Jump to content

Vilken Dimention På Uniballs?


kler

Recommended Posts

Har frågat tidigare men inte fått något svar..

Vad har ni för uniballs när ni bygger länkarmar till bakvagnen?

Är det OK att använda så klena som M12 eller ska man ha M20? Eller något där i mellan.

Vore intressant att få reda på vilka dimentioner som är vanligast förekomande. Jag hade själv tänkt använda M14 MEN funderar nu på om det ev. är lite klent.

Jag kommer att använda bussningar i ena änden och uniballs i den andra. Detta borde ju skona uniballsen en del.

Kom igen nu och skriv vad ni har för uniballsdimentioner..

Link to comment
Share on other sites

är det ett motorstarkt ``tungt´´ bygge eller ett lätt med mindre lättare/motorsvagare motor.sådant har ju definitivt betydelse.. liksom breda stora hjul eller små smala.. iofs allt är relativt men det finns ju ytterligheter innom ``seven´´ byggena..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Kanske ingen hjälp men jag kör 16 SKF kolfiber kvalite som skall tåla damm ( tätade).

Hade nog utan problem varit ok med 14 men ja kom över 16mm billigt.

Glöm inte bort att du sedan oxå måste ha gummi "sockar" över alla fina uniballs ( och köp inga billag kina grejor). Och det är två anledningar 1 SFRO vill ha det ! 2 du sparar pengar på att dina "balls" inte går sönder

Som sagt ingen hjälp men jag har 16mm ( hade nog hållt på en traktor om man synar kvaliten och läser lite data på dem )

I mitt fall valde jag uniballa av ren idioti ( det är ju racing.... och skall vara bäst) i verkligheten har det kostat många tusen lappar och komme nog kosta mera då första vändan är utslien efter några år .

Men jädrar...... vilken respons man verkar ha det lill ajag kört bilen ;)

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Jag har hyfsat med pulver i min sjua på 700kg+ och har plågat den riktigt hårt många många gånger

men har aldrig förstört någon uniball. Det inkluderar stående starter med breda uppvärmda

slicks bak och diff samt en massa annat som borde frestat nog för att ta livet av dom, men inte.....

I år bytte jag ut dom ändå i förebyggande syfte efter i runda slängar 1000mil sedan april 2005.

Till synes inget slitage alls efter undersökning visuellt och kännt efter glapp rent manuellt.

Så mitt tips är nog att köpa uniballs i god kvalité i storlek M12 om du inte bygger något

extremt i vikt eller effekt väg.

Link to comment
Share on other sites

Bilen kommer nog hamna på 750-800 kg med en 2,0t SAAB motor på 150 hk..

Har ni fått era byggen genom SFRO-besiktningen med M12 uniballs så borde ju M14 vara OK, förutsatt att de är av god kvalité.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Tobias!

Handlade åxå på mecmove med mycket bra service. Råkade beställa för små distansringar, de byttes snabbt till större utan kostnad. Kan rekommendera dem stark utifrån min erfarenhet.

m :D h

Janne

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...