pgb Posted January 15, 2009 Share Posted January 15, 2009 Hej alla flitiga byggare ! Håller på med framvagnen och det sitter taunusspindlar på bilen (köpt en halvfärdig). Hur har ni med taunusspindlar löst det med nav, skivor, ok etc ? Om jag använder original taunusnav så blir scrubbradien alldeles för stor, ca 90-100 mm vid noll camber, har ni andra fälgar med mkt neg, offset eller andra nav ? Jag vill lösa detta dilemma utan att behöva bytaspindlar, helst, nästa bygge ska bli från scratch, men men.......... :stupid: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted January 15, 2009 Share Posted January 15, 2009 Sök lite efter Gabbe här på forumet - han har löst detta så scuben kommer ner till en laglig nivå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pgb Posted January 15, 2009 Author Share Posted January 15, 2009 Sök lite efter Gabbe här på forumet - han har löst detta så scuben kommer ner till en laglig nivå. Hej Sonett7 Tack för ditt svar. Får se om Gabbe har något tips ! Per..................! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted January 15, 2009 Share Posted January 15, 2009 Jag menade att du skulle söka bland hans inlägg - troligen i hans byggtråd. Där har han beskrivit vad han gjorde... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted January 15, 2009 Share Posted January 15, 2009 Jag kör med Audi-fälgar, dvs ganska mycket negativ offset. Besiktade iofs innan "förbudet" kom. /Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted January 16, 2009 Share Posted January 16, 2009 skrubben på Taunus orginal är 76mm och det funkar precis hur bra som helst, vad än en del tror. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted January 16, 2009 Share Posted January 16, 2009 Mer skrubb för ju över mer kraft till ratten men tror inte att effekten blir så allvarlig för oss då sjuor i regel inte har så breda däck och dessutom är lätta. Jag har personligen hellre mindre styraxelvinkel och därmed större Skrubb. Men det skulle vara kul att höra vad tex Göran Malmberg på Rejsa har att säja om detta. Har faktiskt mailat honom om detta och hoppas på svar snart. /R Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted January 16, 2009 Share Posted January 16, 2009 Det vore nästan kul å räkna på hur mycket kraft som förs upp i ratten egentligen. Undrar vilken utväxling det är på en ordinär rattväxel. /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pgb Posted January 16, 2009 Author Share Posted January 16, 2009 Jag menade att du skulle söka bland hans inlägg - troligen i hans byggtråd. Där har han beskrivit vad han gjorde... ;) Hej igen. Ja, jag vet, har kollat på hans inlägg och det verkar ju overkill att behöva svarva till hylsor i escortnav och anända granadaspindlar men det kanske ej finns nån annan väg. Ska prova med andra fälgar med mkt neg, offset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pgb Posted January 16, 2009 Author Share Posted January 16, 2009 Det vore nästan kul å räkna på hur mycket kraft som förs upp i ratten egentligen. Undrar vilken utväxling det är på en ordinär rattväxel. /Janne Är det någon som har använt sig av saab v4:ans styrväxel ? Den har hög utväxling, den har ca 1,75 varv från sida till sida om jag minns rätt. Har byggt en ac-cobra med den växeln en gång i tiden. Gokartkänsla! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted January 16, 2009 Share Posted January 16, 2009 Visst kan det vara så att det fungerar för våra bygget - det finns ju ganska många byggen på vägarna vid det här laget ;) Men nu har ju SFRO ändrat reglerna och har även angett en anledning så att diskutera om detta är rätt eller fel känns ganska meningslöst om man inte tänkt strunta i SFRO-besiktning. SFRO är på vår sida mot myndigheterna och arbetar för att vi skall kunna få fortsätta med vår hobby och det innebär kanske lite uppoffringar för att visa på att de även tar säkerheten för amatörbyggda fordon på största allvar. Vill man komma runt problemet - besiktiga med Focus-fälgar! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pgb Posted January 16, 2009 Author Share Posted January 16, 2009 Mer skrubb för ju över mer kraft till ratten men tror inte att effekten blir så allvarlig för oss då sjuor i regel inte har så breda däck och dessutom är lätta. Jag har personligen hellre mindre styraxelvinkel och därmed större Skrubb. Men det skulle vara kul att höra vad tex Göran Malmberg på Rejsa har att säja om detta. Har faktiskt mailat honom om detta och hoppas på svar snart./R Hej Ronny. Jag försöker lära mig och är definitivt ej nån specialist men med rel, liten saivinkel, 4-6 grader tillsammans med lite skrubb 20-40 mm och långa bärarmar tillsammans med låg tyngdpunkt och rel, stillaliggande rollercentrum så skulle detta bakverk vara optimalt för en bra framvagn. Har pratat med Göran Malmberg och studerat hans bok efter att själv ha problem med an cobra framvagn. Det är såååååå många faktorer som påverkar baletten ! Taunusspindlarna har liten sai så kunde man få ner skrubben vore det spännande att testa. Per................. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pgb Posted January 16, 2009 Author Share Posted January 16, 2009 Visst kan det vara så att det fungerar för våra bygget - det finns ju ganska många byggen på vägarna vid det här laget ;) Men nu har ju SFRO ändrat reglerna och har även angett en anledning så att diskutera om detta är rätt eller fel känns ganska meningslöst om man inte tänkt strunta i SFRO-besiktning.SFRO är på vår sida mot myndigheterna och arbetar för att vi skall kunna få fortsätta med vår hobby och det innebär kanske lite uppoffringar för att visa på att de även tar säkerheten för amatörbyggda fordon på största allvar. Vill man komma runt problemet - besiktiga med Focus-fälgar! :D Hej igen Nä, jag tänker definitivt ej komma runt några regler och tycker det är kanon med sfro, har haft med dem att göra förr och det var bara positivt, men kan man förbättra något så vore det ju spännande, därför tar jag upp ämnet för diskussion. Inte om det är rätt eller fel. Hej o hå ! Per.......... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted January 17, 2009 Share Posted January 17, 2009 Det kan väl aldrig vara fel att resonera och diskutera? /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted January 17, 2009 Share Posted January 17, 2009 Såklart är det inte fel... Själv fick jag ändra taktik när det framkom att spindellederna från gamla Saab 900 inte var godkända trots att både TVR och Ginetta använder dem som undre spindelled sedan 70-talet i deras bilar/byggsatser och dessutom används i deras tävlingsserier utan att haverera stup i ett. Visst kunde det vara intressant att räkna lite på vilken kraft det kan röra sig om i samband med hård inbromsning från 100km/h med punkterat framdäck och scrub runt 100 mm tillsammans med standard vs snabb styrväxel. Själv har jag ingen aning om det är risk för svedda handflator/avslitna fingrar eller hanterbart med en glass i ena handen. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted January 17, 2009 Share Posted January 17, 2009 Det är nog "apgrepp" som gäller. /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.