Lenny Posted March 8, 2009 Posted March 8, 2009 (edited) Hej, tror jag har fattat det mesta men skall bara dubbelkolla. Lägger ut en bild på min "nya" fördelare som jag skall använda på min EFI Pinto som jag satt dubbla dellorto 40:er på. Det jag vill kolla är vad varje del är och vad den gör/ vart den ska koplas... 4 rätt = vinst :racesmile: en tom alladin ask :icon_oops: Edited March 8, 2009 by Lenny Quote
therealpinto Posted March 9, 2009 Posted March 9, 2009 1 Till minus på tändspolen 2 är kondensatorn 3 avancerar tändningen vid "vakuum" (dras till insuget) 4 backar tändningen vid "vakuum" - används inte alls i ditt fall (på avgasrenade motorer styrs den av diverse ventiler) Behåll asken ;-) /Gustaf Quote
Lenny Posted March 10, 2009 Author Posted March 10, 2009 då behöver jag alltså inte ansluta nr: 4 till någonting då? Det var den nöten jag bar på.... :banghead: Quote
Lenny Posted March 10, 2009 Author Posted March 10, 2009 Om jag skall koppla in en varvmätare, kan jag koppla den på tändspolen - (minus) också? Om den skall räkna pulser... Quote
Michael Posted March 10, 2009 Posted March 10, 2009 Tänk bara på att om vakumuttaget på grenröret endast är koplat till en cylinder kommer tändningen att flytta sig i takt med att den sylindern suger in. Detta gjorde min och jag hade kastat den svarta halkilos kafeburken som satt på sierrran. Men vilken styv och tät burk som helst duger fixa bara två nipplar och kopla in den emallan insuget och fördelaren. Lev väl Michael W Quote
Lenny Posted March 10, 2009 Author Posted March 10, 2009 skulle denna "burken" jämna ut vakummet då, eller vad blir funktionen in själva burken...??? Quote
therealpinto Posted March 11, 2009 Posted March 11, 2009 Ja, burken blir som ett "filter". Den bör ha en strypning i slangen också om den ska funka riktigt bra. Det kan vara idé att koppla vakuumslangen till alla fyra runners (T-kors så det går ihop till en slang till fördelaren). Anslutning nr 4 kan du lämna öppen, plugga den inte. /Gustaf Quote
Lenny Posted March 11, 2009 Author Posted March 11, 2009 (edited) Men om jag då kopplar alla 4 till 1 slang genom ett "T-kors" vid varje "nytt" insug, kommer det inte att ge "tjuv-vakuum" på de andra insugen som är opåverkade vid det tillfället? Eller är detta inget problem? Kanske inte blir tillräckligt mycket vakuum för att påverka, eller? Och "burken" behövs inte i detta fallet då? Får känslan av att det märks att jag inte hållit på med förgasare särskilt mycket :icon_oops: Edited March 11, 2009 by Lenny Quote
therealpinto Posted March 11, 2009 Posted March 11, 2009 Eftersom ledningarna är så små (4-6 mm innerdiameter, max) kommer det inte ha någon betydelse att det "läcker" mellan cylindrarna. Jag skulle ändå använda någon liten burk som dämpfilter också. /Gustaf Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.