Jump to content

Batteriladdare, Köpråd önskas!


stigge

Recommended Posts

Jag har tittat en del på CTEK-laddare och det verkar ju vara bra skit om jag ska lita på reklamen.

Frågan är om det finns några locost-alternativ som ger mer för pengarna?

Planen är att gå ner några dimensioner i batteristorlek och då kan det säkert vara bra att ha en pålitlig laddare i garaget.

Det skiljer ju rätt mycket i pris mellan olika fabrikat, till exempel Classe Olssons varianter:

CTEK ZAFIR 90

"Kapacitet 1,2-90 Ah. Laddström 0,5/3,3A." 495 kr.

Eller någon av dessa:

No Name

Den lilla - som verkar vara i paritet med CTEK-laddaren - är en hundring billigare och den stora ger mer kräm för samma pengar som CTEK.

Tyvärr är det dåligt med data på hemsidan, och jag anar att det beror på att det inte är lika bra skit.

Eller ska jag gå loss på en större (och tre gånger så dyr) laddare direkt?

Kan kanske vara lika bra, särskilt som jag är erkänd pryldåre.

Typ den här:

CTEK MULTI XS7000

5-stegs helautomatisk primärswitchad batteriladdare.

Laddar blysyrabatterier (öppna, MF, GEL och AGM) från 14Ah till 225Ah.

<li> Underhållsladdning med pulser ger batteriet bästa prestanda och livslängd.

<li> Supply-läge för floatunderhåll för 100% state of charge.

<li> Laddar även tomma batterier.

<li> Pulser för att väcka lätt sulfaterade batterier.

<li> Fyra val mellan 14,4V, 14,7V, 13,6V/Supply och 16V/Boost.

<li> Låg backström,lågt rippel och inspänningsoberoende (170-260V).

<li> Hög verkningsgrad: 85%.

Och därtill hela 5 års garanti.

Eller räcker det med billigaste snikmodellen från Biltema?

Jag har tyvärr inte så bra koll på såna här prylar, men jag betalar hellre lite mer och får bra grejor samtidigt som jag inte finner någon anledning att köpa dyrt bara för att jag tror det är bättre prestanda.

Någon bilelektriker på tråden?

Link to comment
Share on other sites

Jag har en CTEK Zafir 90 sedan ett par år tillbaka och den fungerar jättebra och är Ok att använda i utemiljö.

Såg en test för ett tag sedan och funktionen var hyffsat likvärdig på de flesta men det som skilde var olika laddningsprogram och om de var utetåliga/fuktsäkra eller måste användas i torra lokaler.

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Jag har en gammal CTEK primärswitchad batteriladdare och tycker denna laddningstyp är suverän. Visserligen "känns inte laddningen". Dvs det brummar inte det blixtrar inte om man råkar slå ihop kontakterna utan bara några små tråkiga lysdioder. Men tusan så effektiv. Laddar både bil med elekronik i utan att koppla bort någon minuspol. Laddar moped och motorcykel med på samma sätt (inte koppla ur minuspolen).

Sedan vilket märke det är ju en fråga men CETEKen är jättenöjd med. Och kommer troligen fortsätta vara nöjd med den.

För varje år kommer det nya effektivare laddprogram och kapslingar. Min gamla trotjänare ser jag till att den inte ligger i "blötan" ut utan ligger torrt under huven vid laddning.

Jag har inte berättat något för den om tester, miljö eller nya funktioner som nyare laddare har så därför tröskar den på. Det är ju bara vanliga blybatterier eller till moped/Mc gelbatterier jag kör och dessa är rätt tåliga.

Stigge: med tanke på --- särskilt som jag är erkänd pryldåre -- Köp den dyrare. men jag tror att "snikmodellen" går lika bra i alla fall till vanligt bly eller gel-batteri.

(Oj det var ett lång svar på ditt nästan redan färdiga svar ovan.............)

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Den dag man behöver starthjälpsfunktion i sin laddare då........?

Jag tycker jag använder det ganska ofta i förhållande till hur ofta min laddare är framme.

Med en ctek i det läget ?? koppla på laddaren och sätt på en panna kaffe eller vad göra ??

Jag har en Einhell laddare på 10kg och 40A laddström. fjärrkontroll till starthjälpsläget som

man tar med sej in bakom ratten för att fyra av krämen i startögonblicket.

Den funkar finfint och har inte tagit död på någon elektronik än iallafall.

Det borde ju vara dödsdömt att göra så om man läser Ctek reklamen.......

Deras "världsbästa" laddare är ju i princip "den enda i världen" (lite tillspetsat) som duger till

att ladda ett batteri med utan att koppla av batteripolen. Iallafall om all elektronik inte ska avrättas

omedelbart eller själv begå harakiri av all oduglig ström från andra tillverkares laddare.

Jag betvivlar inte att CTEK gör bra laddare men deras marknadsföring av sina produkter

är lite väl amerikansk för att svälja med hull och hår för min del.

Personligen tror jag att vi än en gång kommer få tillfälle att konstatera att inget är nytt under solen....

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt. Jag har två laddare en CTEk som löser all normal laddning. De få gånger jag behöver lite "starthjälp power" då har jag en 10-15 kg dundermaskin som amperen riktigt stänker om och håret ställer sig rakt upp vid "power up". Dessutom blir man stark i armarna av den.

Men som sagt rätt använd CETK så är det väldigt sällan dunderburken behövs. Tror det var en gång 2008 och då beroende på att jag glömde ladda upp ett batteri med CTEKEN.

Kan väl tilläggas som parentes att jag fått CETKen det är väl därför jag gillar den så bra (gratis är gott).

Link to comment
Share on other sites

Nu blev det i alla fall en Ctek 7000. 1400 pistoler.

För mina behov är det inte så lämpligt med en värsta sortens hypersuperduperstartbooster.

Jag har en dieselbil med bränsledriven motorvärmare, och den drar ström eftersom den går cirka trekvart på timern innan bilen är varm. Fläkt i värmaren plus pump plus kupefläkt.

Vintertid naggas batteristyrkan i kanten, dag för dag eftersom jag aldrig kör längre än 35 minuter mellan tillfällena med värmare. Lägg till bakrutevärme och ibland sätesvärme så går det inte ihop sig riktigt med alla förbrukare. Batteriet är sex år gammalt dessutom.

Då är det smidigt att koppla laddaren till motorvärmarstolpen på jobbet och trycka in lite kräm medan jag gör min plikt.

För Pegasus-bruk kan det vara bra att ha en laddare som kan stå en vecka utan att batteriet kokar torrt.

Plus motorcykeln också.

Om jag behöver väldigt snabb starthjälp i garaget så har jag ett fräscht batteri som står redo. Med den nya laddaren kan det vara fulladdat i alla lägen också.

Enligt bruksanvisningen tar det förresten tio minuter från påbörjad laddning till möjlig start för egen maskin. Men det är ju reklamen det.

Link to comment
Share on other sites

Ett inlägg i min smak :)

Har funderat på samma sak, men i och man är helt rudis när det gäller el så vet man ju inte.

Själv kör jag en gammal einhell som har används till det mesta, elktrolys, batteriladdning, heatwire, rakettändning

Micke

Den dag man behöver starthjälpsfunktion i sin laddare då........?

Jag tycker jag använder det ganska ofta i förhållande till hur ofta min laddare är framme.

Med en ctek i det läget ?? koppla på laddaren och sätt på en panna kaffe eller vad göra ??

Jag har en Einhell laddare på 10kg och 40A laddström. fjärrkontroll till starthjälpsläget som

man tar med sej in bakom ratten för att fyra av krämen i startögonblicket.

Den funkar finfint och har inte tagit död på någon elektronik än iallafall.

Det borde ju vara dödsdömt att göra så om man läser Ctek reklamen.......

Deras "världsbästa" laddare är ju i princip "den enda i världen" (lite tillspetsat) som duger till

att ladda ett batteri med utan att koppla av batteripolen. Iallafall om all elektronik inte ska avrättas

omedelbart eller själv begå harakiri av all oduglig ström från andra tillverkares laddare.

Jag betvivlar inte att CTEK gör bra laddare men deras marknadsföring av sina produkter

är lite väl amerikansk för att svälja med hull och hår för min del.

Personligen tror jag att vi än en gång kommer få tillfälle att konstatera att inget är nytt under solen....

Link to comment
Share on other sites

Själv kör jag med en ctek 7000. sedan har jag en kärra med det på. på den står ett 110AH batteri som släpper 900A. dessa 2 tillsammans ger mig laddfunktion och startström så det räcker till det mesta...

'

laddaren kostasde 900kr på tradera och batteriet var istortsett gratis. (nytt)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...