla fyra slangarna var lika långa.

normal__MG_1192_border.jpg

Bak stod det att man skulle ha en mutter på varje sida om staget men det fanns bara en mutter.

normal__MG_1194_border.jpg

Sedan monterade jag bromstryckskontakten i t-korset och skruvade fast det i ramen.

(tryckkontakten blev sedan kopplad till frambromssystemet)

normal__MG_1196_border.jpg

Jag provade Biltemas billiga dubbelkoningsverktyg på lösa bromsrör men konan kom snett hela tiden. En kompis kom på besök och hade med sig ett proffsvertyg som vi använde istället.

Först drog vi bromssystemet fram. Allt är klammat med 5mm gummiklammer (köpta på mekonomen) med max 20cm mellan klammorna.

normal__MG_1205_border.jpg

normal__MG_1187_border.jpg

Sedan bromssystemet bak.

normal__MG_1199_border.jpg

Jag tänkte avsluta med att hänga dit diffen men efter en massa bökande med att försöka få i den långa M12-bult som skulle gå rakt igenom diffen såg jag att det bara var hål ca 40mm in från varje sida. Jag får skaffa M12*70 eller nåt sånt till nästa gång.

Men sedan kom jag på att jag nog ska dra bränsleslangarna innan jag hänger dit diffen.

normal__MG_1203_border.jpg

Posted (edited)

Dag 8

Jag började med att dra bränsleslangarna (8mm) för att slippa knöla med det efter att diffen var monterad.

normal__MG_1211_border.jpg

Jag var tvungen att kapa bort lite på diffen för att den inte skulle trycka mot ramen. På bilden ligger diffen upp och ned.

normal__MG_1213_border.jpg

Här är diffen på plats och det där borde räcka som mellanrum.

normal__MG_1215_border.jpg

normal__MG_1216_border.jpg

Bromsröret som kommer direkt från bakbromscylindern kom väldigt nära diffens vänsterfläns så den fick stukas till lite.

normal__MG_1217_border.jpg

Framvagnen börjar ta form, fjädrarna fick jag i veckan så de monterades och efter det spindlarna. Jag upptäckte att jag inte fått några förlängare för styrväxeln, den måste förlängas eftersom jag har den bredare framvagnen.

normal__MG_1219_border.jpg

Började montera även bak men kom inte så långt eftersom jag upptäckte att drivknutarna inte passade på diffens flänsar.

Sedan upptäckte jag att jag inte hade några hjulnav, det borde jag ha kunnat upptäcka tidigare då dessa är ganska stora. Dessa ska ingå i grundsatsen så nu får ag vänta på att britterna ska få ändan ur vagnen och skicka det som fattas.

normal__MG_1220_border.jpg

Diffens mått är 108-110mm beroende på hur man mäter, drivknutarna är 100mm. Det gör att hålbilden inte passar.

Troligen är det enklast att skaffa en annan diff :(

normal__MG_1221_border.jpg

Övre rattstång monterad med rattnavet löst skruvat, väntar med att permanenta det och skruva dit snap-off-kopplingen tills jag har fått den undre rattstången.

normal__MG_1222_border.jpg

Jag filade upp ett hål i torpedväggen för rattstången.

normal__MG_1223_border.jpg

Satte dit en halvan av snap-off'en på ratten.

normal__MG_1224_border.jpg

Tänkte skruva fast säkringshållarna och då måste man lossa alla kablarna. Jag märkte varje stift för att få tillbaka dem på rätt plats.

normal__MG_1226_border.jpg

normal__MG_1231_border.jpg

Tänkte tömma växellådan på olja så den är klar för ny olja innan montering sen men visste inte vad jag skulle använda för verktyg för att få loss pluggen. Några tips?

normal__MG_1229_border.jpg

Lossade gamla sumpen och fick bekräftat det jag trodde, den packning jag beställt passade inte mot raceline-sumpen men fick artikelnummer av Juha så det ska fixas under veckan.

Fordnummer

Sumppackning: 7008824

Packning för oljepickup: 1663908

normal__MG_1232_border.jpg

Redigering:

Hjulnav ska ingå i grundsatsen.

Edited by DomiSeven
Posted

Ser ut att gå väldigt bra det där och som vanligt snygga bilder

Tänkte tömma växellådan på olja så den är klar för ny olja innan montering sen men visste inte vad jag skulle använda för verktyg för att få loss pluggen. Några tips?

Det är inte så enkelt att 3/8" eller ½" fäste för hylsor passar där?

Posted

Nej de gör ju inte det, 1/2" är för stor och 3/8" går i men passar inte perfekt, tror jag drar runt den om jag tar i.

Posted

Det finns oljepluggnycklar. annars ta ett billigt 1/2 tum o slipa ner så det passar.

ang. drivaxelflänsarna så borde det finnas "rätt" som passar i din diff eller byta drivaxlar.

om flänsen inte har skruv i mitten så brukar de inte sitta med mer än en låsring som lätt lossar genom att man tar t.ex. ett däcksjärn mellan fläns o hus o knäcker till då hoppar de ut.

Posted

Hett tips, byt ut styrstagen på spindlarna mot kortare (finns hos Roadster bil), blir väldigt vevigt med orginal.

Posted (edited)

Thomas, jag ska titta om jag kan hitta oljepluggnyckel :)

Jag vet inte i vilken ände jag ska börja för att luska om vad som är lättast och billigast att byta ut för att få till drivet bak. Enklast är väl kankse att byta knutarna mot diffen, men frågan är om drivaxlarna fortfarande passar då? Vem vet sånt? Ford?

kimmen, styrstag, är det "öglan" som sticker ut bakom bromsskivan? Alltså det länkhuvudet från styrväxeln skruvas i..?

normal__MG_1219_border.jpg

Drack lite whisky igår kväll efter garaget och läste din rejsa-tråd och, kom väl till sidan 26 eller nåt :P Läste att du var missnöjd med rattutslaget.

Jag ska ringa Roadster imorrn och snacka om förlängaren och hjulnaven som fattas och även ta upp styrstagen :)

Edited by DomiSeven
Posted
kimmen, styrstag, är det "öglan" som sticker ut bakom bromsskivan?

Den är det :thumbsup:

Om du inte byter den nu kommer du byta den sen, tro mej. Blir skitstor svängradie oxå med orgilalstaget :thumbsdown:

Posted

Det är Westfields nya kaross, Roadster kallar den EVO men jag tror Westfield kallar den FW men är inte säker.

Jag valde den som tillval när jag beställde grundsatsen men det går säkert att köpa löst.

Nackdel är att köper man färdiga lösningar som jag gör så är det än så länge max 18 liters tank som gäller, men jag planerar att bygga ut den så småningom.

Det är även en ny front med fyra luftintag sagt att hela fronten är ett stycke (huv, noskon osv) som man tippar framåt för att öppna. Lite bökigt eftersom den då står nästan rakt upp men jag tänkte försöka få till nån lösning med sprintar genom gångjärnen så det går att plocka av den helt om man ska meka.

Posted
ang. drivaxelflänsarna så borde det finnas "rätt" som passar i din diff eller byta drivaxlar.

om flänsen inte har skruv i mitten så brukar de inte sitta med mer än en låsring som lätt lossar genom att man tar t.ex. ett däcksjärn mellan fläns o hus o knäcker till då hoppar de ut.

Det några saker som måste redas ut :P

"rätt, som passsar i din diff" menar du rätt knutar som passar på mina medbringare?

Vad menar du med att knäcka bort flänsarna? Köpa en diff med 100mm-medbringare och flytta över eller kan man köpa dem lösa nånstans?

Jag har ringt på diffar idag (scorpio och sierra) men blir inte klok på vad jag ska ha. Jag har ju redan gjort fel en gång.

Stämmer medbringarmåtten så är det nåt annat mått som är fel.

Posted

som jag skrev så menar jag drivaxelflänsar.

kolla på Ford forum. får du inga napp så kan jag se om jag kan ordna telefonnummer till några Fordentusiaster här ikring.

Posted

Dag 9

Jag sågade till mittenhålet på skyddsplåten mellan block och växellåda.

normal__MG_1251_border.jpg

Skruvade fast svänghjulet med nya bultar.

normal__MG_1252_border.jpg

Nållagret knackades in.

normal__MG_1254_border.jpg

Kopplingen centrerades och drogs fast.

normal__MG_1255_border.jpg

Ny packbox. Jag borrade bort den färg som hade pluggat igen avluftningshålet på växellådslocket också.

normal_P1000043_border.jpg

Sen kom Domi förbi (fasen va svårt det är att fota ungar med en kompakt :P)

normal_P1000042_border.jpg

När jag skulle passa in styrspåren i urtrampningslagret mot kopplingsarmens styrpiggar gick plasthullingarna på urtrampningslagret av, jag tryckte inte alls utan försökte som sagt bara passa in det. Vet inte om det var torr plast eller vad det kan bero på. Men nu är frågan om man törs köra utan hullingar.

normal_P1000038_border.jpg

Med kopplingskåpan skruvad mot motorblocket ligger lagret med tryck mot tryckplattan även när kopplingspedalen så att säga är opåverkad så det verkar lugnt men frågan är ju vad som händer när kopplingsarmen åker fram och tillbaka sen.

normal__MG_1256_border.jpg

Jag antar att kopplingsvajern ska gå genom ett hål i kopplingskåpan. Men klumpen i änden av vajern är för stor för att kunna passera genom muttern. Är det meningen att den ena muttern ska fungera som en spännmutter och den andra som en låsmutter?

normal__MG_1260_border.jpg

Monterade pedalerna och svor över att det inte gick att gänga på bromsvågens.. ja vad det nu kan heta, de muttrar man skruvar på bromscylindrarnas axlar (som syns på bilden), som sedan bromsvågens balansaxel skruvas igenom. I alla fall, de gick bara att gänga halvvägs, sen var det massa skit i som gjorde att det tog stopp, så jag fösökte få rent gängorna men är osäker på vad det är för gänga. Nån som vet?

normal_P1000047_border.jpg

Posted
Jag antar att kopplingsvajern ska gå genom ett hål i kopplingskåpan. Men klumpen i änden av vajern är för stor för att kunna passera genom muttern. Är det meningen att den ena muttern ska fungera som en spännmutter och den andra som en låsmutter?

Det där funderade jag också på när jag höll på med den delen. Men jag kör bägge muttrarna på utsidan, finns liksom inget annat val utan att modda klumpen eller annat

Posted

Är det inte ett uppslitsat spå i kåpan att trä in wiren i och sätta en mutter på varje sida?

Posted

nja alltså, klumpen i änden av vajern är större än hålet i muttern, så man får inte loss mutter och kan därför inte få en mutter på varje sida, inte utan att göra klumpen mindre.

Posted

om du gängar ac muttern och drar ut wiren en bit och trär in den i slitsen så funkar det.

Posted

jaha du menar så, nej det är ingen slits i kåpan, bara ett 10mm hål.

visst kan jag såga upp ett spår så att vajern går igenom men det kasnke inte är nödvändigt.

Posted

Dag 10

Jag orkade inte med att leta efter drivknutar/drivaxlar som passade på 7,5"-diffen så jag köpte en ny istället. 1250:- inklusive frakt. Den hämtade jag på posten på fredagen, tvättade och målade den och här (på lördagen) tappas oljan ur.

Sierra-diff, 7", 3,62. Den får duga till nästa vinter.

normal__MG_1266_border.jpg

Hjulnav och yttre den axeln intryckt i spindeln.

normal__MG_1267_border.jpg

Drivaxlarna görs i ordning, damaskerna var en pina att få på och jag lyckades slita upp en ordentlig flik på högertummen.

normal__MG_1268_border.jpg

Diffen skruvad i ramen.

normal__MG_1269_border.jpg

Drivaxlarna på plats.

normal__MG_1271_border.jpg

normal__MG_1272_border.jpg

Bromsskiva och ok.

normal__MG_1273_border.jpg

Kryckan på plats.

normal__MG_1274_border.jpg

Här försöker jag få till handbromsvajern, jag har sett på andras bilder att de har en gummiinklädd vajer, min är inte det så jag får bunta runt kabelhölje där den ligger mot ramen.

normal__MG_1275_border.jpg

normal__MG_1278_border.jpg

Suck.. bromsoken har två anslutningar, en grövre där det satt en plastplugg och en "vanlig" där luftningsnipplen satt.

Gängan på slangen är samma som på nippeln.

Westfield skickade med en adapter, med hane i bägge ändar ?!?

Visst borde det vara lätt att hitta en adapter med hane/hona? Så slipper jag bråka med Roadster (om det också).

Alternativet är att sätta slangen i lilla hålet och skaffa en luftnippel för den grövre gängan. Kanske gör det lättare att lufta, men blir tajt vinkel på slangen då.

normal__MG_1282_border.jpg

Det här stämmer inte riktigt va? ;)

Svårt att visa på bild men givaren känner mot kanten som är utanför hålen i svänghjulet och lär inte fungera som den ska, vanligt fenomen när man byter till 1,8ans svänghjul?

Hur löser man det?

normal__MG_1283_border.jpg

normal__MG_1285_border.jpg

Posted (edited)

Dag 11

Blev inte så mycket gjort igår, det var dags att serva golfen.

"Kolapsbar" rattstång på plats.

normal__MG_1287_border.jpg

Styrleden (eller vad det nu heter) med förlängaren, jag bytte sedan plats på muttrarna så att den tjocka hamnade på styrarmen istället.

normal__MG_1289_border.jpg

Nu går det att styra bilen.

normal__MG_1290_border.jpg

Stolarna läggs provisoriskt på plats.

normal__MG_1291_border.jpg

De obligigatoriska tillfälliga "fulhjulen".

normal__MG_1292_border.jpg

Bilen är på hjul för första gången och jag måste säga att jag hade glömt hur pass låga de är. Passade på att rulla undan den och sopa rent golvet där också.

normal__MG_1294_border.jpg

Jag har nu fått monteringsramen för tanken, men fattar fortfarande inte hur den ska monteras. Vad jag förstår ska den monteras i de övre bärarmsfästena, men för det första är det inte tillräckligt långt mellan skruvhålen och för det andra är inte skruvhålen tillräckligt stora för att skruvarna ska gå i.

Jag tror inte jag fått rätt prylar.

normal__MG_1295_border.jpg

Jag skruavade fast fästena för cykelskärmarna och för att se hur dessa fälgar passade och kunde i alla fall konstatera att denna fälg sitter fär långt ut.

Jag ska mäta nogrannare sen när baksärmarna är på plats.

normal__MG_1296_border.jpg

Jag vände även på de inre drivknutarna, lindade handbromsvajern med vulktejp och fortsatte mitt letande efter vad det är för gänga på bromsvågen. Jag ska ta med prylarna till jobbet imorrn och se om det går att få svar på där.

Dessutom fick jag inte riktigt ordning på bromsslangarna.

När jag drar slangarna fram i oket bottnar nippeln innan kopparbrickan kan suga fast, så den ligger liksom löst där.

Bak har jag inte heller fått ihop, mekonomen hade inga bra grejer, deras endå tanke var att göra en decimeter kopparrör med kopplingar i varje ände men det känns inte seriöst.

Dessutom känns slangen kort om man sätter den som det är tänk, jag ska åka till Persåker imorrn och se om han har nåt användbart.

Redigering: Jag har fått fel bromsslang.

Edited by DomiSeven
Posted (edited)

Dag 12

Jag beställde ett nytt fäste för tändgivaren, det nya (till vänster på bilden) har Fordnummer 1663863 och gör att givaren vinklas in perfekt mot hålen i svänghjulet.

normal__MG_1298_border.jpg

normal__MG_1297_border.jpg

normal__MG_1300_border.jpg

Motorn är istoppad, bilen blir aningen låg med förspänningen i grundläget.

normal__MG_1301_border.jpg

Jag köpte även ett nytt urtrampningslager från Ford, jag fick en lista av super7 med ett gäng artikelnummer och ett gäng bilmodeller, av alla dessa var det endast en de fick träff på, och det var inte en klockren träff heller. Fordnummer: 6164967.

Lagret jag fick från Roadster var 50mm tjockt, det nya var ca 20mm tunnare. När lagret ligger mot tryckplattans solfjäder är kopplingsarmen ungefär i mitten av hålet i sprängkåpan.

normal__MG_1302_border.jpg

Sen kom jag på att kardanen skulle ha petats in innan motor och växellåda sattes i men jag passade på att testa om kopplingen funkade. Med ettans växel i och ett stadigt grepp runt kardanen kunde jag lätt snurra på den med pedalen i botten. Det gick att hitta dragläget och det fanns marginaler så det borde kunna fungera.

normal__MG_1304_border.jpg

Lite väl trångt vid fötterna va? Bromspedalen skulle kunna sitta lite mer till vänster.

normal__MG_1305_border.jpg

normal__MG_1306_border.jpg

normal__MG_1308_border.jpg

Motorn plockades ur igen för att komma åt och fixa några saker.

Jag kapade upp ett spår för kopplingsvajern.

normal__MG_1310_border.jpg

Kardenen stoppades i och skruvades fast.

normal__MG_1311_border.jpg

Nya hål för växellådasfästet borrades.

normal__MG_1312_border.jpg

Slangklämma för att hålla kvar gummidamasken när man trycker ner spaken för att få i backen.

normal__MG_1313_border.jpg

Redigering: Var nog trött när jag skrev detta för texten om givarfästena stämde inte riktigt.

Edited by DomiSeven
Posted

Ja se där! där kom spåret för kopplingswiren på plats. Och du har för breda skor på dig. Byt mot smalare och prova igen om pedalerna blir bättre.

Posted (edited)

Ja det var lika bra att ta upp ett hål =D

..och smala skor får det bli ja.

Edited by DomiSeven
Posted

Hej

Du bygger en mycket fin bil och snabbt också!

Jag pajade min packbox på typ 9:an och du verkar ha tokkoll på alla Fords artikelnummer så jag undrar om du även har det för packboxen i kardanänden av växellådan som du har fin bild på?

/Fredrik

Posted (edited)

Tack för komplimangen :)

Jag har samlat ihop lite fordnummer, packboxen du söker är den längst ner.

Zetec

Packning mellan Raceline-sump och block: 7008824

Packning oljepickup: 1663908

Packning Catchtank vevhusvent: 1024166 (nr för blacktop, vet ej om det är samma till silvertop?)

Svänghjulsbult: 6952658

Bult för att fästa tryckplattan i svänghjulet: 0240909

Tändgivarens fäste (manuell låda) 1663863

För att vända rotationsriktning på vattenpumpen på en Blacktop.

Remskiva: 3505246

Spännrulle: 1114544

Typ9 Växellåda

Nållager mellan Zetec och Typ9: 1596468

Packbox utgående axel: 1590441

Redigering:

Jag hade blandat ihop numren för svänghjulsbult och bult för tryckplattan, det är fixat nu.

Edited by DomiSeven
Posted

Schyssta bilder åter igen och fort går det framåt. Man kan nästan tro att du siktar på Kjula nu på lördag ;)

Posted

Tack igen :)

Om du springer bakom och skjuter på kan jag ta med bilen på lördag ;)

Annars kommer jag med golfen.

  • 2 weeks later...
Posted

Byggbesiktningen (SFRO1) är nu avklarad :D

Han tyckte jag skulle göra om rattstången vilket jag ändå hade tänkt göra, annars var det bara lite tips jag fick på olika lösningar.

Han ville korta av styrväxeln för att få mindre bumpsteer, men det var "bara ett tips".

Posted (edited)

Tack, det känns skitbra att ha det avklarat :)

Jo.. bumpsteer kollade han (Ridderstolpe) genom att fästa en laserpekare på bromsskivan på höger framhjul.

Det var väl nån specialpekare med magnet men borde gå att tejpa ihop en magnet med en laserpekare eller helt enkelt tejpa fast pekaren på bromsskivan.

Sen tog jag bort stötdämparen så att spindeln gick att röra fritt.

Vi ställde en kartong framför bilen som lasern pekade på, när han sedan förde spindeln uppåt och nedåt blev det som en kurva på kartongen.

Nu har jag inte koll på vad som är acceptabel bumpsteer men enligt honom skulle det gå att förbättra genom att korta kuggstången.

Edited by DomiSeven
  • 1 month later...
Posted

Grattis (lite i efterskott ;) )

Funderar inför ev. kommande beställning av ett Westfield kit. Har några frågor...

EVO karossen

- Ingår det löstagbara skärmar som standard?

- Har du någon känsla om det är samma storlek på nosen på EVO som den gamla modellen?

Eftersom jag skall ha en SAAB motor i den så hade det varit optimalt med EVO bakände och gammal framände med V8 huv. Att köpa EVO och sedan skaffa front/huv blir ju ganska kostsamt.

Såg att du monterade alu-plåtar innan SFRO1, vågar man det? Kanske är det "säkrare" när det ett pre-fabrikerat chassi jmfr med egentillverkat. Dock får jag nog vänta med det då SAAB'en kan kräva modifieringar.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...