monkey Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Hej allihop! Johan heter jag, 20 år bor i Karlstad första posten så ni kan väll vara snälla :unsure: Har väll egentligen drösvis med frågor angående det mesta men hoppas på att få lite svar iaf. Har tänk att så småning om bygga mig en egen 7:a, jag är ganska säker på att det blir en Dala7 då den verakar passa mina 193cm ganska bra vill även få plats med ordentliga stolar. Så hittils jag kommit fram till att jag vill använda mig av (Såklart öppen för ändringar) Volvo 850: Spindlar Bromsskivor Ok Allt med styrning vad det nu heter .. sen har jag inte kommit så mkt längre. Så det är nu det börjar bli jobbigt :) hade tänkt mig 150-170 hk men jag vet inte riktigt vilka motorer som får plats. alternativen jag hade tänkt mig är iaf: 5a från volvo, 6a från BMW, 6a eller 4a från Alfa, eller 4a från Ford (typ Zetec eller liknande) OBS! ingen turbo, här är det N/A som gäller. (För enkelhetens skull) Växellådor, rätta mig om jag har fel kan man ta nästan vilken som hellst om man har rätt adapterplatta? vart får man tag på / hur lätt tillverkar man en egen? Bakaxel kan jag inte alls något om men en diffad ska nog hitta ner iaf. Stötdämpare: Dala7 säljer ju SPAX Komplett uppsättning inkl fjädrar för 7250:-, tänkte om det fanns något med "Locostig" variant som är likvärdig eller funkar på Dala7 Kardan vet jag inte heller men en som passar vore kanon! :hypocrite: hoppas ni har överseende det vore guld o få lite hjälp :D helst tar jag ju så mkt som möjligt från en o samma bil, men har jag förstått det rätt så passar många volvodelar bra på Dala7an. o det vore ju en fördel. men jag är väldigt sugen på en Alfa 6a men jag undrar om inte växellåda och skivor sitter på bakaxeln om jag inte minns fel? o de kan ju bli lite trångt. isf. kan man sätta en "vanlig" låda på den och isf vilken? + kardan och 240 bakaxel? Sen vill jag tacka BeLo för egentliggen ingenting men din bil är underbar. sett den nån gång o du är nog anledningen till att jag reggat mig här :thumbsup: ha det / Johan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Stötdämpare: Dala7 säljer ju SPAX Komplett uppsättning inkl fjädrar för 7250:-, tänkte om det fanns något med "Locostig" variant som är likvärdig eller funkar på Dala7 Ring till Dampertech i England, och försök få tag på Dave. Om du har lite koll på vikterna så kan han säkert rekommendera nått. Jag fick 4 Gaz dämpare+fjädrar därifrån för 4500:-, men det var ett par år sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
monkey Posted October 15, 2008 Author Share Posted October 15, 2008 (edited) 4500 e helt klart okej pris, ska kolla upp det, dom har ingen hemsida? min engelska är,... vad ska man säga? Värmländsk? :) sen en sak till ang. alfa motorer. är det nåpn skillnad på motorer som suttit i nyare (FF) o äldre (FR) tänkte på växelådsfästen eller nått. jag är ju inte så bra på sånt :) Edited October 15, 2008 by monkey Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maxx6 Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Om du ska köpa adapterplatta så finns det 2st företag som jag vet det är http://www.klracing.se/adapterplatta.htm http://www.smt.nu/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Hej Johan! Välkommen ner i träsket! ;) I morgon "sammanträder" mekjuntan och jag kommer att köra min 7a till vårt gemensamma garage för att inleda vintermekandet. Detta innebär att du i morgon har sista chansen till en provtur denna säsong. Slå mig en signal på 070-6499315 om du är sugen! Om du inte vill åka kan du ändå titta förbi och provsitta och "sparka lite däck". Ring för vägbeskrivning. Tack för vänliga ord om mitt bygge! Jag gissar att du inte kommer att uppskatta att jag bidrog till att du hamnade här hela tiden, men oftast har vi kul! Hälsningar, Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
monkey Posted October 16, 2008 Author Share Posted October 16, 2008 Om jag inte vill åka med? ha KLART JAG VILL :D då kommer jag ju bli frälst på riktigt! Var som ett barn dagen innan julafton i går kväll, haha... ringer i eftermiddag Adapter platta får det bli isf, någon som har tips på en bra låda till vettigt pris? Alfa motor ska jag ha nu iaf. men jag undrar frortfarande om det är någon skillnad på en Alfamotor med växellådan i bakaxeln o en med växellådan "frammme" (Framhjulsdrift) o vilken som lämpar sig bäst. / J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted October 16, 2008 Share Posted October 16, 2008 (edited) Hej! Jag funderade på vad du menade med FF och FR så därför har jag inte bidragit till din frågelåda. men när du nu ställer frågan vad som skiljer motorer med lådan fram eller transaxel så kan jag svara, i alla fall till viss del....(V6 och de modernare motorerna kan jag inget om) Motorer från transaxelbilar (Nordmotorer) saknar normalt sett hålet i vevaxeln för stödlagret till ingående axeln. Det är alltså motorer från Alfetta och "116" GTV'n. En del motorer från 75 TS har hål i vevaxeln men inte alla. jag tror att det har något med vilken årsmodell de kommer från. Jag tror även att det skall gå att använda en motor från en 164 TS (8V). Om det är speciella årsmodeller vet jag inte. Nordmotorer som kommer från "105-serien" har alla växellådan vid motorn och då passar en sådan växellåda givetvis direkt på. Denna växellåda passar även på en TS (8V) motor och även på de motorer som inte har borrade vevaxlar - om man borrar hål för stödlagret. Jag håller på att bygga en Seven med just den konfigurationen ( TS (8V)+"105-låda" och "105-bakaxel"). För att få ett riktigt fullödigt svar så föreslår jag en fråga på www.alfapower.nu där finns experter..... En intressant fråga beträffandet att använda TS (8V) tillsammans med 105-låda är att man måste ha tag i ett svänghjul från en 2l Nordmotor och dessa är inte helt lätt att få tag i. Jag har försökt att reda ut om man kan använda svänghjul och koppling från en 164 med manuellåda. Då man använder Nordmotorns svänghjul och koppling till TS motorn så borde man kunna använda TS motorns svänghjul och koppling till 105-lådan... Edited October 16, 2008 by Panzer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
monkey Posted October 16, 2008 Author Share Posted October 16, 2008 FF = Front Engine Front Wheel Drive, FR = Front Engine Rear Wheel Drive ska läsa ditt svar imorgon igen rätt trött nu tack iaf :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
monkey Posted October 19, 2008 Author Share Posted October 19, 2008 Efter att haft fått åka med i BeLo's 7a i torsdags är jag helt frälst. Oj.. vad kul det var :) några kloka råd fick jag också så det är väll lite ändrade planer kan man säga Om man skulle våga snickra ihop ett eget rörchassi ändå kanske, efter BeLo's ritningar med Taunus spindlar fram Sen funderar jag på drivlina från Fiat 124 istället för någon Alfa (även om jag fortfarande vill) så får jag iaf Italienskt, billigt och utan krångel med växelåda och bakaxel. Lite lämpligare effekt också kanske. Har ju en komplett 740 oockså som man kan ta lite delar ifrån om det skulle behövas. vad tror ni funkar det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 (edited) Beträffande FF och FR så är det inte så enkelt. TS-motorn (8V, i alla fall) från 164 bör gå att plocka ihop med en 105 låda - det är ju en "FF" bil, men det krävs en del jobb med att plocka ihop en Alfetta-motor med en 105-låda. Man brukar ju även prata om transaxelbilar som har lådan i bakvagnen. Du förstod nog det innan.... Om du snickrar ihop ett eget chassie bör du nog fundera på om du skall använda Taunus/Cortina-spindlar, kolla under forumet för hjulupphängningar så förstår du varför. Om du trots allt vill bygga på Taunus så har jag spindlar med nya skivor, leder och kassa bromsok för en billig penning. Heralue kör med drivlina från FIAT och det är inte fel.... // JEK Edited October 19, 2008 by Panzer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Här får du lite inspirationsbilder från locostbuilder.co.uk Kanske kan få dig på rätt tankar igen ;) 164 v6 3.0 + sierra typ9 låda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Fantastisk Inspiration Angående Trubbel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
monkey Posted October 19, 2008 Author Share Posted October 19, 2008 Beträffande FF och FR så är det inte så enkelt. TS-motorn (8V, i alla fall) från 164 bör gå att plocka ihop med en 105 låda - det är ju en "FF" bil, men det krävs en del jobb med att plocka ihop en Alfetta-motor med en 105-låda. Man brukar ju även prata om transaxelbilar som har lådan i bakvagnen. Du förstod nog det innan.... Om du snickrar ihop ett eget chassie bör du nog fundera på om du skall använda Taunus/Cortina-spindlar, kolla under forumet för hjulupphängningar så förstår du varför. Om du trots allt vill bygga på Taunus så har jag spindlar med nya skivor, leder och kassa bromsok för en billig penning. Heralue kör med drivlina från FIAT och det är inte fel.... // JEK Jag prata med BeLo, han förklara lite om taunus spindlarna antagligen kör jag med hans ritningar isf o dom är ju gjorda för taunus. men jag kan läsa så kanske jag lär mig lite mer. Fantastisk Inspiration Angående Trubbel Hur menar du? Alfaronny, du är bara elak, det riktigt vattnas i munnen : ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 FIAT är en akronym. Jag har hört två olika alternativ till akronymens ursprung. Fantastisk Inspiration Angående Trubbel samt Fabbrica Italiana Automobili Torino vilken som är rätt är upp till var och en att avgöra.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Hej Johan! Eftersom du råkar ha en 740 över vore väl det naturliga valet, om du kan överleva svenskt gjutjärn, att bygga på den och välja Volvo 140-spindlar fram. Ditt problem blir då möjligen att infästningspunkterna på ramen för A-armarna hamnar väldigt högt. Det översta borde troligen sitta i överkant eller strax över ramen om du bygger med 10-11 cm markfrigång under ramen fram. Annars riskerar du att den blir högre fram än du tänkt. Taunus-spindlar lär fortfarande vara ok om du bara väljer fälgar därefter, dvs med massor av offset. Transitens framfälgar t.ex.! ;-) Kolla med din SFRO-besiktningsman! Vi mekar på torsdag igen, så du är välkommen med fler frågor och nya provsittningar! Hälsningar, Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
monkey Posted October 21, 2008 Author Share Posted October 21, 2008 Nej en sak har jag bestämt mig för, Det ska sitta minst 2 ettriga Italienare i bilen när den är klar, Jag och motorn dvs. Alfa vore underbart men för o slippa allt krångel så duger Fiat drivlinan bra. Om jag kör med taunus spindlar fram borde jag väll ha taunus bakaxel också så jag får samma bultcirkel eller bestäms det av något annat? vad många frågor det finns tur att ni är tålmodiga :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 Alfa har samma bultmönster som Ford (Taunus och Sierra, mfl) på "105-seriens" bakaxel.....(108x4) // JEK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 bultmönster kan ju oxå ändras genom omborrade nav. fast jag tycker ju Alfa motor med 105 bakaxel är ``the shit´´ är ju den komben jag skall ha på den ena 7:an.. fast i mitt fall blir bultmönstert omborrat i bakaxeln till 100*4 dvs samma som Opel Manta/Ascona a Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
monkey Posted October 21, 2008 Author Share Posted October 21, 2008 jag vill också ha Alfa motor ju! TS (8V) +105-låda, bakaxel, koppling och svänghjul? är det allt som behövs? :) inte helt bara det, eller har jag fel? Annars blir det Fiat 124. gud jag tänker inte på något annat på dagarna inte blir jag klokare för det.. tyvärr Finns det någon firma som skulle kunna göra adapterplatta mellan Alfa v6a (164) och fas 9 växellådan? vad kan det kosta någon som gjort? god natt / J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 tja fiat 124 delar dräller det ju inte av...men jag har en fiat 5 speed från en fiat 131 liggande och en lancia motor borde ju gå att hitta ....men alfa det e grejer de... jag köpte nyligen en 105 alfa motor med svänghjul koppling och bakaxel för småpengar... tyvärr inte med svänghjul passande ts maskin hittade en växellåda lokalt skall bara hitta en sprängkåpa oxå..locost.. så helt klart det finns ju grejer här ute på landet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin A Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Tjena Johan! Gamla Fiat och Lada är samma sak så använd en Lada bakaxel som jag och till det en 5 växlad Lada låda. Lätta grejor som tål hur mycket stryk som helst. Dessutom kostar delarna nästan inget. Lådan passar ihop med många gamla Fiat motorer. Lycka till. MVH Martin A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.