Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej, har ett bygge som förnärvarande står still pga tanusspindlar som ger för står scrub.

Har kommit fram till att jag vill byta spindlarna istället för att bolla med ET.

(Går inte att ha djupare fälgar bak).

Har kollat på westfield men inte kunnat få några mått på dessa, annars verkar dom intressanta.

Så, någon som har koll på geometrierna på westfield spindeln?

Vilka andra spindlar kan vara lämpliga?

Raceledas verkade ju intressanta men dessa verkar inte gå att få tag på längre (escortgeometri).

// Martin Restin

www.restin.se

Posted

Har du läst om Gabbes modifiering av Taunus-spindlarna här på forumet? Han fick ner scrub till en godkänd nivå...

Posted

Sierraspindlar går ju att mecka dit, om man orkar:

Då blir det till att fixa:

Nya bärarmar både uppe å nere.

Förmodligen ny dämpare (längre + hårdare fjäder)

Längre bromslangar

"Svamp" Till övre spindelleden

Ombrotchning av undre konan.

/Janne

Posted

Westfield är lika illa som Taunus om de inte ändrat nu på senare tid.

Wilwood har en spindel som ger riktigt bra geometri. Volvo 140 är inte heller så tokig.

/Gustaf

  • 4 weeks later...
Posted

Blev Wilwood's spindlar, känns som en utav dom bättre lösningarna men inte den billigaste.

www.dalhems.se är agent får dom.

Posted (edited)

Priset är 16 500, vilket är en hel del pengar, misstänker att det finns en del ett göra på priset om man importerar.

och för detta får man:

spindlar, bromsskiva, bromsok, nav + lite krimskrams.

Ett krux är att navet är 5-bults så antingen får jag svarva ett nytt eller modiferera befintligt.

Tyvärrr så är det 10 hål i naven (2 5-bults bultcirklar).

Dessa 2 kit är det:

Kit med "tillbehör"

Spindel

Som kulleder har jag tänkt att använda de som står i boken dvs:

transit p-ände (M18 viktigt viktigt)

Taunus, Har mätt lite på denna och är lite tveksam till att den passar, backuppen är denna:

Kulled rallydesign

Edited by martin.restin
Posted

Scrubradie har jag försökt visa här:

Info om scrub

Dvs en tänkt linje mellan kullederna träffar marken. avståndet från den punkten till centrum på däcket.

ökat offset minskar scrub.

Större rullradie minskar scrub.

Rätta mig om jag har fel.

Här finns lite info om tanusens geometri, raceleda verkar dock ha kursat.

Raceledas spindel med tanusgeometri

Det har spekulerats en del här på forumet varför Taunus har så hög scrub och

en orsak verkar vara att det blir lättare att svänga vid låga hastigheter.

Känns som en trolig orsak.

Hoppas att det hjälper.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...