Jump to content

Godstjocklek I Grenrör


Antas

Recommended Posts

Håller på att konstruera grenrör.

Grannen kom med ett antal rörböjar och rör som skulle passa att bygga grenrör av. Godstjockleken är 3 mm. Är 3 mm lämplig godstjocklek eller bör det vara tunnare ?

En annan granne har fräst grenrörsflänsarna mot topplocket i 6 mm plåt.

Bra med hyggliga grannar!

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Jag har precis byggt mitt i 1,8mm rostfritt, jag tycker 3mm låter tjockt

Jag tycker det också men krökarna och rören var gratis.

Frågan är om det är någon nackdel förutom tyngden,sprickor eller annat?

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med blandade små avgasböjar som jag köpte av lokala bildelsnasaren. Det funkar så där. Har väl lagat grenröret typ 10 ggr.

Det kanske hänger på min bristande svetskunskaper.

Link to comment
Share on other sites

Vad är plåttjockleken på dina rör?

Var på Biltema idag och tittade på avgaskrökar, godset verkar vara ca 1 mm.

Erfarenheten gör att det nog är lättare att svetsa i 3 mm än i ca 1 mm.

Någon som har provat en sån där flätad manick ("flexibel skarv" i Biltemas nomenklatura) som ska ta upp vibrationer och brytningar från motorn? Monteras på avgasröret före ljuddämparen. Den borde medföra att man kan montera ljuddämparen mera fast än utan "flexibel skarv".

Erfarenheter och åsikter efterfrågas med intresse.

Antas i ett mörknande Luleå

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med en sån där flätad manick :) på min Gammel MG, funkar perfekt. slipper numera byta packningar varje år mellan systemet och grenröret, ( nä det är inget oiginalsystem, numera 2" ) säg inget till alla originalfreaks bara ;)

/ Micke

Link to comment
Share on other sites

Det beror på hur noga man ska vara på sista hästkraften och hur mycket motorn är trimmad eller är det överladdning?

det är alltid en fördel om alla är lika långa för då jobbar alla cylindrar med samma förutsättning.

men titta på en standardmotor. de är nästan alltid olika långa och de funkar.

Link to comment
Share on other sites

David Vizard har gjort en massa tester av headders med olika längd på rören och han hävdar att myten om att alla rör ska vara exakt lika långa är kraftigt överdriven. Visserligen var det på åttor och dom kanske är lite mer förlåtande, men jag tror det inte är det viktigaste när man ska bygga effektiva grenrör för gatmotorer.

Link to comment
Share on other sites

Jag svetsade ihop mitt så att det passade.

Ett riktigt fulmek, men det gick fortfarande att få ut 187 pållar (sugis) ur motorn (136 orginal).

Så det verkar inte vara så viktigt. Men allt är ju relativt.

Link to comment
Share on other sites

Vid diskussionen av grenrör så måste man hålla isär begreppen och dess praktiska betydelse beroende på om det är en N/A motor eller om man kör med turbo. Förutsättningarna, teorierna och funktionsprinciperna skiljer dom imellan.

Vi kör med Ford V6 2,9. Alltså rena grovsmidet! Sonen tänker försöka hitta en Ford V6 24 ventiler som alternativ.

Tills vidare tänker vi "öva" på 2,9:an.

Link to comment
Share on other sites

Jag har mm passing på mitt grenrör.....nån mm från rattstången, ca 5 mm från motorfästet,

5mm från snedsträvan på ramen, 1-1,5 cm från karossen....men då har jag omålade

aluminium.

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Rapport om mödorna med grenrören.

Allt har gått bra. Det som fattas nu är en fläns vid kollektorn för att fästa flexröret. Grannen skulle fixa 5 mm plåt till flänsarna. Vi svetsning där de tre rören går ihop fick jag en krympning så att det inte gick att få på flänsarna mot topplocket. Lätt fixat! Satte,med några tillbehör, en domkraft mellan rören och bände ut, och si, nu passade det!

Nu återstår att göra ett likadant grenrör på andra sidan.

Ska försöka bifoga en bild på resultatet hittills.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hoppsan,min glömska gjorde att jag inte har delgett er resultatet av svetsandet.

Avgasrör och grenrör var riktigt intressant att konstruera och bygga. Alla rören i grenröret är lika långa till punkten där de möts, båda sidor har flänsar för lambdasonder. Jo, vi vet att det behövs bara en sond men eftersom vi har en bredbandslambda för mätningar och experimenterande så blev det uttag på båda sidor. 6 st flänsar tillverkades i 5 mm plåt. Hittade passande packningar på Biltema,flänsarna formades efter packningarna.

På bilden med flexröret syns att vi har dubbla "gummibuffertar" som fäste, på de övriga har vi endast en "gummibuffert" under varje fäste. Dubbla på den första förhindrar vridningar i avgasröret från katalysatorn och bakåt. OBS! på bilden med flexröret är inte röret kapat bakom flänsen!

Till er som tänker tillverka flänsar.

Det är svårt att få fästbultarna vinklerätt mot flänsen. Jag gjorde så här: ta en maskinskruv (i vårt fall 30 mm,M 8) med försänkt skalle,slipa av skallen så att endast en liten del återstår av huvudet, för den genom bulthålet i flänsen och dra fast med en mutter. Svetsa sedan fast bulten på "huvudsidan" i flänsen. Slipa av svetsfogen, ta bort muttern och simsalabim har ni en snygg och vinkelrät bult i flänsen.

Fästklammer tillverkades av avgasrörsklammer (syns på bilderna).

Bästa julhälsningar från ett + gradigt Luleå. Var i helve....tog den norrländska vintern vägen? Det känns lite ruggigt att det inte är härliga -30 grader.

Antas

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...