Jump to content

Hur Mycket Hp Tål Chassit?


925T

Recommended Posts

Jag undrar om det är någon som sitter inne med informatin hur mycket ett locost/seven chassi tål?

Jag har ju läst att det finns folk som har över 400hp men vilka problem medföljer detta,var går gränsen?

//Niklas

Link to comment
Share on other sites

Mång olika chassin är det ju klart att det finns men jag tänkte mer på vad är det dom händer om det blir för mycket hästar känner man att chassit vrider sig? eller blir det snett? håller inte hjul upphängningen bak?

Sådan problem vad det jag tänket på i föstahand.

//Nikas

Link to comment
Share on other sites

Har cirka 200+ och precis vridgt sönder infästningar till fylänken till bakaxeln både infästning och alla 4 stagen av rundrör 2 mm för visso men ej 400 hk heller det som talar för är att våra bilar är så lätta så vi inte får tillräckligt med fäste för att vrida itu hela bilen. MVH Challe

Link to comment
Share on other sites

Är det inte så att alla hästar över 200 bara resulterar i mer hjulspinn? I så fall ökar egentligen inte belastningen på ramen eftersom man ändå inte får ner effekten i marken på en så lätt bil!?!

Jag har inte ens 150 hk (tror jag) och R-däck, men har ändå svårt med fästet på låga växlar...

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Mina erfarenheter går mer åt att det är svårt att få ner mina 190 hästar i backen från stillastående.

Men när det börjar går riktigt fort så behövs det mycket effekt. Då räcker inte mina 190 hästar mot ex kimmen och Wankel Christer som har 50 hk till.

Så mycket effekt i en seven är inte dumt, men man får inte glömma bort körbarheten också.

Link to comment
Share on other sites

Körbarheten avgörs inte så mycket av hur mycket effekt man har utan mer om effekten är lätt att dosera. Med turbo är ganska lågt tryck med hög grund komp att föredra för bankörning.

Link to comment
Share on other sites

Givetvis behöver man effekten när man väl får upp farten, men återigen tror jag inte påkänningarna på chassit av motoreffekten blir desamma när man väl lämnat ettan och tvåan bakom sig. Momentet på bakhjulen blir inte lika stort längre.

Jag står som parkerad på Gelleråsen när Christer flyger förbi med Wankel-sjuan, så JA, jag vill också ha 100 hästar till! ;-)

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju själv en gemini från autotune med föstärkt ram, och en b230F med M47 och 1031 axel. som det är dags för lite uppdateringar på, Diff broms och turbo ,plus lite bättre bromsar fram, det är väl tanken. Så det var därför jag började med den här frågan.

Jag hade tänkt att ha ganska högt komp och ett litet avgas hus så laddet kommer tidigt .

Jag har lite grejor liggande hemma som borde räcka till 250-270. Man kanske ska nöja sig med det så till att börja med. Och banta mig och bilen lite;-) den väger lite över 700kg.

Link to comment
Share on other sites

som andra svarat så är det lite av en "hur långt är ett snöre" fråga...

Bröderna Halin leder väll sverigeligan när det kommer till antal hästar i en sjua..

de ligger runt 600 hästar å de verkar ju hålla bra då de kör klistrad stipp mm med den...

hur deras ram ser ut finns det säkert bilder på i deras byggtråd på www.rejsa.nu :)

Link to comment
Share on other sites

Min första 7 som jag byggde hade 236hk, det resulterade i skador i upphängningen bak i ramen.

Sen är ju frågan vad man ska med alla hk till, jag tycker det är jäkligt läskigt att köra över 200kmh med en 7a, och inte blir man snabbare 0-100kmh om inte bilen är inställd efter raktfram övningar. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker personligen att den höga effekten är underbar när man når slutet på tvåan svarar som värst i trean och drar vidare i fyran sen släpper man vid strax under 200. stillasående rakt fram race är väl kul att prova men när man kommer ut på rakan i knutstorp och effekten räcker till för att hänga av audi r8 då känns det bra när min bil kostar 12% av audins.Kör man sen på en lite större bana så måste effekten vara där då räcker det inte bara med en hög kurvhastighet men håller man sig till tajta konbanor så behövs inte effekten alls på det sättet det är ju väldigt indviduellt vad man tycker är kul på konbanan kan effekten med turbo bli svårhanterlig och jobbig istället.Men jag tycker effekt är kul men det skall ändå gå att hantera strävar nog efter 250 hk plus håller på att få diff i bakaxeln nu och bygger ny fyrlänk. MVH Challe

Link to comment
Share on other sites

Jag har lamelldiff i min bil och en del effekt. I en trång konbana är det inte en helt lyckad kombination i mitt fall.

Min bil är handikappande bred och med någorlunda fäste och diff i bakändan så gör kombinationen att när jag kliver

på gasen lite riktigt så understyr den något jävulskt och vart ratten pekar spelar ingen avgörande roll. Så fort man

släpper lite på gasen så styr den in fint dit framhjulen pekar för att göra lika dant vid nästa kona.

Lamellerna i diffen är inspända med lägre moment än std. för att hindra innerhjulsstuds mm. Men det hjälper mej inte

i konbanan. I öppnare banor är det en annan femma och då gör diffen nytta på ett helt annat vis.

Annars håller jag med Challe, det är ganska gôtt med en del effekt när du kommer upp i lite fart.

Det är ju där effekten kommer till sin rätt och gör mest nytta!!

Lite hysterisk tycker jag en sjua ska vara att köra, men det är ju endast min personliga åsikt......

Link to comment
Share on other sites

Är det rejs på riktig bana finns det egentligen två tillfällen då man behöver pulver:

-Ut ur kurva och du har lyckats få bättre grepp/spår än den framför dig.

-Slutet på rakan och man behöver det där extra pulvret för att komma om... den magiska halva billängden.

Resten går mer eller mindre att ta igen med rätt spår osv. Undantaget 'r ju supersnabba banor som Anderstorp etc. där rakorna avgör mycket. :)

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Ja vet inte om jag håller med dig riktigt.

Det är ju inget som säger att en bil som är snabb på rakorn är långsamm i kurvorna.

Men givetvis är det ju alltid bra att vara en bättre chafför än dom övriga.

Om vi nu pratar rimliga effekter, inte 600hk turbo bilar :w00t2:

Jag tror ju att en vass sugmotor är att föredra i en 7:a där effekten kommer en bit upp i registret.

Eller helst en BEC med turbo :bowdown:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...