Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har beslutat mig för att bygga om min bil (rörhög) till Sierraspindlar.

Vad är skillnaden mellan spindlar som kommer från en donator med ABS och en utan?

Om där inte är någon avgörande skillnad, hur är det med bromsoken?

Passar ett ok avsett för en bil utan ABS på en spindel från en bil med ABS?

Är där något annat jag skall tänka på vid nästa skroträd?

//

JEK

Posted

Spindeln från ABS-bil har hål för ABS-givare och tandhjul. Annars lika såvitt jag vet, har jag inte helt fel är det själva oken som skiljer (260 mm skivor på ABS, 240 mm skivor utan).

/Gustaf

Posted

OK!

Kan man montera ok från bil utan ABS och 240mm skivor på spindel från en ABS-bil?

//

JEK

Posted

Ja man kan byta hej vilt mellan dessa - själv kör jag mer ok och skivor från en med ABS på en spindel utan ABS. Då använder jag både bromsok och bygeln man fäster oket i...

Posted

Tack för det, då är det bara att ge sig ut och leta på skroten!

//

JEK

Posted

Jag renoverade mina ABS-spindlar och bakhubbar nyligen och upptäckte att alla hjullager var ca dubbelt så dyra gentemot utan ABS. Värt att tänka på kanske?

/ Lilja

Posted

Intressant!

Men när jag tittar på Autoexperten så får jag intrycket att det är samma lager fram på bilar med och utan ABS. Bak är där dock prisskillnad.

//

JEK

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...