Jump to content

Justerbar Bakvagn Utan Uniballs


AlfaRonny

Recommended Posts

Ja, man kan ju göra sådanadär "rod-ändar" eller vad det hette ? Svetsa fast en bult på ytterröret till bussningen. Har för mig att "Ajden" gjorde så och det blev godkänt om man gjorde ett hållfasthetstest själv. Sätta upp en i skruvstädet, banka på den å kolla om den håller. Har för mig att det fanns sånna på Snowball racing, men de verkar inte vara kvar ?

Funderar också på att fixa justering till min bakvagn. Nu har jag bara uniballen att skruva på , blir ju ett helvete å ställa in!

Vart får man tag i vänstergängad bult förresten ? Och en vänstergängad gängtapp ?

/Steffe

edit: Ahhh... dubbla a-armar i bakvagn.. Läste lite fort... Men vart får man tag i de vänstergängade grejorna.

Man skulle väl kunna göra som man brukar göra med den övre bärarmen fram. Men en hylsa å en mutter ?

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att shimslösningen ovan är klart underskattad av byggare. Det finns flera fördelar med att bygga så, man kan ju till exempel ganska lätt göra olika fästplattor för att testa olika rollcentrum, flytta bärarmen framåt/bakåt och liknande. Med samma lösning även i nedre bärarmen kan man ju faktiskt justera toe också.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jo, det får nog bli shims på undre armen också. Men jag misstänker att det gäller att ha tålamod när man justerar toe eftersom undre armen är längre så får man en brytning om man inte kompenserar rätt vid shimsningen av den övre armen. Men det är nog inget större problem. Så får det bli.

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för riktlinjer - hittade dem inte på deras hemsida...

Fick lite lätt magknip nu med tanke på att när jag började bygga min bakvagn gick det bra med M12-länkhuvud och min bakvagn är färdig men ej SFRO-besiktigad. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Riktlinjer kanske var fel ordval av mej men i nya SFRO boken finns det lite nya förslag på dimensioner på uniballs beroende på bilens vikt. Eftersom mitt nya bygge (mittmotor v8) kanske kommer väga 1100 kg så blir det lite större prylar.

Link to comment
Share on other sites

som du ritar med schims är det original på tex Triumph heralt(-60 talsbil) som colin använde framvagnen ifrån..enkelt och bra..+ att ett bultat fäste är ju lätt att byta ut vid skada eller flytta vid ev geometri ändringar..

Link to comment
Share on other sites

Klipp från nya SFRO-boken

"När du väljer uniballs är det de dynamiska och inte statiska hållfasthetsvärdena du skall titta efter. Observera att SFRO kräver att uniballs är tätade, så att lagerytan inte är exponerad för damm och regn. Tänk också på att skruvkvaliteten ska vara minst 10.9 och att passningen i hålet ska vara av karaktären sugpassning.Kontrollera noga att dina uniballs inte bottnar, testa hela fjädringsvägen utan fjädrar och dämpare för att kolla detta.

Rekommenderade dimensioner på uniballs

* Uniballs till dubbla bärarmar på lätta bilar (under 750 kg). Mot ram: M10/10mm hål. Mot spindel (om inte kulled) M16/16mm hål.

* Uniballs till dubbla bärarmar på tyngre bilar (över 750 kg). Mot ram: M12/12mm hål. Mot spindel (om inte kulled) M18/18mm hål.

* Uniballs till panhardsstag, wattlänk och liknande på lätta bilar (under 750 kg): M14/14mm hål.

* Uniballs till panhardsstag, wattlänk och liknande på tyngre bilar. M16/16mm hål.

Observera att detta är generella rekommendationer! Sämre kvalitet på uniballs, slicks och tunga bilar (över 1200 kg) med högt vridmoment, körning i terräng, med mera, kan kräva helt andra dimensioner."

Link to comment
Share on other sites

RÖV! :banghead:

Jag har mina länkhuvud ute vid uprighten bak och kommer alltså behöva M16 istället för de M12 jag har idag... Trist att jag köpte de kommande hyllvärmarna för ca 500 kr/st för att få bästa möjliga kvalité. Blir till att dubbelkolla med den tilltänkta besiktningsmannen och därefter börja smida planer för omkonstruktion - eventuellt för det även med sig ett krav på nya bärarmar bak. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Det är ju fortfarande bara rekomendationer och har du extra hög kvalité på dina leder (och konstruktion) kanske det går igenom ändå, bäst att kolla med besiktningsmannen som du säger.

Eftersom rekomendationerna är nya (ivarjefall för mej) så har nog många haft svårt att rätta sig efter dem vilket borde borga för en viss flexibilitet under en viss övergångsperiod, eller?

Link to comment
Share on other sites

Är dessa rekomendationer en skrivbordsprodukt eller förekommer det haverier tro???

Jag har fortfarande 11 mm i hela bakvagnen...och anser mej fresta på grejorna mer än vad som borde anses som normalt.

Edited by kimmen
Link to comment
Share on other sites

Självklart är det en ren skrivbordsprodukt, bara för att jävlas med byggarna. Vi tog in specifika skrivbordstrimmare för att skriva boken.

Eller?

;-)

För det första så bör man läsa texten i sitt sammanhang, det blir alltid tokigt att lyfta citat ur sitt sammanhang. För den som läser hela avsnittet tror jag att det blir tydligare.

Det kanske inte skulle stått "mot spindel" och "mot ram", utan det handlar ju också om var man har en eller två infästningar. Bakre spindeln kan ju sitta med två infästningar per bärarm och då ser jag inget behov av grövre leder än de som sitter inne vid ramen.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

>>Gustaf

Tack för ett lugnande svar - hoppas att min tilltänkta besiktningsman har liknande åsikt som du, annars kanske jag kommer med släp till Skellefteå när det blir dags! ;)

(Kanske någon moderator kunde splitta denna tråd så originalposten inte försvinner i all text om det han inte vill veta... :icon_oops: )

Link to comment
Share on other sites

Hej

Skulle vilja fråga om någon vet.

Jag har som sagt ett länk huvud i min framvagn på övre inre baktill.

Det är förstås en 10 mm med 10 mm hål.

Min vagn kommer troligtvis ligga ett par kilo över 750 kg.

Det är inte så att man går på värdena som länkhuvudet har?

Det jag har är ett länkhuvud som heter Rodoball 10 mte och skall vara special tåligt just i bilsammanhang.

Det finns ett länkhuvud som är 12 mm men har 10 mm hål, det tål liiite mer men har ju då 10 hål.

Skulle vara ganska lätt för mig att bygga om till det.

Vad kan man tro om något sådant.

Eller skall jag pröva att bes med det och bygga om ifall det krävs 12 mm bult och 12 mm huvud.

Biffar lite bilder.

Min framvagn har en std övre yttre spindel led

En främre led/kula som ochså är std på alfa 105 serie

Undre är det yttertill ett ledlager med 20 mm hål (kralligt)

Och inre nedtill nylonbussningar.

Mvh Håkan

post-1515-1235418330_thumb.jpg

post-1515-1235418558_thumb.jpg

Edited by hox
Link to comment
Share on other sites

Äh! vafan det går nog att klämma dit en 12 bult och ett 12 huvud.

Ronny! du verkar smyga lite med ditt nästa proj? Är det inte dags att låt gubbsen få se lite?

"Vet ingenting" / H

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att du ska prata med "din" besiktningsman. Diskutera hur ni kan lösa saken.

/Gustaf

Du har rätt. Men jag har själv tyckt att det sett lite klent ut.

Tror jag bygger till en 12:a bara för känslans skull.

Man tackar för tipsen som vanligt.

Ska ta kontakt med bes man då jag fått den på fötter (borde bli ganska snart)

Typ när den jätteroliga snön försvunnit.

/ H

Edited by hox
Link to comment
Share on other sites

Det är ju off topic i den här tråden men jag filar mest på en gammal Ford Capri. www.whynotracing.com visar en del.

Tiden räcker varken till att bygga Caprin exakt som jag vill ha den, eller börja med det amatörbygge som jag vill ha. Men en klar nackdel med att ha förmånen att köra många olika amatörbyggen är att det är svårt att välja vad man själv vill ha. Ena dagen rod, andra dagen Cobra, tredje dagen GT40, fjärde dagen en Seven, alla har sin charm...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

OT:

Jag hade samma dilemma som du Gustaf men så en dag såg jag ljuset ....... (det var Powder blue=PPG 12163 och Marigold=PPG60812 ) :P

Nu har jag börjat, f-n vet om det är i rätt ände ...

post-115-1235549053_thumb.jpg

Edited by heralue
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...