martin.restin Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Hej, har ett bygge som förnärvarande står still pga tanusspindlar som ger för står scrub. Har kommit fram till att jag vill byta spindlarna istället för att bolla med ET. (Går inte att ha djupare fälgar bak). Har kollat på westfield men inte kunnat få några mått på dessa, annars verkar dom intressanta. Så, någon som har koll på geometrierna på westfield spindeln? Vilka andra spindlar kan vara lämpliga? Raceledas verkade ju intressanta men dessa verkar inte gå att få tag på längre (escortgeometri). // Martin Restin www.restin.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Har du läst om Gabbes modifiering av Taunus-spindlarna här på forumet? Han fick ner scrub till en godkänd nivå... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Sierraspindlar går ju att mecka dit, om man orkar: Då blir det till att fixa: Nya bärarmar både uppe å nere. Förmodligen ny dämpare (längre + hårdare fjäder) Längre bromslangar "Svamp" Till övre spindelleden Ombrotchning av undre konan. /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 30, 2008 Share Posted October 30, 2008 Westfield är lika illa som Taunus om de inte ändrat nu på senare tid. Wilwood har en spindel som ger riktigt bra geometri. Volvo 140 är inte heller så tokig. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martin.restin Posted November 28, 2008 Author Share Posted November 28, 2008 Blev Wilwood's spindlar, känns som en utav dom bättre lösningarna men inte den billigaste. www.dalhems.se är agent får dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted November 28, 2008 Share Posted November 28, 2008 pris?? hittade inte dom på deras hemsida... och priset inkluderar ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gabbes Posted November 30, 2008 Share Posted November 30, 2008 Vad skall du använda för kulleder till Wilwood spindeln? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martin.restin Posted December 2, 2008 Author Share Posted December 2, 2008 (edited) Priset är 16 500, vilket är en hel del pengar, misstänker att det finns en del ett göra på priset om man importerar. och för detta får man: spindlar, bromsskiva, bromsok, nav + lite krimskrams. Ett krux är att navet är 5-bults så antingen får jag svarva ett nytt eller modiferera befintligt. Tyvärrr så är det 10 hål i naven (2 5-bults bultcirklar). Dessa 2 kit är det: Kit med "tillbehör" Spindel Som kulleder har jag tänkt att använda de som står i boken dvs: transit p-ände (M18 viktigt viktigt) Taunus, Har mätt lite på denna och är lite tveksam till att den passar, backuppen är denna: Kulled rallydesign Edited December 2, 2008 by martin.restin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martin.restin Posted December 2, 2008 Author Share Posted December 2, 2008 Gabbe: kan du passa på att förklara din modifiering. Låter klart intressant även om jag valt en annan lösning . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted December 3, 2008 Share Posted December 3, 2008 Vad tror ni om svensk husspindel? :D ..sorry, kunde inte låta bli... :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted December 3, 2008 Share Posted December 3, 2008 bara den har rätt geometri så är det okey!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted December 4, 2008 Share Posted December 4, 2008 Nja? Spindlarna vi har i källaren hemma är nog för stora. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gabbes Posted December 11, 2008 Share Posted December 11, 2008 Kolla länken här: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=6135 Gabbe: kan du passa på att förklara din modifiering.Låter klart intressant även om jag valt en annan lösning . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingenjören Posted December 12, 2008 Share Posted December 12, 2008 Ursäkta min okunnighet men vilka mått talar vi om för scrub och styrradie? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martin.restin Posted December 12, 2008 Author Share Posted December 12, 2008 Scrubradie har jag försökt visa här: Info om scrub Dvs en tänkt linje mellan kullederna träffar marken. avståndet från den punkten till centrum på däcket. ökat offset minskar scrub. Större rullradie minskar scrub. Rätta mig om jag har fel. Här finns lite info om tanusens geometri, raceleda verkar dock ha kursat. Raceledas spindel med tanusgeometri Det har spekulerats en del här på forumet varför Taunus har så hög scrub och en orsak verkar vara att det blir lättare att svänga vid låga hastigheter. Känns som en trolig orsak. Hoppas att det hjälper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.