dmc12Hank Posted December 18, 2008 Share Posted December 18, 2008 Hej alla! Min donator är en Sierra -87, 2.0 pinto med insprutning. Jag läste nånstans här på forumet att alla pinto med insprutning har toppar som klarar blyfri bensin. Min Sierra har ingen kat och ingen förstrypning vid tanklocket. Hittar ingen märkning vid tändstift 4 som tydligen ska vara där om det är en blyfri topp. Klarar min motor blyfritt? Nån som kan bringa klarhet? Har läst om att ändring av reglerna är på ingång, måste ha kat osv. Är min motor nåt att satsa på eller ska jag tänka om och leta efter nån annan? Kommer det att krävas lambda styrning och kolkanister osv? Om min pinto klarar blyfritt, kan det räcka med att jag monterar en katalysator och då klara dom nya reglerna? Tacksam för svar. Henrik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted December 18, 2008 Share Posted December 18, 2008 Alla EFI-toppar jag sett har klarat blyfritt, och även de gamla Pintotopparna funkar utan bly. Är man orolig kan man ju slå i lite blyersättning emellanåt. Exakt hur reglerna kommer se ut vet vi inte. Det kan bli som idag, det kan räcka att bara montera katalysator på motorn, det kan krävas kat och lambdastyrd insprutning och det kan krävas en motor som är i avgascertifierat utförande (=100% identisk med en motor från en bil med kat). Tyvärr vet jag inte heller när vi vet mer. Eftersom Pinto finns med kat tycker jag ändå det är ett rätt "framtidssäkert" val. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted December 18, 2008 Author Share Posted December 18, 2008 Tack för snabbt svar! Då satsar jag nog på att behålla pinton och hoppas att det inte blir så stora förändringar. I värsta fall får jag byta styrbox och koppla in lambda osv antar jag. Henrik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts