Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjena alla!

Har äntligen fått tummen ur och sakta börjat demontera bilen för vinterns uppgraderingar.

Jag har under sommarn svurit ve och förbannelse över det vänstra fram-oket som ibland hänger sig och ligger på.

Har man en original-Pinto med knappa hundra hästar så vill man högst ogärna se tio av dem försvinna iväg genom oket.

Jag har fått den onda blicken av frugan när jag förklarat att jag nog högst sannolikt måste beställa ett Wilwood-kit från England för några futtiga tusenlappar.

Hon har gått så långt att hon antyder att jag kommer tvingas ta pengarna från mitt pub-konto :banghead: .

Så för att inte hamna i onåd har jag funderat på en locostlösning.

Biltema har en hel drös med "nya" ok för 500 spänn styck.

Vet ni om något av dem passar bolt on? Hur är det med Mondeo?

Finns det någon som anpassat något av dessa ok med adapter?

Erfarenheter önskas :unsure: .

Posted

Är det något fel på Sierraok? Även om inte Biltema listar dem så är renoveringssatser inte dyra på Mekonomen/Meca, till exempel.

Jag är annars rätt säker på att Mondeo-oken passar på spindeln men det beror ju på vad du har för skiva också. Har du inte ventilerade 260 mm skivor nu, lär du få byta till det för att köra Mondeo-ok.

/Gustaf

Posted

Har demonterat mitt befintliga Sierra-ok 30 miljarder gånger och bytt renoveringssats.

Det vill inte riktigt fungera.

Den lokala skrotnissen vill ha 500 spänn för ett "nytt" ok som ser ut som det upplevt minst 2 världskrig.

Det verkar så bra och Locost att få loss ett bolt on från Feltema för exakt samma summa.

Posted

Tja, men Biltemas glidok, säljs de kompletta? Annars måste du ju ändå skaffa en bygel från skroten...

Om du tar isär oket, kör det genom elektrolys och stoppar i en renoveringsats och nya glidpinnar blir oket nästan nytt, om bara kolven är fräsch.

/Gustaf

Posted

om du nu gjort rent och smort upp ditt ok många ggr utan resultat så är det inte utan att mina tankar går till skivan.

är den verkligen 100% linjär? om den t.ex. är smalare längre ut så kan faktiskt oket komma ite i spänn vid inbromsning och nypa fast så. jag har sett det på otaliga bilar. så nya eller nysvarvade skivor o nya belägg rekommenderas för att det ska funka

Posted

Ach so?

Detta var en helt ny teori. Ska genast kolla. Skivorna är ju från feltema så allt kan ju hända.

Ifs även repsatsen till oket.

Min tanke var ju från början att komma undan med 499 spänn för ett nytt ok och att slippa hämta ut ett lik från skroten som sedan ska bada elektrolysbad och få ny lack och packningar.

Många möjligheter. Ska kolla skivan och kanske ge oket en sista chans.

Jag kan lova att jag fått ett mindre psykbryt på just detta oket.

Demonterat och försett med nya packningar och kolven går finfint.

Väl i bilen kan det fungera en hel Södermanlandsrunda innan det börjar kärva.

Båda framoken har fått samma omsorg och det högra strular aldrig.

Jag hade önskat att någon på forumet hade sagt att det bara är att ta oket från Volvo 240 och sedan montera det med en distanshylsa och vips så är allt bra igen. :D

Posted

Är bromsslangen frisk då? Om den är dålig kan den bli som en backventil. Kollas enklast genom att man lossar luftnippeln när oket ligger an - släpper det då är det "hydraulisk" anliggning...

/Gustaf

Posted

om skivan är okej så kan du göra en koll att oket är i linje med skivan

Posted

det gustav säger om broms slangen... jag drabbades av detta på min vw buggy en ny Biltama slang... den hade legat ca ett år.. bromsoken var båda renoverade men det ena kärvade... satte dit ett helt nytt ok..men felet kvarstod, fick tipset byt slang!! när jag motvilligt bytt den ``nya ´´ slangen så var felet borta..

Posted (edited)

Tjena Fredrik!

Jag kan svarva skivorna åt dej om det behövs. Kan va skönt med en blöjbytarpaus och utföra lite riktigt arbete :P

Edited by AlfaRonny
Posted

Tack för alla tipsen. Helt klart ligger nog lösningen i någon av dem.

Så här får det bli. Jag behåller det sataniska helvetes-oket tills dess att det blir varmare ute och så kollar jag om det kan vara så att trycket ligger kvar i slangen. Ska även kontrollera att ok och skiva linjerar bra samt om skivan är rak.

Återkommer. Kanske med nya ok/skivor eller kanske bara med ny slang.

Tack!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...