stigge Posted January 11, 2009 Share Posted January 11, 2009 Om man tänker sig en tätstegad drevsats till typ9-lådan, vilken stegning är lämplig för kombinerat konbana/stadstrafik? Nånting säger mig att det är bäst att undvika 2.04-drev på ettans växel för bästa kopplingshälsa och rimligt avstamp från noll vid hastigare lekar. Detta givet bakaxelutväxling runt 3.9-4.1:1. Vill minnas att jag hade 2.02 på ettan i en rallybil, dock med 4.9:1 i bakaxeln. Dessa finns att välja på till den "billigare" Quaife-satsen (nästan 10 lax kostar den): Burtons alternativ (811 pund) 2.20 / 1.69 / 1.21 / 1:1 / 0.93 2.39 / 1.54 / 1.21 / 1:1 / 0.87 2.39 / 1.54 / 1.21 / 1:1 / 0.93 2.04 / 1.54/ 1.21 / 1:1 / 0.87 2.04 / 1.54/ 1.21 / 1:1 / 0.93 2.20 / 1.69 / 1.21 / 1:1 / 0.87 Med 4.1:1 där bak är femteväxeln 0.93 lämpligast tror jag. Om inte femman ska vara en ren överväxel förstås. Då återstår att välja 2.20 eller 2.39 på ettan. 2.04 är väl nästan likvärdig med tvåans förhållande i standardlådan, och det borgar inte för snabba riviga starter... Kanske 2.39 är rätt väg att gå? Sedan gäller det att överleva det mekaniska bullret från en sådan låda. Frågan är om det tjuter mer eller mindre jämfört med en bil som har täckt kaross. Jag kan inte se annat än att det är rakskurna doningar som ingår. Det är åtminstone tyst på fyran, alltid en tröst. Burton har även en semi-helical som är dyrare och det borde väl vara vanlig skärning? Från Rally Design erbjuds detta för 782 pund, som synes med ytterligare en valbar stegning på ettan: Ratios available: 1st - 2.040, 2.200, 2.390, 2.745 2nd - 1.540, 1.690 3rd - 1.210 4th - 1:1 5th - 0.870, 0.930 Rally Design Det är oklart om det blir något köp i år, allt beror på hur det går med försäljning av grejor jag inte använder. Men nog skulle det vara trevligt med rejsigare stegning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted January 11, 2009 Share Posted January 11, 2009 Vill inte uttala mig om vilken utväxling som är bäst, men du kan kolla på BGH:s hemsida också. Har för mig att de är billigare samt tål mer effekt än Quaifes "vanliga" kit. BGH geartech Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted January 11, 2009 Author Share Posted January 11, 2009 Tack för tipset, det ska kollas. När det gäller Quaife vete tusan om jag inte hellre lägger en tusing extra och får "semi-helical", som enligt broschyren är mellan rakskuret och standard. Borde rimligen skrika lite mindre ur en sån låda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted January 11, 2009 Share Posted January 11, 2009 BGHs är "helical" och deras tål upp till 280hk/340Nm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted January 12, 2009 Author Share Posted January 12, 2009 Deras hemsida var tyvärr inte särskilt informativ. Konkurrenskraftiga priser var det i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 12, 2009 Share Posted January 12, 2009 Ett problem jag ser med utväxlingar är att man alltid har 1.1 på 4:an p.g.a. rakt igen axel konstruktion. jag för min del ser mer vinster i annan slutväxel. steget mellan 3 o 4 :e växeln blir ännu större med annan drevsats i lådan. och har man annan slutväxel så är det billigare med en originallåda vid ev. ras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted January 12, 2009 Author Share Posted January 12, 2009 Mja, jag begriper inte riktigt hur du menar där. Standard typ 9 : trean 1.37:1, fyran 1:1 Quaife: trean 1.21:1 fyran 1:1 Menar du att steget mellan trean och fyran är större där? Beträffande annan slutväxel så blir resultatet med standard typ9 i praktiken en fyrväxlad låda, ettan är redan med min nuvarande slutväxel alldeles för kort. Att det blir billigare med en låda från skroten är helt klart men det var ju inte det saken gällde från början. Och i så fall kan man också vända på resonemanget, vid ras blir en axel från en skrotad 940 billigare än specialslutväxeln. Eller tänker jag helt fel nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 12, 2009 Share Posted January 12, 2009 nej det blir närmare steg. tänkte galet. jag skulle vilja ha min 5:e växel som fyran. vid 7000rpm gör min 221kmh på 4:an och 262 på 5:an. jag varvar lite mer.7300. nu orkar inte bilen varva ut på 5:an och jag har kört som fortast ung.180ärliga kmh. inte så komfortabelt. mina hast vid 7000 ser ut så här. 1 55kmh 2 97,6 3 154 4 221 5 262 en fördel är 0-100 då den gör vid 7300 på 2:an 101,78 jag har 3,44 slutvxl. opel ascona axel lamelldiffbroms. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.