Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har tänkt para ihop 2 växellådor

Opel omegafläns (trol. Getrag) mot BMW Getrag låda. vet någon vad för tillsatsmedel som är lämpligt eller hur jag kollar det?

det är ganska sprött.

Och jag kan inte bara göra en adaptefläns då BMW lådan är i ursprunget 26mm för lång i kåpan för att ing. axel ska hamna rätt.

Posted

Som Kilkenny svarar så är 4047 "kanske" rätt tillsats. Utan att veta vad för legering som använts vid gjutningen är det i stort omöjligt att rekommendera något och stå för det.

Skoterjocke fick gjort en liknande operation på en Getrag låda om jag inte minns fel. Prova och kontakta honom för tips.

Posted

jag tog kontakr med ESAB och Sverige och fick 4047 som rekommendation i första hand.

så det var bra tips Kilkenny. :thumbsup:

Posted

här har jag börjat med att dela växellådan. kapat ner sprängkåpan på BMW lådan o planslipat den

sedan svetsat dit en ring för att diametern på bmw/opel inte är suttepassning. opeln är lite oregelbunden i formen.

sedan ska opelkåpan som ligger till höger i bild fräsas av så att de bägge tillsammans blir 245mm i höjd. sedan ska det centreras och slutsvetsas. o sen ihop med lite nya packboxar o annat. ny kardan blir det också.

post-238-1236978653_thumb.jpg

post-238-1236978683_thumb.jpg

post-238-1236978715_thumb.jpg

Posted

Det ser ut att bli fint! Var opellådan för trist?

Posted

Ja. Ihop med den slutväxeln jag har så är den lite hög. och lite långa steg mellan 2-3 3-4 tycker jag.

  • 2 weeks later...
Posted

nu är det färdigsvetsat o planslipat och ihopsatt nu är det kopplingen kvar . sist en bild på volvo M90 med vanliga sjukan. är snart kurerad. 3;an drev släpper.

post-238-1237711040_thumb.jpg

post-238-1237711120_thumb.jpg

post-238-1237711159_thumb.jpg

post-238-1237711182_thumb.jpg

post-238-1237711201_thumb.jpg

Posted

Ser riktigt snyggt ut! Jag gissar att TIG:n fick jobba för att få bra inbränning.

En annan sak som slog mig med tanke på att jag aldrig gjort en liknande operation. Hur gör man med startmotorn och fäste/placering för den?

Posted

startmotorn är inga problem,jag använder opels svep närmast motorn

Posted

Snyggt jobb! Hur kapar man sådana stora oregelbundna grejer som en kopplingskåpa så det blir rakt?

Posted

I en fräs. man kan också ritsa och såga med tigersåg sedan planfräsa. jag delade på lådan och körde i fräs med sågfrässkiva.

Posted

ja har inte sönerna tid att köra hem motorlyften får man göra så gott man kan. :prop:

post-238-1237842085_thumb.jpg

post-238-1237842112_thumb.jpg

Posted

Ser att du har koll på växellådor skulle behöva hjälp med 3 an på en m90 är du intresserad mvh Challe

Posted

jag vet inte hur det är med tiden. när behöver du den?

Posted
jag vet inte hur det är med tiden. när behöver du den?

Tiden inget problemn det är en extralåda den är eller var bättre än den jag har i nu är det en stor operation vad skulle det kunna kosta,

Posted

är det 3:an som inte ligger kvar i läge? beskriv problemet

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...