stigge Posted January 2, 2009 Share Posted January 2, 2009 Jag kan som vanligt aldrig bestämma mig. Saken är den att jag har en Zetec 1.8 vilande i garaget. Den har gått dryga 2000 mil. Det är en 105-hästare. Är det någon idé att använda den (under förutsättning att jag byter till andra kamaxlar från tvålitersversionen eller köper värre kammar) eller ska jag inhandla en tvålitersmotor direkt? Skillnaden i effekt finns förstås, det är jag medveten om. Till motorn kopplas separata spjällhus, Megasquirt och ett extraktorrör som också finns i min ägo. Rätt koppling till typ9-lådan finns redan. Vad jag vill veta är om det är skillnader i hållbarhet och annat som motiverar ett köp. Svänghjulet är annorlunda, så mycket har jag klart för mig. Om det blir en tvåliters kan jag plocka hjulet från 1.8-spisen. Vattenpumpen likaså, för där är det väl annan rotationsriktning om jag förstått saken korrekt rätt. Det finns en motor på Blocket, nästan ny och med waterrail och generator och sånt. Men det skulle vara toppenfint att kunna använda det som redan finns i min ägo. Waterrail förreten, behöver man sånt i en sjua? Det borde väl finnas plats för en locostlösning med slangar och rör enligt originalinstallationen? Det är kanske ganska rätt väg att vandra om jag börjar med en 1.8, kör sönder den - för det inträffar säkert, eller hur Åman - och sedan satsar på en tvåliters som fått en omgång med slipstiftet? Att lägga en massa penar på en renovering av nuvarande Pinto känns lite tveksamt. Okej om det räcker med ringar&lager men knappast om det drar iväg med nya kolvar och vevaxelslipning och sånt. Pengar i sjön på en omodern tung motor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted January 2, 2009 Share Posted January 2, 2009 Jag ger mig på ett svar Först och främst så är Zetec maskiner hållbara. Men det är av största vikt att se till att man har ett bra tråg när man sätter dom i en sevenbil. Alla mina ras har berott på att den inte har fått olja. Det har inte synts på oljetryckmätare eller lampan. Men det har tydligen varit för lite ändå. Efter det att jag bytte till ett riktigt tråg (från scholar engine) så har jag inte haft ett enda problem med motorn. Att jag lyckades köra hål i tråget kan man inte skylla på att det var en zetec, det hade nog blivit samma fel på vilken motor som helst. Det var ett resultat av för låg bil och för djupa däcksspår. Skillnaderna mellan 1.8 och 2.0 (silvertop) är i princip borrningen. Sen har alla 2.0 oljekylining under kolvarna (det har även 1.8 130 hk). I och med att borrningen skiljer så skiljer även toppen. Vad jag kan se så är det två helt olika gjutningar. Det är samma ventiler etc, men förbränningsrummen är mindre på en 1.8. I och med att det är samma ventiler och att dom sitter på samma sätt i båda motorerna så gör det att i 1.8 liters motorn sitter ventilerna väldigt nära väggen i förbränningsrummet. Lite bilder finns här http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=103017 När det gäller svänghjul så är 1.8 hjulet mindre och lättare, men det kräver också en kopplingskorg och lamell från en Mondeo modell som inte finns (fanns) i sverige. Det går att få tag på såna kopplingar, men det är lite pyssel. Ett vanligt 2.0 svänghjul är tyngre och har en koppling som passar direkt. Sierras typ9 urtrampningslager går att använda, men för bästa känsla skall man försöka hitta ett från en Capri eller Xr4 (har jag för mig). Dessa lager är lite högre och vinkeln på kopplingsarmen blir lite rakare. hur det fungerar med saab-lager kan jag inte svara på. Jag skulle satsa på en 2.0 med 1.8 svänghjulet. 1.8 är inget att hålla på med. Men har du en liggades så kan du ju köra på den. En fräsch 2.0 orginal med trottelhus och ett bra grenrör borde kunna ge 160-165 hk. Hoppas du blev lite klokare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted January 3, 2009 Author Share Posted January 3, 2009 Tack. Jodå, nu är jag lite klokare. Ska ringa och försöka pruta lite på en motor. 1.8-svänghjulet passar finfint eftersom jag redan har skaffat rätt tryckplatta och lamell för ändamålet. Återstår lagret då, men jag kanske sätter hydraulik när jag ändå har byxorna nere. Men tråget, nog borde det gå att baffla och greja lite med ett original Escort-tråg tills vidare. Specialtrågen är ju inte direkt billiga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban1 Posted January 3, 2009 Share Posted January 3, 2009 Micke, du är en zetec guru ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted January 3, 2009 Author Share Posted January 3, 2009 Han har bra track record när det handlar om generalhaverier, har jag tolkat det som. Tur det finns såna som testar gränserna! :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted January 3, 2009 Share Posted January 3, 2009 Precis så tänkte jag när jag satte dit zetecen. Ett escort tråg som jag bafflar själv........... Men det blev en dyrköpt läxa. Köp ett Raceline, dunell eller scholar tråg så slipper du köra sönder motorerna. Dock vet jag att Jonte har gjort en kopia av ett scholar tråg. Det kan ju vara en ide. Micke Tack.Jodå, nu är jag lite klokare. Ska ringa och försöka pruta lite på en motor. 1.8-svänghjulet passar finfint eftersom jag redan har skaffat rätt tryckplatta och lamell för ändamålet. Återstår lagret då, men jag kanske sätter hydraulik när jag ändå har byxorna nere. Men tråget, nog borde det gå att baffla och greja lite med ett original Escort-tråg tills vidare. Specialtrågen är ju inte direkt billiga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted January 3, 2009 Share Posted January 3, 2009 När det gäller svänghjul så är 1.8 hjulet mindre och lättare, men det kräver också en kopplingskorg och lamell från en Mondeo modell som inte finns (fanns) i sverige. Det går att få tag på såna kopplingar, men det är lite pyssel. Ett vanligt 2.0 svänghjul är tyngre och har en koppling som passar direkt. Hej Micke. Har du måtten och vikten på ett 1.8 svänghjul? Har eventuellt en AP tryck platta på G och måste så göra om svänghjulet en hel del.....då 2.0 har försänkt lamell yta. //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted January 3, 2009 Share Posted January 3, 2009 Tvärr, Men Executive här på forumet har det dagstfärskt i minnet. Han kanske kan svara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted January 4, 2009 Share Posted January 4, 2009 tar du kammarna ifrån en escort xr3i så har du 131hk, billigt på skroten. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted January 4, 2009 Author Share Posted January 4, 2009 Fast Xr3i har väl CVH-motorn? Vaggade mig till sömns med diverse kataloger i sängen. Givetvis börjar jag tveka igen. Silvertop eller Blacktop? Man får ju en flång ny blacktop för 15 kakor. Men då verkar det bli dyrare om man ska byta kamaxlar ( tryckarna kostar tre gånger motsvarande hydrauliska). Sen kanske det räcker gott och väl med standardkammar trots allt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban1 Posted January 4, 2009 Share Posted January 4, 2009 Tvärr, Men Executive här på forumet har det dagstfärskt i minnet. Han kanske kan svara. Ett 1.8 svänghjul väger standard 8,8kg och ett 2.0 väger 9.8kg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted January 4, 2009 Share Posted January 4, 2009 Jag är inget bra på blacktops. Men jag tror att det är den motorn som också finns i USa. Där är kammarna mycket billigare. Så det går nog på ett ut. Men som sagt, det måste kollas upp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 4, 2009 Share Posted January 4, 2009 Stoppa i den motor du har med ett par nya kammar så du får ut och åka lite i sommar... Agera sedan utefter hur du tycker du upplever bilen då. Du kan få ut en del pulver ur den maskinen också om du vill lägga ut några kronor på den. Alternativt så byter du motor till nästa år och säljer den maskin du har till en annan locostbyggare till hösten. XR3i med Zetec 1,8L och 130 hk.: Modell: Escort XR3i (92-95) Typ: 1796cc Zetec DOCH 16V 130 bhp @ 6250rpm 162nm @ 4500rpm Beteckning: RQB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted January 4, 2009 Share Posted January 4, 2009 Ett 1.8 svänghjul väger standard 8,8kg och ett 2.0 väger 9.8kg :thumbsup: Måtten på 1.8 svänghjulet då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban1 Posted January 5, 2009 Share Posted January 5, 2009 :thumbsup: Måtten på 1.8 svänghjulet då? Jag kan mätta det ikväll, vilka mått behöver du ha?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted January 5, 2009 Share Posted January 5, 2009 Precis så tänkte jag när jag satte dit zetecen. Ett escort tråg som jag bafflar själv........... Men det blev en dyrköpt läxa. Köp ett Raceline, dunell eller scholar tråg så slipper du köra sönder motorerna.Dock vet jag att Jonte har gjort en kopia av ett scholar tråg. Det kan ju vara en ide. Jepp, det stämmer. Jag utgick från bilder på deras hemsida och från Locostbuilders. Jag fick mått på höjden och skissade därifrån. Hur bra det gick utvärderas fortfarande :) Bilder finns här http://forum.locostsweden.se/index.php?s...ost&p=63644 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted January 5, 2009 Share Posted January 5, 2009 Jag kan mätta det ikväll, vilka mått behöver du ha?? Alla tänkbara mått :thumbsup: :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted January 5, 2009 Author Share Posted January 5, 2009 Efter en garagestund med måttband och ögonmått noterar jag att det krävs stora modifieringar om jag ska rymma en zetec i motorrummet med nuvarande placering. Tyvärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban1 Posted January 5, 2009 Share Posted January 5, 2009 Alla tänkbara mått :thumbsup: :notworthy: Hej super7, jag har inte glömt dig, det är bara de att jag har sålt motorn med det svänghjulet, och jag ringde och bad han mätta på det, men han orkade inte, var för mycket att flytta för de tyckte han, jag ber om ursäkt, men jag kan inte hälpa dig med några mått :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 Efter en garagestund med måttband och ögonmått noterar jag att det krävs stora modifieringar om jag ska rymma en zetec i motorrummet med nuvarande placering. Tyvärr. Hej Stigge Vad kör du med för motorn nu? //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted January 6, 2009 Author Share Posted January 6, 2009 Pinto. Och den är monterad så långt bak som det bara går, har knappt 1 cm till ramen från toppens bakkant. Det innebär att termostathuset (eller en sån där Waterrail) kolliderar med tvärgående övre rör. Och för att lösa detta krävs att jag flyttar fram motor och växellåda - vilket innebär ny mellanaxel, nytt växellådsfäste och så vidare. Det är mycket som följer med så att säga. Dessutom måste jag klippa ett hål i den fina motorhuvens sida för att få plats med trattar och luftfilter. Då är det väldigt enkelt att renovera pinton. Och det finns en rimlig chans att allt är klart innan vårens solstrålar sköljer över oss... Förhoppningsvis räcker det med kolvringar och vevlager, men så billigt kommer jag nog inte undan. Det är kort sagt ett relativt stort jobb att skifta motortyp i en väl fungerande och ordentligt ihopspikad bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban1 Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 Pinto. Och den är monterad så långt bak som det bara går, har knappt 1 cm till ramen från toppens bakkant. Det innebär att termostathuset (eller en sån där Waterrail) kolliderar med tvärgående övre rör.Och för att lösa detta krävs att jag flyttar fram motor och växellåda - vilket innebär ny mellanaxel, nytt växellådsfäste och så vidare. Det är mycket som följer med så att säga. Dessutom måste jag klippa ett hål i den fina motorhuvens sida för att få plats med trattar och luftfilter. Då är det väldigt enkelt att renovera pinton. Och det finns en rimlig chans att allt är klart innan vårens solstrålar sköljer över oss... Förhoppningsvis räcker det med kolvringar och vevlager, men så billigt kommer jag nog inte undan. Det är kort sagt ett relativt stort jobb att skifta motortyp i en väl fungerande och ordentligt ihopspikad bil. Kan man inte flytta de övre röret? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 (edited) Dubbel knas.... :banghead: Edited January 6, 2009 by super7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 (edited) Har du motorn längre bak än så här? Tänkte visa en bild men det verkar inte funka att ladda upp bilden....?? Edited January 6, 2009 by super7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crx_rex Posted February 20, 2009 Share Posted February 20, 2009 Ingen här som vill köpa en 2,0l zetec från ford mondeo. Kompl med vxllåda drivaxlar mm . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.