Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nån som har en ljuddämpad luftfilterbox för 2 * Weber 45 ? Tar gärna emot tips för att få ner db på insugningsljud. :racesmile:

Posted

Jag har byggt en som passar 2 st Weber 45:or på en Pinto. Jag kan försöka komma ihåg att plåta den på torsdag när jag är i garaget.

Om du har vägerna förbi Karlstad är det bara att låna den. Jag är klar med bullerprovet. ;-)

/Bengt

Posted

Hej!

Bifogar några bilder på min insugsdämpare.

Istället för att K&N-filtren sticker ut genom huvsidan tillverkades detta plåt-missfoster i 1 mm plåt och kläddes med ljuddämpande material på insidan. Längden är 54 cm och höjden 15. Den är konisk för att få plats under huven maxhöjd i fronten ca 3 cm och bak ca 10. Som synes är den välvd i ytterkant för att slippa få en kant som tar i huven. Röret i bakkant stoppades in i en gammal Capri (?) luftrenares utlopp (kördes alltså baklänges).

Lufrenaren fästes helt brutalt med buntband. Fungerade finfint! Bilen gick som en påse nötter eftersom det var tätt både på insug- och avgassidan. ;-)

Lycka till!

/Bengt

post-25-1237041868_thumb.jpg

post-25-1237041884_thumb.jpg

post-25-1237041899_thumb.jpg

Posted

Har du inte gjort något hål för luft till flotörhuset, så är det bra att den går bara "dåligt" :o

Posted

ja det är lätt att folk missar dem. men man kan göra via skruvlocket också

Posted

Så kan det gå när amatörer är i farten... :icon_oops:

Tack för tipset! Jag ska tänka på det till nästa bilbygge och bullerprov!

/Bengt