Jump to content

Tankanslutningar


Recommended Posts

Funderar på hur jag ska göra soppaslangsanslutninen till tanken. Enklast vore väl att stoppa ner ett rör och svetsa fast, men kommer det att kunna vibrera av om man inte fäster det i botten på tanken?

Ska man dessutom kunna få på soppaslangen så bör det ju vara tunnväggigt och då blir det ju svårt att svetsa.

Vill ha pickup och retur samt avluftning upptill och undrar hur ni har gjort. Det borde väl finnas nåt snyggt att bara bulta dit men var nånstans.

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Jag var nog väldigt otydlig, jag menar alltså anslutningen till pickup, retur mm. Funderar på att svetsa dit nån nippel men alla verkar ju vara i mässing. Ska kolla på biltemas tryckluftsnipplar (15-1994) om dom är i stål.

Link to comment
Share on other sites

mässing fungerar ju bra det e bara att hårdlöda den mot tanken... ehhh i vilket matterial gör du tanken... Rf eller svart..eller alu.. iofs har du väl inte tyngdbegränsning så en Rf tank med en hårdlödd gäng nippel funkar väl.. silverlod typ..

Link to comment
Share on other sites

Nu när jag funderat lite mer kan du väl svetsa i en bussning som du gängat motsvarande den nippeln du tänker använda. Tänk bara på att inte suga ifrån botten på tanken.

Vad ska du tillverka tanken i för material?

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Tanken är gjord i vanlig plåt men den blev inte så ärst snygg så det kanske blir en rostfri så småningom. Har ju ändå gjort allt två gånger känns det som ;) Hur långt från botten ska man ha sugröret då? Vill ju kunna använda soppan i tanken också! Gängad bussning är ett alternativ såklart. En fråga till: Gängtejp, pallar den för soppa eller ska man köra med silikon? Eller packning?

Link to comment
Share on other sites

Jag har använt PL-400 (en typ av sättlim). PL-400 är suverän att täta Volvo 740 bränsleanslutningar med. Den klassiska som rostar av på årsmodell 1989 och äldre.

Jag använder det som tätning och klister på CealmSeven mellan min tankanslutning från Volvo 740 (plåtgängan) som sedan är intryckt med presspassning i en svarvad fastsvetsad del i tankröret. Jag kommer aldrig få loss dessa delar hela. Men tätar och klistrar gör den bra den kära PL-400.

Fast PL-400 kanske blir för "kraftigt" som ersättning till gängtejp / eller mer vanligt gängkladd/tätning

Link to comment
Share on other sites

PL är ju en kär vän i garaget, men pallar den verkligen för bensin i det långa loppet? Man vill ju inte ha en massa gegg i munstyckena. Fast det låter ju väldigt smidigt, PL 400 är fanimej makalöst, tror jag ska bygga nästa i bil i PL. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Roligt att höra en PL-polare till. Jag åkte runt totalt över åren med 10 eller 12 PL-400 tuber som tätningen bak på samma bil (istället för sandsäckar på vintern). Det är inget skämt med antalet det kan verifieras med kvitto nästan. Jag packade in hela övre bensintanksdelen inför den årligen återkommande för att slippa tvåa........... Usch vad dumt egentligen.

Michael Th är inne på en bättre linje i sitt inlägg för din tank. Men som sagt PL-forever........funkar på knäckebröd också i alla fall för att hålla ihop mackan..

Link to comment
Share on other sites

Om gängerna bottnar och du har jämna flänsar kan du använda koppar eller aluminiumbricka.

Jag hade undvikit för mycket "gägg" i bensintanken för att slippa att pump, filter och ev. munstycke sätter igen.

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Är det ingen som försökt med inre slang kopplat till ett "flöte" så att man alltid suger strax under ytan hur man än svänger :) Har för mej att detta diskuterats tidigare men orkar inte leta upp diskutionen.

Borde ju gå och slänga catchtank och spara några viktiga gram. Men eftersom ingen? kör denna lösning så kanske det inte funkar i praktiken... eller?

Link to comment
Share on other sites

Inom modellflyget för de som fortfarande använder förbränningsmotorer så har man "Clunk-tankar" där "Clunken" är en metall klump som hänger i silikonslang. Oavsett hur du flyger ligger alltid "Klunken" och suger där bränslet finns. Men en modelltank är inte mer än 0.5 till någon deciliter totalt. Skulle samma metod tillämpas i en fullskala bil så blir det svårt med skvalpskotten. Där är det lite med levande massa om man skippar skvalpskotten och låter bränslet flyta fritt. Sedan böjligheten i sugslangen. Förmodligen därför som Klunk-principen blev kvar hos modellhobbyn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...