r Anders Posted March 11, 2014 Author Share Posted March 11, 2014 Jula-domkraften funkar bra. Tillräckligt låg för att få in under bilen, och så lyfter den skapligt högt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AD7 Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Jula-domkraften funkar bra. Tillräckligt låg för att få in under bilen, och så lyfter den skapligt högt. Fint tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted March 16, 2014 Author Share Posted March 16, 2014 Idag har jag justerat pedalerna. Gaspedalen är nu ombockad så den matchar bromsen mycket bättre. Kopplingen fixa jag med att flytta fästet på gängstång. Den obligatoriska provturen gav att fotarbetet funkar som det ska :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted March 23, 2014 Author Share Posted March 23, 2014 Nu har jag fixat till instrumentbrädan och täckplåten över diffen. Klistrade på äkta locost-kolfiber, och det blev rätt bra. Dom stora lamporna ovan instrumentet är oljelampa & schiftlight. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted March 30, 2014 Author Share Posted March 30, 2014 Idag har jag slipat av kanten på betongplattan in till garaget. Monterade en ny port för några år sedan som hamnade en bit in på plattan, och det resulterade i att det rinner in vatten då det regnar. Nu fasade jag av kanten med en nästan stängd garagedörr. Men då jag öppnade dörren kom chocken, HELA DJÄVLA GARAGET VAR FULLT MED SLIPDAMM :banghead:/> Så det var bara att sopa, spola, sopa & spola bort det värsta dammet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Gjorde samma när jag sänkte ner lyftbordet det dyker fortfarande upp massor med damm när man lyfter på gamla grejor. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted April 15, 2014 Author Share Posted April 15, 2014 Nu håller jag på att försöka få ordning på mappningen av mitt VEMS som jag installerade för 1 år sedan. För att få igång maskinen och med mappningen förra året tog jag in hjälp av en expert, men bredbandslambdan fladdrade rent hysteriskt så det gick inte att få ordning på maskin. Jag fick köra förra sommaren utan hjälp av lambdan, motorn gick inte bra och för fett. Rådet var att byta lambdan och mappa om senare. Nu blev det inte nått "senare" efter massor av kontakter. :thumbsdown:/> Under förra helgen var jag iväg med bilen till Henrik, en ny mappare för att få ordning på sprutet. Efter en massa testande och huvudkliande mätte han spridarna som är låg-Ohm. För att dom ska funka bra rekommenderas tydligen förkopplingsmotstånd, som jag inte monterade eftersom VEMS inte krävde det. Så de var bara att åka hem och ta fram lödverktygen. Nu sitter det 4 förkopplingsmotstånd och ny lambda (den gamla var nog hel) på plats, hoppas att det blir mappning i helgen :checkeredflag:/> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanwez Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 härligt! när jag hade fladdrande lamda va de TPSen som strulade.. syntes bara när vi loggade ca 10% fladder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 För att få vems att funka bra med logohmsspridare UTAN förkopplingsmotstånd måste man ha köpt till optionen low Z extension board. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted April 15, 2014 Author Share Posted April 15, 2014 Det ska sitta low Z extension board i mitt VEMS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 (edited) Då låter det som om något står nog inte rätt till för hela meningen med low Z är just att klara av att styra/pwm:a logohmare. Du ska inte behöva stoppa dit motstånd om boxen är kry. Har du köpt boxen genom någon eller har du köpt den själv? Edit: Bättre ordval. Edited April 15, 2014 by Magoo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted April 15, 2014 Author Share Posted April 15, 2014 Boxen köpte jag ny från VEMS. Jag var nyss ut och prova med en startmapp och lambdan såg bättre ut nu, så det är bara att hålla tummarna i helgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AD7 Posted April 16, 2014 Share Posted April 16, 2014 Nu håller jag på att försöka få ordning på mappningen av mitt VEMS som jag installerade för 1 år sedan. För att få igång maskinen och med mappningen förra året tog jag in hjälp av en expert, men bredbandslambdan fladdrade rent hysteriskt så det gick inte att få ordning på maskin. Jag fick köra förra sommaren utan hjälp av lambdan, motorn gick inte bra och för fett. Rådet var att byta lambdan och mappa om senare. Nu blev det inte nått "senare" efter massor av kontakter. :thumbsdown:/>/> Under förra helgen var jag iväg med bilen till Henrik, en ny mappare för att få ordning på sprutet. Efter en massa testande och huvudkliande mätte han spridarna som är låg-Ohm. För att dom ska funka bra rekommenderas tydligen förkopplingsmotstånd, som jag inte monterade eftersom VEMS inte krävde det. Så de var bara att åka hem och ta fram lödverktygen. Nu sitter det 4 förkopplingsmotstånd och ny lambda (den gamla var nog hel) på plats, hoppas att det blir mappning i helgen :checkeredflag:/>/> Mötte dig i höjd med Mariefred förra helgen med sjuan på släp. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted April 17, 2014 Author Share Posted April 17, 2014 Jag mötte en orange 7:a på släp, var det din Danne? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted April 19, 2014 Author Share Posted April 19, 2014 (edited) Nu är jag hemma efter en ny omgång med mappning. Med de nyinstallerade förkopplingsmotstånden svarade spridarna på mappningen, så det gick att ställa in motorn. Resultatet har blivit en liten varvvillig maskin som förhoppningsvis kommer att funka på en och annan bandag. Björn "Nallemannen" passade också på att komma förbi, det var kul att träffas. Edited April 19, 2014 by r Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 19, 2014 Share Posted April 19, 2014 Hur mycket får man ur en sån maskin då :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted April 19, 2014 Author Share Posted April 19, 2014 Det är 100hk original. Nu mappa vi inte i bänk så det kan vara 120-130hk nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted April 21, 2014 Author Share Posted April 21, 2014 Avslutade dagen med en bilträff i hamnen. Det var en blandning av italienskt, amerikanskt, engelskt & japs, samt en massa sköna människor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kghaas Posted April 21, 2014 Share Posted April 21, 2014 Mappede dere på rulle eller på vei? Hvor lang tid brukte dere på på å få en god map? Driver selv å mapper om dagen, men sliter med bensinpumpen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted April 22, 2014 Author Share Posted April 22, 2014 Hej Knut. Vi har mappat på vägen. Först försökte vi få till det i ca 3 timmar innan vi kom fram till att jag måste komplettera med förkopplingsmotstånd. Då motstånden var på plats tog det 3 timmar till för att få bra snurr i motorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AD7 Posted April 23, 2014 Share Posted April 23, 2014 (edited) Jag mötte en orange 7:a på släp, var det din Danne? Nix. Jag åkte bil bara. Min står på lyften än så länge. Ta hand om trädgården måste tyvärr komma före just nu. Edited April 23, 2014 by AD7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted July 5, 2014 Author Share Posted July 5, 2014 Årets 1:a besök på PoewrMeet. Det är kul att många är intresserade av våra bilar, jag kör utan huv på cruisingen för att få ut all varmluft och det drar till sej en hel del nyfikna :thumbsup:/>/> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted August 30, 2014 Author Share Posted August 30, 2014 Jag fick lite inspiration under föreläsningen på Kinnekulle, så nu har jag köpt en ny uppsättning polyuretan bussningar. Hittills har jag tröskat runt med de mjuka Amazon rullarna, så det här med chassiinställning har aldrig varit aktuellt. Alla mina vinklar har ju fladdrat iväg vid varje kurva (automatjustering). Hittade efter långt sökande en säljare på Ebay (duett445), och priset 810:- inkl frakt & skatt är ju helt OK. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted September 8, 2014 Author Share Posted September 8, 2014 Då var 7:an nybesiktad. Endast en notering på ett generöst hjullager bak, som ska fixas under vintern. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted March 4, 2015 Author Share Posted March 4, 2015 Läste nyligen i en annan tråd om vevhusventilation, och kom på att jag behöver få ordning på min egna innan sommaren. Nu är det bara en slang från ventilkåpan till insuget, men en oljefälla skulle sitta fint. Efter en massa googlande så blir receptet att göra en egen. Det blir en burk med 2 anslutningar i botten som går till ventilkåpan och nere på blocket. De 2 anslutningarna uppe på burken går till insuget, den ena med en backventil. Som filter i burken har jag en kassett fylld med kedjor så oljedimman fastnar och rinner ner i tråget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted March 10, 2015 Author Share Posted March 10, 2015 Skruvade fast oljefällan och provstartade den lite lätt. Får testa den lite med varm motor och full fart. Idag började jag byta ut de gamla Amazon rullarna till polyuretan bussningar. Hittills har jag bytt i framvagnen. Amazon rullarna var riktigt slut, så hjulvinklarna har antagligen varit helt upp åt väggarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted April 3, 2015 Author Share Posted April 3, 2015 (edited) Motorn har lidigt av ett lätt värmeslag, så nu har jag uppdatterat kylaren till en Radtec. Passade även på att spola ur kylsystemet. Efter några intensiva provturer tycker jag att graderna ligger på en bättre nivå, får se hur det blir i sommar. Edited April 3, 2015 by r Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted May 1, 2015 Author Share Posted May 1, 2015 Nu har jag äntligen tagit tag i uppdateringen av bilsläpet. Jag ska lägga en hel golvskiva för att bredda användningsområdet, och har svetsat på några extra reglar i mitten. Har även fixat en fällbar hållare till reservhjulet under flaket. Ramperna som följde med är "Hevy Duty XXL" och ska fixas till, samt hållare till dom på dragstången. En fällbar kåpa är också på gång men det får bli senare i sommar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted June 29, 2015 Author Share Posted June 29, 2015 Tillverkade en toe-båge av lite gamla bitar idag. Fick en mindre chock när jag provmätte :doh: Toe fram = 9mm in. Toe bak = 10mm in. Camber fram = 6mm in. Camber bak = 3mm in. Då jag byggde bilen grovjusterade jag med hjälp av plankor och tumstock, och det har jag kört på. Men nu ska det skruvas fram och schimsas bak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted July 8, 2015 Author Share Posted July 8, 2015 Nu är steg 1 i projekt "fixa släpet" klart. Det är hel golvskiva på släpvagnen, och ramperna är justerade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted July 8, 2015 Share Posted July 8, 2015 Ser brant ut ändå Skickat från min A0001 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted July 8, 2015 Author Share Posted July 8, 2015 Det funkar om jag tilltar vagnen då jag lastar / lossar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted July 8, 2015 Author Share Posted July 8, 2015 Lite semester har gjort gott för fixandet av 7:an. De senaste dagarna har jag gjort klart med inställningarna av hjulvinklarna. Har shimsat klart bakvagnen. För 2 år sedan fick jag huven omsvettsad efter det nya insuget, och då slog den sej på en kant i hålet. Igår fick jag låna ett verktyg som kan krympa / sträcka plåt, satte upp den i skruvstycket och krympte kanten så den blev rak. Förhoppningsvis kan jag lacka om huven under sommaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted July 9, 2015 Author Share Posted July 9, 2015 En banåkarrapport från dagens körning på Gröndal i Eskilstuna. Trodde att det skulle bli några blöta timmar då det regnade under lastningen hemma, men det blev uppehåll och torrföre på nästan hela banan. Det rann vatten på första högern efter startrakan. Många snurrade där och jag var på gång att snurra flera gånger. Det var ca 15 bilar, allt från Fiat Panda? till Porsche GT3 som var ut och brummade, men jag var den enda som körde öppen bil. Driftarna fick köra varvet åt andra hållet, men inte samtidigt som vi andra körde åt rätt håll. Idag var det första gången jag testade de nya hjulinställningarna, och nu styr den in riktigt bra i kurvorna, det var bara att sikta och styra. Jag behöver öka fästet bak för att få bättre grepp och driv ut ur kurvorna, men ska nog försöka få ordning på min corner weight först. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 Skall du bygga lock eller tak till din släpkärra? Jag funderar på löstagbar ställning och en tjockare presenning som på många lätta lastbilar. Då blir det användbarare och man kan välja att ta bort ställningen om man vill ha öppet. Ta bilder och lägg in om du skall göra så man kan kopiera ditt. :bowdown: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted July 12, 2015 Author Share Posted July 12, 2015 Jag ska göra en kåpa som tilltas och sitter fast i gångjärn i framkanten. Har redan plastat upp alla sidor av glasfiberarmerad plast, det blev inte snyggt men dyrt :( I taket ska jag ha kanalplast för att få in ljus. Kommer att köpa reglar i galvad plåt till innerväggar på någon byggmarknad. Det ska bli ramverket för att nita fast väggskivorna. Hela kåpan ska också vara lätt att ta bort. Bilder kommer när jag börjar bygga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted July 25, 2015 Author Share Posted July 25, 2015 Då jag justerade dämparna till senaste banåkningen på Gröndal, så upptäckte jag att en soppaslang var torr och sprucken. Nu sitter det en ny och fräsch på plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted July 26, 2015 Author Share Posted July 26, 2015 Idag fortsatte jag med förbättringar av 7:an. Jag var inte riktigt nöjd med inställningen av stolen, speciellt vid aktiv och inspirerande körning. Så nu har jag fixat med fästena, både gällande lutning och framflytt av stolen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted September 7, 2015 Author Share Posted September 7, 2015 Nu har jag kommit en bit på kåpan till släpvagnen. Jag tycker att reglarna till innerväggar fungerar bra som stomme till kåpan. De var först riktigt rangliga innan väggar och tak kom på plats, men då allt blev komplett blev det en stabil konstruktion. Nästa steg blir att nita ihop en baklucka, den kommer att hänga i överkant och lyftas med gasdämpare. Sen ska hela kåpan vägas för att hitta ett par anpassade gasdämpare, så att hela kåpan kan tiltas. Om jag skulle bygga en ny kåpa så skulle jag inte plasta skivorna själv, de blev skitfula, men trotts det så fyller dom sin funktion ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 7, 2015 Share Posted September 7, 2015 Snyggt Anders! Jag får kopiera det sen så jag får en kåpa på min. Vad skall man använda istället för hemgjutna sidor då? Tunn Alu? /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted September 7, 2015 Author Share Posted September 7, 2015 Ja, aluminium är ett bättre alternativ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 7, 2015 Share Posted September 7, 2015 Är reglarna plåt eller alu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted September 8, 2015 Author Share Posted September 8, 2015 Reglarna är i plåt och riktigt lätta. Jag köpte mina på ByggMax. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted November 1, 2015 Author Share Posted November 1, 2015 Idag blev det lite bling bling på 7:an. Har bytt ut luftburken i aluminium med sprickor, till en i rostfritt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted November 28, 2015 Author Share Posted November 28, 2015 Fick hem nya kolvar idag, så nu är det dags att piffa till motorn lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted November 29, 2015 Share Posted November 29, 2015 Vad blir det då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted November 29, 2015 Author Share Posted November 29, 2015 Det blir 12,0 - 1 i komp, med riktigt maskinjobb på blocket. Hittills har jag kört med begagnade grejer som bara är ihopplockade. Sen ska jag fixa lite med toppen, men har inte bestämt mej vad det blir. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted December 3, 2015 Share Posted December 3, 2015 (edited) Ska du inte ta och porta toppen så blir det lite fräs i maskin? Edited December 3, 2015 by vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted December 3, 2015 Author Share Posted December 3, 2015 Toppen är portad och det sitter gladare kammar i. Jag planerar att polera kanalerna lite och sätta i friska ventilfjädrar & nya lyftare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted December 20, 2015 Author Share Posted December 20, 2015 Idag har det hänt en hel del på motorfronten. Först fick jag hjälp av grabben att lyfta ur motorn med hjälp av en locost-motorlyft. Då den var på plats i garaget tog min nyfikenhet över, och jag var tvungen att plocka isär den för att kolla skicket. Nu har den bara gått 2 säsonger och alla lager är riktigt fräscha, så nu är det bara att plocka ner rubbet och skicka iväg för maskinbearbetning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.