Jump to content

Sevenbygge Med Swiftmotor


r Anders

Recommended Posts

Idag har jag justerat pedalerna. Gaspedalen är nu ombockad så den matchar bromsen mycket bättre. Kopplingen fixa jag med att flytta fästet på gängstång. Den obligatoriska provturen gav att fotarbetet funkar som det ska :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fixat till instrumentbrädan och täckplåten över diffen.

Klistrade på äkta locost-kolfiber, och det blev rätt bra.

Dom stora lamporna ovan instrumentet är oljelampa & schiftlight.

post-1399-0-03710900-1395565726_thumb.jpg

post-1399-0-97426400-1395565748_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Idag har jag slipat av kanten på betongplattan in till garaget.

Monterade en ny port för några år sedan som hamnade en bit in på plattan, och det resulterade i att det rinner in vatten då det regnar. Nu fasade jag av kanten med en nästan stängd garagedörr.

Men då jag öppnade dörren kom chocken, HELA DJÄVLA GARAGET VAR FULLT MED SLIPDAMM :banghead:/>

Så det var bara att sopa, spola, sopa & spola bort det värsta dammet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu håller jag på att försöka få ordning på mappningen av mitt VEMS som jag installerade för 1 år sedan.

För att få igång maskinen och med mappningen förra året tog jag in hjälp av en expert, men bredbandslambdan fladdrade rent hysteriskt så det gick inte att få ordning på maskin. Jag fick köra förra sommaren utan hjälp av lambdan, motorn gick inte bra och för fett.

Rådet var att byta lambdan och mappa om senare. Nu blev det inte nått "senare" efter massor av kontakter. :thumbsdown:/>

Under förra helgen var jag iväg med bilen till Henrik, en ny mappare för att få ordning på sprutet. Efter en massa testande och huvudkliande mätte han spridarna som är låg-Ohm. För att dom ska funka bra rekommenderas tydligen förkopplingsmotstånd, som jag inte monterade eftersom VEMS inte krävde det. Så de var bara att åka hem och ta fram lödverktygen.

Nu sitter det 4 förkopplingsmotstånd och ny lambda (den gamla var nog hel) på plats, hoppas att det blir mappning i helgen :checkeredflag:/>

Link to comment
Share on other sites

Då låter det som om något står nog inte rätt till för hela meningen med low Z är just att klara av att styra/pwm:a logohmare. Du ska inte behöva stoppa dit motstånd om boxen är kry.

Har du köpt boxen genom någon eller har du köpt den själv?

Edit:

Bättre ordval.

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Nu håller jag på att försöka få ordning på mappningen av mitt VEMS som jag installerade för 1 år sedan.

För att få igång maskinen och med mappningen förra året tog jag in hjälp av en expert, men bredbandslambdan fladdrade rent hysteriskt så det gick inte att få ordning på maskin. Jag fick köra förra sommaren utan hjälp av lambdan, motorn gick inte bra och för fett.

Rådet var att byta lambdan och mappa om senare. Nu blev det inte nått "senare" efter massor av kontakter. :thumbsdown:/>/>

Under förra helgen var jag iväg med bilen till Henrik, en ny mappare för att få ordning på sprutet. Efter en massa testande och huvudkliande mätte han spridarna som är låg-Ohm. För att dom ska funka bra rekommenderas tydligen förkopplingsmotstånd, som jag inte monterade eftersom VEMS inte krävde det. Så de var bara att åka hem och ta fram lödverktygen.

Nu sitter det 4 förkopplingsmotstånd och ny lambda (den gamla var nog hel) på plats, hoppas att det blir mappning i helgen :checkeredflag:/>/>

Mötte dig i höjd med Mariefred förra helgen med sjuan på släp. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

post-1399-0-77228600-1397922424_thumb.jpgNu är jag hemma efter en ny omgång med mappning.

Med de nyinstallerade förkopplingsmotstånden svarade spridarna på mappningen, så det gick att ställa in motorn. Resultatet har blivit en liten varvvillig maskin som förhoppningsvis kommer att funka på en och annan bandag.

Björn "Nallemannen" passade också på att komma förbi, det var kul att träffas.

Edited by r Anders
Link to comment
Share on other sites

Hej Knut.

Vi har mappat på vägen.

Först försökte vi få till det i ca 3 timmar innan vi kom fram till att jag måste komplettera med förkopplingsmotstånd. Då motstånden var på plats tog det 3 timmar till för att få bra snurr i motorn.

Link to comment
Share on other sites

Jag mötte en orange 7:a på släp, var det din Danne?

Nix. Jag åkte bil bara.

Min står på lyften än så länge. Ta hand om trädgården måste tyvärr komma före just nu.

Edited by AD7
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Årets 1:a besök på PoewrMeet. Det är kul att många är intresserade av våra bilar, jag kör utan huv på cruisingen för att få ut all varmluft och det drar till sej en hel del nyfikna :thumbsup:/>/>

post-1399-0-17663200-1404541923_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag fick lite inspiration under föreläsningen på Kinnekulle, så nu har jag köpt en ny uppsättning polyuretan bussningar.

Hittills har jag tröskat runt med de mjuka Amazon rullarna, så det här med chassiinställning har aldrig varit aktuellt. Alla mina vinklar har ju fladdrat iväg vid varje kurva (automatjustering).

Hittade efter långt sökande en säljare på Ebay (duett445), och priset 810:- inkl frakt & skatt är ju helt OK.

post-1399-0-33207000-1409387806_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...

Läste nyligen i en annan tråd om vevhusventilation, och kom på att jag behöver få ordning på min egna innan sommaren. Nu är det bara en slang från ventilkåpan till insuget, men en oljefälla skulle sitta fint.

Efter en massa googlande så blir receptet att göra en egen.

Det blir en burk med 2 anslutningar i botten som går till ventilkåpan och nere på blocket. De 2 anslutningarna uppe på burken går till insuget, den ena med en backventil. Som filter i burken har jag en kassett fylld med kedjor så oljedimman fastnar och rinner ner i tråget.

post-1399-0-66690600-1425505816_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skruvade fast oljefällan och provstartade den lite lätt. Får testa den lite med varm motor och full fart.

Idag började jag byta ut de gamla Amazon rullarna till polyuretan bussningar. Hittills har jag bytt i framvagnen. Amazon rullarna var riktigt slut, så hjulvinklarna har antagligen varit helt upp åt väggarna.

post-1399-0-35748800-1426013044_thumb.jpg

post-1399-0-22593300-1426013062_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Motorn har lidigt av ett lätt värmeslag, så nu har jag uppdatterat kylaren till en Radtec. Passade även på att spola ur kylsystemet. Efter några intensiva provturer tycker jag att graderna ligger på en bättre nivå, får se hur det blir i sommar.

post-1399-0-56092600-1428049374_thumb.jpg

Edited by r Anders
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu har jag äntligen tagit tag i uppdateringen av bilsläpet. Jag ska lägga en hel golvskiva för att bredda användningsområdet, och har svetsat på några extra reglar i mitten. Har även fixat en fällbar hållare till reservhjulet under flaket. Ramperna som följde med är "Hevy Duty XXL" och ska fixas till, samt hållare till dom på dragstången. En fällbar kåpa är också på gång men det får bli senare i sommar.

post-1399-0-84813000-1430479834_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tillverkade en toe-båge av lite gamla bitar idag.

Fick en mindre chock när jag provmätte :doh:

Toe fram = 9mm in.

Toe bak = 10mm in.

Camber fram = 6mm in.

Camber bak = 3mm in.

Då jag byggde bilen grovjusterade jag med hjälp av plankor och tumstock, och det har jag kört på.

Men nu ska det skruvas fram och schimsas bak.

post-1399-0-46913300-1435605198_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lite semester har gjort gott för fixandet av 7:an.

De senaste dagarna har jag gjort klart med inställningarna av hjulvinklarna. Har shimsat klart bakvagnen.

För 2 år sedan fick jag huven omsvettsad efter det nya insuget, och då slog den sej på en kant i hålet. Igår fick jag låna ett verktyg som kan krympa / sträcka plåt, satte upp den i skruvstycket och krympte kanten så den blev rak. Förhoppningsvis kan jag lacka om huven under sommaren.

post-1399-0-09238300-1436363452_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

En banåkarrapport från dagens körning på Gröndal i Eskilstuna.

Trodde att det skulle bli några blöta timmar då det regnade under lastningen hemma, men det blev uppehåll och torrföre på nästan hela banan. Det rann vatten på första högern efter startrakan. Många snurrade där och jag var på gång att snurra flera gånger.

Det var ca 15 bilar, allt från Fiat Panda? till Porsche GT3 som var ut och brummade, men jag var den enda som körde öppen bil. Driftarna fick köra varvet åt andra hållet, men inte samtidigt som vi andra körde åt rätt håll.

Idag var det första gången jag testade de nya hjulinställningarna, och nu styr den in riktigt bra i kurvorna, det var bara att sikta och styra. Jag behöver öka fästet bak för att få bättre grepp och driv ut ur kurvorna, men ska nog försöka få ordning på min corner weight först.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skall du bygga lock eller tak till din släpkärra? Jag funderar på löstagbar ställning och en tjockare presenning som på många lätta lastbilar. Då blir det användbarare och man kan välja att ta bort ställningen om man vill ha öppet.

Ta bilder och lägg in om du skall göra så man kan kopiera ditt. :bowdown:

Link to comment
Share on other sites

Jag ska göra en kåpa som tilltas och sitter fast i gångjärn i framkanten. Har redan plastat upp alla sidor av glasfiberarmerad plast, det blev inte snyggt men dyrt :(

I taket ska jag ha kanalplast för att få in ljus. Kommer att köpa reglar i galvad plåt till innerväggar på någon byggmarknad. Det ska bli ramverket för att nita fast väggskivorna. Hela kåpan ska också vara lätt att ta bort. Bilder kommer när jag börjar bygga.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag fortsatte jag med förbättringar av 7:an.

Jag var inte riktigt nöjd med inställningen av stolen, speciellt vid aktiv och inspirerande körning. Så nu har jag fixat med fästena, både gällande lutning och framflytt av stolen.

post-1399-0-97501000-1437931599_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har jag kommit en bit på kåpan till släpvagnen.

Jag tycker att reglarna till innerväggar fungerar bra som stomme till kåpan. De var först riktigt rangliga innan väggar och tak kom på plats, men då allt blev komplett blev det en stabil konstruktion.

Nästa steg blir att nita ihop en baklucka, den kommer att hänga i överkant och lyftas med gasdämpare.

Sen ska hela kåpan vägas för att hitta ett par anpassade gasdämpare, så att hela kåpan kan tiltas.

Om jag skulle bygga en ny kåpa så skulle jag inte plasta skivorna själv, de blev skitfula, men trotts det så fyller dom sin funktion ändå.

post-1399-0-99495300-1441641818_thumb.jpg

post-1399-0-49409700-1441641834_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Det blir 12,0 - 1 i komp, med riktigt maskinjobb på blocket.

Hittills har jag kört med begagnade grejer som bara är ihopplockade.

Sen ska jag fixa lite med toppen, men har inte bestämt mej vad det blir.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Idag har det hänt en hel del på motorfronten.

Först fick jag hjälp av grabben att lyfta ur motorn med hjälp av en locost-motorlyft.

Då den var på plats i garaget tog min nyfikenhet över, och jag var tvungen att plocka isär den för att kolla skicket.

Nu har den bara gått 2 säsonger och alla lager är riktigt fräscha, så nu är det bara att plocka ner rubbet och skicka iväg för maskinbearbetning.

post-1399-0-82430000-1450640603_thumb.jpg

post-1399-0-84259600-1450640621_thumb.jpg

post-1399-0-40140900-1450640633_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...