Jump to content

A-armar


Swealf

Recommended Posts

Hej på er.

Vi är två kompisar som skall bygga varsin 7a. Vi har några undringar när det gäller framvagnsgeometrin. Har valt att bygga ett Sorley 7+4 chassi och köra 740 bakaxel. Vad vi förmodar är denna ram bredare än bokchassit så bokens mått på a-armar kan väl inte användas eller? Vad vi också förmodar är att man vill ha samma spårvidd fram som på bakaxeln eller? Så detta leder ofrånkomligen till att man måste räkna om på en ny hjulupphängning fram eller?

Har någon byggt 7+4 chassi och kör med 740 spårvidd bak och 140 spindlar fram? Har någon vänlig själ ritningar på dylika a-armar?

Tacksam för svar

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Helt korrekt bör ni skissa på ny A-armar. Inte minst pga att 140-spindeln skiljer sig en hel del!

http://groups.msn.com/super7karlstad/dokum...Olle&fc_a=0 ligger min garagepolares framvagn utlagd. Den är ritad och byggd för 140-spindlar och 740-bakvagn. Troligen stämmer inte bredden mot Sorley 7+4 eftersom Olle byggt efter egna ritningar. Resten av ritningarna finns också om ni behöver.

Tänk på att övre infästningen på 140-spindeln sitter väldigt högt! För att få vettig geometri och undvika att bygga upp övre fästena för A-armarna gjorde Olle sin ram 50 mm högre än bok-ramen. Med facit i hand skulle jag personligen nöja mig med 25 mm högre, vilket är samma höjd som orginalramarna hade (om jag är korrekt underrättad).

Skicka ett mail eller pm om ni inte kommer åt filen.

Hälsningar,

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Här har ni några viktiga grejor att tänka på!

Vad ska ni ha för fälgar ? Ett et på ~40 är nog lagom, med et 13 (som jag råkade köpa innan jag hade koll...) gör att styrradien (scrubradien) blir 55mm vilket är lite för mycket! (styrradie är en tänkt linje ifrån spindelledens övre kulled genom den nedre, där linjen träffar backen mäter man ifrån däckets mittpunkt. Är mittpunkten på däcket 20mm utanför linjen blir det lagom) Har för mig att fälgar ifrån s70 ska passa ??

När du valt fälgar så måste ni först veta hur bred bakvagnen blir, ett lagom mått är kanske att det är ~7cm ifrån ramen till insidan på hjulena på varje sida. Du måste nog spaca ut hjulena några centimeter om du inte väljer att svetsa om s70 plåtfälgar som en del andra har gjort.

Sen är det dags för framvagnen! Jag byggde så att spårvidden (däckens mittpunkter) blev 4cm bredare fram än bak. Här är det smidigt att använda autocad och casim! Annars lär ni bli galna! :) Vågar ni lita på mig kan jag nog lägga ner en liten stund på att rita upp några mått åt er. Har mätt upp en 140-spindel så exakt jag kunde, som jag har autocadritning på. För övrigt så märkte jag själv rätt snabbt att det hade varit enklare att tillverka en "box" att sätta framvagnen på istället för att försöka utgå ifrån de vinklar det är meningen att man ska sätta bärarmsinfästningarna i på mcsorleyramen.

En annan viktig detalj är att välja bussningar till bärarmarna! Kolla FÖRST upp vad det finns för bussningar att tillgå INNAN du köper rör att fästa dem i. Annars blir ju ju tvungen att göra egna bussningar... Man ska göra det så lätt som möjligt! Finns superflexbussningar på bl.a. KG Trimmning

Har du fler frågor så är det väl bara att skicka ett mail! :)

/Steffe i Borlänge

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...