Jump to content

"nya" Fördelaren...


Lenny

Recommended Posts

Hej, tror jag har fattat det mesta men skall bara dubbelkolla. Lägger ut en bild på min "nya" fördelare som jag skall använda på min EFI Pinto som jag satt dubbla dellorto 40:er på. Det jag vill kolla är vad varje del är och vad den gör/ vart den ska koplas... 4 rätt = vinst :racesmile: en tom alladin ask :icon_oops:

post-276-1236543543_thumb.jpg

Edited by Lenny
Link to comment
Share on other sites

1 Till minus på tändspolen

2 är kondensatorn

3 avancerar tändningen vid "vakuum" (dras till insuget)

4 backar tändningen vid "vakuum" - används inte alls i ditt fall (på avgasrenade motorer styrs den av diverse ventiler)

Behåll asken ;-)

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tänk bara på att om vakumuttaget på grenröret endast är koplat till en cylinder kommer tändningen att flytta sig i takt med att den sylindern suger in. Detta gjorde min och jag hade kastat den svarta halkilos kafeburken som satt på sierrran. Men vilken styv och tät burk som helst duger fixa bara två nipplar och kopla in den emallan insuget och fördelaren.

Lev väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Ja, burken blir som ett "filter". Den bör ha en strypning i slangen också om den ska funka riktigt bra. Det kan vara idé att koppla vakuumslangen till alla fyra runners (T-kors så det går ihop till en slang till fördelaren).

Anslutning nr 4 kan du lämna öppen, plugga den inte.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Men om jag då kopplar alla 4 till 1 slang genom ett "T-kors" vid varje "nytt" insug, kommer det inte att ge "tjuv-vakuum" på de andra insugen som är opåverkade vid det tillfället? Eller är detta inget problem? Kanske inte blir tillräckligt mycket vakuum för att påverka, eller? Och "burken" behövs inte i detta fallet då?

Får känslan av att det märks att jag inte hållit på med förgasare särskilt mycket :icon_oops:

Edited by Lenny
Link to comment
Share on other sites

Eftersom ledningarna är så små (4-6 mm innerdiameter, max) kommer det inte ha någon betydelse att det "läcker" mellan cylindrarna.

Jag skulle ändå använda någon liten burk som dämpfilter också.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...