Panzer Posted October 30, 2008 Share Posted October 30, 2008 Jag har beslutat mig för att bygga om min bil (rörhög) till Sierraspindlar. Vad är skillnaden mellan spindlar som kommer från en donator med ABS och en utan? Om där inte är någon avgörande skillnad, hur är det med bromsoken? Passar ett ok avsett för en bil utan ABS på en spindel från en bil med ABS? Är där något annat jag skall tänka på vid nästa skroträd? // JEK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 30, 2008 Share Posted October 30, 2008 Spindeln från ABS-bil har hål för ABS-givare och tandhjul. Annars lika såvitt jag vet, har jag inte helt fel är det själva oken som skiljer (260 mm skivor på ABS, 240 mm skivor utan). /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted October 30, 2008 Author Share Posted October 30, 2008 OK! Kan man montera ok från bil utan ABS och 240mm skivor på spindel från en ABS-bil? // JEK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted October 31, 2008 Share Posted October 31, 2008 Ja man kan byta hej vilt mellan dessa - själv kör jag mer ok och skivor från en med ABS på en spindel utan ABS. Då använder jag både bromsok och bygeln man fäster oket i... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted October 31, 2008 Author Share Posted October 31, 2008 Tack för det, då är det bara att ge sig ut och leta på skroten! // JEK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Lilja Posted October 31, 2008 Share Posted October 31, 2008 Jag renoverade mina ABS-spindlar och bakhubbar nyligen och upptäckte att alla hjullager var ca dubbelt så dyra gentemot utan ABS. Värt att tänka på kanske? / Lilja Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted October 31, 2008 Author Share Posted October 31, 2008 Intressant! Men när jag tittar på Autoexperten så får jag intrycket att det är samma lager fram på bilar med och utan ABS. Bak är där dock prisskillnad. // JEK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts