Jump to content

Ford V6 Eller Volvo 850 Motor?


neeko

Recommended Posts

Tänkte slänga ut audimotorn som satt i min 7'a när jag köpte den och trycka i en annan spis.

Har fått nys om två bilar som jag kan köpa billigt och ta motor och låda ifrån.

Den ena är en Ford scorpio v6 och den andra en 850 glt (har en annan låda för bakhjulsdrift)

frågan är då om någon av dessa gör sig bra i en super7? isf vilken är att föredra?

jag vet inte om det skiljer så mycket i vikt på dom båda kan inte vara mycket isf.

rekommendera gärna andra motorer som skulle passa bättre.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle säga att Volvofemman tveklöst lirar bäst i en sjua, åtminstone om den ska vara mer sportbil än glidare/glassbil.

Jag gillar Ford, jag gillar Fordsexor men en vanlig 2.9 är inte så sportig (om det däremot är en Scorpio 24v är det roligare). Volvofemman har rätt sportigt ljud och med lite lättare svänghjul och roligare motorstyrning blir den bra.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Volvofemman kan med ganska enkla medel skrämmas upp en bra bit över 200hk. I stort sett kammar och borttagning av gjutskägg i toppen samt grenrör och sprut/tändning. Original grenrör stryper rätt duktigt i kollektorn/flexibla delen. Man kan sannolikt nå 200hk utan att fila i toppen. Kammarna e dock inte så billiga... 4000:- styck eller mer... Vill minnas att enbart chip-trim ger 190+hk med original grenrör.

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Av dessa två motorer tycker jag att valet är självklart - Volvo 5:an alla dagar i veckan. V6:an är tung och trött - det enda som väger över till fördel är väl ljudet från en 6:a, men Volvos 5:a låter ju inte direkt illa heller...

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla snabba och bra svar, 7'an har varit på det första sfro testet men det måste jag göra om efter som inte jag gjort det utan den tidigare ägaren, så då passar jag på att byta motor till en som jag är lite mer hemma på.

Det får bli volvo motorn, kommer förhoppningsvis hämta min "donator" i helgen sen drar det igång =)

om någon känner till fler som har 850 (b5252) motor i sin 7'a så får ni gärna skriva det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...