Jump to content

Sierra -87 Insprutning Blyfri?


dmc12Hank

Recommended Posts

Hej alla!

Min donator är en Sierra -87, 2.0 pinto med insprutning.

Jag läste nånstans här på forumet att alla pinto med insprutning har toppar som klarar blyfri bensin.

Min Sierra har ingen kat och ingen förstrypning vid tanklocket.

Hittar ingen märkning vid tändstift 4 som tydligen ska vara där om det är en blyfri topp.

Klarar min motor blyfritt?

Nån som kan bringa klarhet?

Har läst om att ändring av reglerna är på ingång, måste ha kat osv.

Är min motor nåt att satsa på eller ska jag tänka om och leta efter nån annan? Kommer det att krävas lambda styrning och kolkanister osv?

Om min pinto klarar blyfritt, kan det räcka med att jag monterar en katalysator och då klara dom nya reglerna?

Tacksam för svar.

Henrik.

Link to comment
Share on other sites

Alla EFI-toppar jag sett har klarat blyfritt, och även de gamla Pintotopparna funkar utan bly. Är man orolig kan man ju slå i lite blyersättning emellanåt.

Exakt hur reglerna kommer se ut vet vi inte. Det kan bli som idag, det kan räcka att bara montera katalysator på motorn, det kan krävas kat och lambdastyrd insprutning och det kan krävas en motor som är i avgascertifierat utförande (=100% identisk med en motor från en bil med kat).

Tyvärr vet jag inte heller när vi vet mer.

Eftersom Pinto finns med kat tycker jag ändå det är ett rätt "framtidssäkert" val.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...