saab Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 hej någon som vet hur tjock distansen mellan låda och urtrampnings lager ska vara om man kör saab 2,0 turbo och omega lådan med orginal urtrampnings lager(hydrauliskt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 hej någon som vet hur tjock distansen mellan låda och urtrampnings lager ska vara om man kör saab 2,0 turbo och omega lådan med orginal urtrampnings lager(hydrauliskt) Det är nog bäst att mäta själv. Jag har en B204E-motorn från 2000, och fick fram måttet 12 mm. Någon annan på forumet hade 15 mm, och ytterligare någon hade 19 mm. Kan det inte också bero på hur sliten kopplingslamellen är? :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 Det var jag som mätte mig fram till 19 mm. Mätte från växellådans anliggningsyta in till fullt intryckt urtrampningslager. Sen mätte jag från motorns anliggningsyta till solfjädern där urtrampningslagret ska ta emot. Fick en differans på 20 mm. Jag beställde distansen från en mekanisk verkstad och tyckte det var bättre med en för tjock då man i så fall kunde svarvat av lite. Märkte faktiskt när jag skulle provköra att det svårt att få i växlarna (nästan omöjligt) trots fullt luftad koppling. Det visade att pga en dåligt spänd bult få blev det en glipa mellan motor och växellåda på 2 mm. Med bulten spänd gick det lätt, det borde tyda på att distansen inte är för tjock. Kolla http://seven.no-ip.info/ under transmission. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke_S Posted August 20, 2009 Share Posted August 20, 2009 Det var jag som mätte mig fram till 19 mm. Mätte från växellådans anliggningsyta in till fullt intryckt urtrampningslager. Sen mätte jag från motorns anliggningsyta till solfjädern där urtrampningslagret ska ta emot. Fick en differans på 20 mm. Jag beställde distansen från en mekanisk verkstad och tyckte det var bättre med en för tjock då man i så fall kunde svarvat av lite. Märkte faktiskt när jag skulle provköra att det svårt att få i växlarna (nästan omöjligt) trots fullt luftad koppling. Det visade att pga en dåligt spänd bult få blev det en glipa mellan motor och växellåda på 2 mm. Med bulten spänd gick det lätt, det borde tyda på att distansen inte är för tjock. Kolla http://seven.no-ip.info/ under transmission. hej rikard undra vilken mek verkstad du var på när du beställde distansen till urtrampningslageret. Jag bor utanför HBG så det e inte så långt att åka och beställa en. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 20, 2009 Share Posted August 20, 2009 Intressant....funderade just på hur tusan jag skall mäta upp distansen och här fanns svaret :D Rikard: Med dina 20 mm differans och 19 mm distans....hur kommer detta bli när lamellen slits och solfjädern kommer ut mer....är det inte risk för att det "bottnar"? Lilje7 och Ni andra med detta "problem", hur stor differans har ni mätt upp resp hur tjock distans har ni? (om man kan dra någon slutsats om hur ni resonerar/tänker) Mellan att jag snyggar till garaget inför den kommande leveransen så flyttade jag idag på växellådan. Mitt urtrampningslager "fjädrar ut" (mot motorn) till typ ändläget. Är detta normalt när man inte har olja i osv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted August 20, 2009 Share Posted August 20, 2009 Min lamell är begagnad och ganska sliten redan. Det är skumt det här med måtten och jag är fortfarande inte säker på om det stämmer. Kan vara så att svänghjulen är olika tjocka, vet att det finns två tjocklekar på saabsvänghjul. Jag har inte koll på var mitt svänghjul kommer ifrån. Har plockat delar från olika ställen och glömt vad som kommer från vad. Jocke_s: Jag beställde den på en mek. verkstad nära mitt garage, http://www.jgmekaniska.se/ Men du kan gå till vilken lokal verlstad som helst, är ju ett superenkelt jobb om man har svarv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted August 20, 2009 Share Posted August 20, 2009 Mitt urtrampningslager "fjädrar ut" (mot motorn) till typ ändläget. Är detta normalt när man inte har olja i osv? Förmodligen en fjäder som ska hålla lagret mot solfjädrarna för att minska dödgången i pedalen. Detta behövs med tanke på att hydraliken inte går att justera som en vajerstyrd koppling utan blir genom denna fjäder självjusterande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted August 21, 2009 Share Posted August 21, 2009 (edited) Förmodligen en fjäder som ska hålla lagret mot solfjädrarna för att minska dödgången i pedalen. Detta behövs med tanke på att hydraliken inte går att justera som en vajerstyrd koppling utan blir genom denna fjäder självjusterande. Det stämmer precis! Annars vet jag inte om jag har något bra svar - har själv mätt och donat en hel del. (Se min byggtråd). Jag har problem fortfarande - min koppling vill inte koppla ur "det där sista". Jag får slå i växeln och sedan kan jag göra en vanlig igångslirning. :notworthy: Edited August 21, 2009 by Lilje7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 21, 2009 Share Posted August 21, 2009 Tack för svaren...skall kolla din byggtråd igen Lilje7 :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.