chriss Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 Hej Här inne vet jag det finns gott om kunnigt folk. Min bror fick ombesiktning på sin Volvo 740 GLT -88, flera punkter varav ena läckande avgassystem. På ombesiktningen hade vi fixat alla punkter och läkaget, men då fick han nedslag som att sista ljuddämparen saknas (det gjorde den redan på första besiktningen). Han har ju katt och en ljuddämpare, bilen är TYST, speciellt jämfört med vad jag har fått igenom besiktningen. Det är väl inget krav på en -88 om helbilsgodkänd? Besiktningsmannnen sa att han ansåg den lät för mycket, det va synd att inte jag va där för jag hade bett dem att mäta för det vet jag att de inte kan. Kört igenom min 900 T16 med rak 2½ och endast katt som dämpare :D Nu handlar det inte om att fiffla på bisiktningen men jag tror han råkade ut för en över pedantiskt besiktningsman för bilen är tiptop i övrigt. Kanske så det går när man besiktar på en lör när man är en av två bilar som besiktar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 10, 2009 Share Posted March 10, 2009 Jag har fått samma nedslag. Grejen är att bilen är ju typgodkänd med ett visst avgassystem som har (minst) 2 ljuddämpare. En besiktningsman som följer vad som gäller noga, har full "rätt" att slå ned på ett system som inte kan anses motsvara original, och det blir ju lätt om en ljuddämpare saknas. Det är förstås inte så kul men så funkar det, bara att hänga dit en dämpare till. Bilprovningen kan/får inte mäta bullernivån på en så gammal bil och OM de skulle göra det, så är det ett bullerprov av samma sort som för amatörbyggen inför regbes. Det skulle alltså lätt kunna kosta 1250-2000 kr eller så och en 740 med katalysator och bara en ljuddämpare klarar knappast provet. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.