neeko Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Tänkte slänga ut audimotorn som satt i min 7'a när jag köpte den och trycka i en annan spis. Har fått nys om två bilar som jag kan köpa billigt och ta motor och låda ifrån. Den ena är en Ford scorpio v6 och den andra en 850 glt (har en annan låda för bakhjulsdrift) frågan är då om någon av dessa gör sig bra i en super7? isf vilken är att föredra? jag vet inte om det skiljer så mycket i vikt på dom båda kan inte vara mycket isf. rekommendera gärna andra motorer som skulle passa bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Volvo är inte fel då det finns mycket grejor till dem och lätt att hitta delar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 är din 7 a redan besiktigad??? om du byter då måste du göra om sfro besiktningen.. fråga är du ute efter en motorstark bil eller en mer ``lätt´´ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Jag skulle säga att Volvofemman tveklöst lirar bäst i en sjua, åtminstone om den ska vara mer sportbil än glidare/glassbil. Jag gillar Ford, jag gillar Fordsexor men en vanlig 2.9 är inte så sportig (om det däremot är en Scorpio 24v är det roligare). Volvofemman har rätt sportigt ljud och med lite lättare svänghjul och roligare motorstyrning blir den bra. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 (edited) Volvofemman kan med ganska enkla medel skrämmas upp en bra bit över 200hk. I stort sett kammar och borttagning av gjutskägg i toppen samt grenrör och sprut/tändning. Original grenrör stryper rätt duktigt i kollektorn/flexibla delen. Man kan sannolikt nå 200hk utan att fila i toppen. Kammarna e dock inte så billiga... 4000:- styck eller mer... Vill minnas att enbart chip-trim ger 190+hk med original grenrör. Edited February 12, 2009 by ezroller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Om det gäller 850motorer är Staffan Linden ett bra bollplank, kolla hans byggen på www.rejsa.nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Av dessa två motorer tycker jag att valet är självklart - Volvo 5:an alla dagar i veckan. V6:an är tung och trött - det enda som väger över till fördel är väl ljudet från en 6:a, men Volvos 5:a låter ju inte direkt illa heller... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
neeko Posted February 12, 2009 Author Share Posted February 12, 2009 Tack för alla snabba och bra svar, 7'an har varit på det första sfro testet men det måste jag göra om efter som inte jag gjort det utan den tidigare ägaren, så då passar jag på att byta motor till en som jag är lite mer hemma på. Det får bli volvo motorn, kommer förhoppningsvis hämta min "donator" i helgen sen drar det igång =) om någon känner till fler som har 850 (b5252) motor i sin 7'a så får ni gärna skriva det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.