Thomas Posted March 10, 2009 Share Posted March 10, 2009 Jag har tänkt para ihop 2 växellådor Opel omegafläns (trol. Getrag) mot BMW Getrag låda. vet någon vad för tillsatsmedel som är lämpligt eller hur jag kollar det? det är ganska sprött. Och jag kan inte bara göra en adaptefläns då BMW lådan är i ursprunget 26mm för lång i kåpan för att ing. axel ska hamna rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 10, 2009 Author Share Posted March 10, 2009 Kan säga att någon nämnde AL-MG 4,5. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 10, 2009 Author Share Posted March 10, 2009 ingen som är svetsguru Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 10, 2009 Share Posted March 10, 2009 Kanske denna är nåt för dig? http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=131618 Men lita aldrig blint på tips från internet! B) Testa själv, gör ett brytprov, kapa isär och kolla om det "biter" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted March 10, 2009 Share Posted March 10, 2009 Som Kilkenny svarar så är 4047 "kanske" rätt tillsats. Utan att veta vad för legering som använts vid gjutningen är det i stort omöjligt att rekommendera något och stå för det. Skoterjocke fick gjort en liknande operation på en Getrag låda om jag inte minns fel. Prova och kontakta honom för tips. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 12, 2009 Author Share Posted March 12, 2009 jag tog kontakr med ESAB och Sverige och fick 4047 som rekommendation i första hand. så det var bra tips Kilkenny. :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 12, 2009 Share Posted March 12, 2009 Resten hänger på dig, lycka till! ;) Glöm inte att visa oss hur det blev osså :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 13, 2009 Author Share Posted March 13, 2009 här har jag börjat med att dela växellådan. kapat ner sprängkåpan på BMW lådan o planslipat den sedan svetsat dit en ring för att diametern på bmw/opel inte är suttepassning. opeln är lite oregelbunden i formen. sedan ska opelkåpan som ligger till höger i bild fräsas av så att de bägge tillsammans blir 245mm i höjd. sedan ska det centreras och slutsvetsas. o sen ihop med lite nya packboxar o annat. ny kardan blir det också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted March 13, 2009 Share Posted March 13, 2009 Det ser ut att bli fint! Var opellådan för trist? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 13, 2009 Author Share Posted March 13, 2009 Ja. Ihop med den slutväxeln jag har så är den lite hög. och lite långa steg mellan 2-3 3-4 tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 22, 2009 Author Share Posted March 22, 2009 nu är det färdigsvetsat o planslipat och ihopsatt nu är det kopplingen kvar . sist en bild på volvo M90 med vanliga sjukan. är snart kurerad. 3;an drev släpper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 22, 2009 Share Posted March 22, 2009 Mycket snyggt! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted March 22, 2009 Share Posted March 22, 2009 Ser riktigt snyggt ut! Jag gissar att TIG:n fick jobba för att få bra inbränning. En annan sak som slog mig med tanke på att jag aldrig gjort en liknande operation. Hur gör man med startmotorn och fäste/placering för den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 22, 2009 Author Share Posted March 22, 2009 startmotorn är inga problem,jag använder opels svep närmast motorn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted March 22, 2009 Share Posted March 22, 2009 Snyggt jobb! Hur kapar man sådana stora oregelbundna grejer som en kopplingskåpa så det blir rakt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 22, 2009 Author Share Posted March 22, 2009 I en fräs. man kan också ritsa och såga med tigersåg sedan planfräsa. jag delade på lådan och körde i fräs med sågfrässkiva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 23, 2009 Author Share Posted March 23, 2009 ja har inte sönerna tid att köra hem motorlyften får man göra så gott man kan. :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Challe Posted March 23, 2009 Share Posted March 23, 2009 Ser att du har koll på växellådor skulle behöva hjälp med 3 an på en m90 är du intresserad mvh Challe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 23, 2009 Author Share Posted March 23, 2009 jag vet inte hur det är med tiden. när behöver du den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Challe Posted March 23, 2009 Share Posted March 23, 2009 jag vet inte hur det är med tiden. när behöver du den? Tiden inget problemn det är en extralåda den är eller var bättre än den jag har i nu är det en stor operation vad skulle det kunna kosta, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 24, 2009 Author Share Posted March 24, 2009 är det 3:an som inte ligger kvar i läge? beskriv problemet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.